In februari van dit jaar schreven we al dat FFWD een nieuwe set wielen in het assortiment heeft opgenomen, namelijk de FFWD F2A aluminium clinchers. De eerste aluminium wielset van deze Nederlandse wielenfabrikant. Het gewicht van deze wielen ligt volgens FFWD onder de 1500 gram en dat maakte het voor ons erg aantrekkelijk om deze wielen aan een uitgebreide test te gaan onderwerpen in de Dolomieten. Hoe lichter de fiets, hoe minder weerstand berg op!
Eerste indruk
De wielen worden bezorgd in een grote doos en zijn keurig verpakt in een mooie FFWD wieltas. De wielen voelen licht aan bij het uitpakken en ze ogen strak. De wielen hebben DTswiss 240 naven met in het voorwiel 20 spaken en in het achterwiel 24. De welbekende rood-witte stickers van FFWD zitten in dit geval niet aan de zijkanten maar lopen over de 24 mm brede velg. De remranden zijn voorzien van kleine subtiele slijtage-indicatoren. Het achterwiel is aan beide zijden gekruist gespaakt. Voor de aandrijfzijde zijn DT Aerolite Comp spaken gebruikt, de andere zijde DT Aerolite. Dit moet er voor zorgen dat het wiel geen stijfheid verliest maar toch comfortabel is. Het voorwiel is geheel gespaakt met DT Aerolite spaken. Beide wielen hebben pro-lock nippels, deze bevatten een beetje Loctite dat moet voorkomen dat spaken los raken tijdens het gebruik.
Meest opvallende aan het achterwiel is toch wel de asymmetrische velg. In eerste instantie oogt het als een scheef ventielgat, maar na twee keer kijken zie je dat de linkerkant van de velg nagenoeg recht is en de rechterkant (aandrijfzijde) een schuine velg. Dit eigenlijk precies tegenovergesteld ten opzichte van de spaken. Reden is om het achterwiel zo stijf mogelijk te maken. Hoe stijver een wiel, hoe directer dit reageert. Ook wordt er een vulring van 1.85 mm meegeleverd om de 11-speed body 10 speed compatible te maken. Een, naar mijn mening, erg goed uitziende en op papier meer dan degelijke wielset.
In de praktijk
Nadat we de wielen grondig hebben bestudeerd was het enkel nog een kwestie van een cassette en bandjes monteren en rijden maar. Wanneer ik de banden monteer valt me op dat met name bij het achterwiel het velglint wat schuift. Het hoeft niet vast te zitten, maar het is ook niet bepaald strak. Meteen maar een klimverzet gemonteerd zodat alles direct klaar is voor Italie. Wanneer ik de wielen in de fiets zet merk ik aan het afstellen van de remblokken dat de velg breder is. Het scheelt slechts 3 mm, maar ik ben wel benieuwd of dit ook bijdraagt aan het comfort.
Bij de eerste omwentelingen merk je direct hoe soepel de DT Swiss naven lopen. Ze rollen lang door wanneer je de benen stil houdt en een prettige bijkomstigheid is een bijna zwoel geluid van de body. Geen harde ratel, maar een vriendelijke zachte ratel waarvan je niet schrikt als je de benen stil houdt. Tijdens de verschillende ritten in Nederland, nog voor de Giro delle Dolomiti, heb ik onze Oosterburen geregeld bezocht en daar staan ze nou niet bepaald bekend om de geweldig geasfalteerde wegen. Een goede test voor de wielen die ook op de niet al te fraaie wegen geen krimp gaven. Het comfort dat door de brede en asymmetrische velg moet worden vergroot is ook merkbaar aanwezig. Nu is dat niet heel moeilijk te realiseren, maar de wielen boeten niet in qua stijfheid. En dat is wel een belangrijke bijkomstigheid, comfortabel en stijf zijn twee belangrijke aspecten die vaak ten kostte van elkaar gaan. De aanzetten op het vlakke of klim komen goed over en je merkt dat er niet al te veel kracht verloren gaat.
Tijdens de Giro delle Dolomiti heb ik de wielen goed kunnen testen op comfort, stijfheid en stuurgedrag. Met name in de afdalingen is het erg prettig dat je, bij snelheden die richting de 80 gaan, een set wielen in de fiets hebt waar je op kan vertrouwen. Wielen die niet gaan zwabberen wanneer je hard moet remmen, of wielen die door het gebrek aan stijfheid willen uitbreken als je hard door een (haarspeld)bocht gaat. De eerste afdaling die we nemen tijdens de Giro zorgt eigenlijk voor de enige problemen die ik met de wielen hebben gekend; een lekke achterband. Kan natuurlijk altijd gebeuren, maar doordat het velglint tijdens het monteren van de band wat was verschoven kwam het nippelgat bloot te liggen, waardoor met de combinatie van warmte, remmen en uitzetten de binnenband het uiteindelijk het begaf. In de avond heb ik het velglint geprobeerd terug te vouwen, echter zonder succes. Vervolgens het velglint eruit gehaald en er binnenstebuiten weer om gedaan zodat de vouw weer glad lag. Banden er weer op en het probleem was verholpen! De overige dagen heb ik geen enkele problemen meer gehad met het velglint.
Het bochtenwerk voelt super strak met deze wielen en ook wanneer je vrij hard in de remmen moet omdat je een haarspeldbocht nadert geven de wielen geen krimp. Het gewicht dat je meeneemt naar boven is een stukje lager dan de gemiddelde set alu wielen. Om nu te zeggen dat dit schrikbarend veel voordeel oplevert, dat niet. Elke gram is er uiteraard één, maar wanneer je met een set van 1800 gram naar boven was gereden, denk ik dat er weinig mensen dit verschil merken.
Pluspunten:
+ Looks
+ Prijs
+ DTswiss 240 naven
+ Stuurgedrag/stijfheid
+ Comfort
+ Gewicht
Minpunten
– Velglint (kleeft niet/zit niet strak om velg)
Conclusie
Wat betreft prijs-kwaliteit verhouding is dit een erg goede set wielen. De stijfheid zou wellicht wat omhoog kunnen, maar dat zal ten koste gaan van comfort. De juiste combinatie van stijfheid, stuurgedrag en comfort maakt dat dit een erg goede allround wielset is. Allround, want je kan er alle kanten mee op. Ze zijn stijf genoeg voor een wedstrijd, comfortabel genoeg voor toertochten en het stuurgedrag is in alle situaties erg prettig. Het gewicht is mooi meegenomen ten opzichte van soortgenoten, maar in de praktijk merk je die 300 gram niet. De DTswiss 240 naven zijn geroemd om de kwaliteit en ook in deze wielen maken ze dat meer dan waar. Erg soepel lopende naven. Weinig weerstand zorgt ervoor dat deze lang uitbollen wanneer je de benen stil houdt. Het remgedrag is wat je mag verwachten van aluminium velgen en ook in natte omstandigheden zorgt dit niet voor problemen. Zoals gezegd had het velglint er wat beter om gekund om lekke banden in warme omstandigheden te voorkomen. In het vorige artikel schreven we dat er in deze categorie veel concurrentie is, maar wat mij betreft heeft deze wielset bewezen een goede keus te zijn.
Details
FFWD F2A aluminium clincher
Asymetrische achtervelg
20/24 spaken
24 mm brede velg
1.470 gram
EUR 699 in de FFWD shop
Met dank aan FFWD voor het beschikbaar stellen van de wielen