Giant Defy Advanced Pro | Full review at Racefietsblog.nl

De laatste tien jaar ongeveer is Giant echt aan een opmars bezig, zo zie ik het althans. In de jaren ’90 en ’00 konden ze bij mij maar weinig goed doen en ik moet zeggen dat ze daar echt verandering in hebben gebracht. Deze Defy Advanced Pro is het levende bewijs.

De stap voorwaarts werd voor mij echt pas goed ingezet met het sponsoren van Blanco en het huidige Giant-Shimano. De indrukwekkende Propel heeft zichzelf i.c.m. de kracht van Marcel Kittel maar al te goed en al te vaak bewezen.  Dit jaar doen ze er weer een schepje bovenop met deze nieuwe Defy. En niet alleen de fiets is anders, ze hebben ook wat aan de huisstijl gedaan. Het is op deze fiets alleen we heel moeilijk te zien, maar de letters ‘Giant’ zijn aangepast. Nét even anders, wel strak moet ik zeggen.

De Defy zoals we hem nu hebben gekregen is in de Amerikaanse uitvoering, simpelweg omdat ze nog niet leverbaar zijn in Europa. Het frame zal wel hetzelfde, de afmontage zal waarschijnlijke wat afwijken.

Eerste indruk
Bedenk in je hoofd hoe een stoere fiets eruit ziet en de kans is groot dat deze overeenkomsten vertoont met deze Defy. Helemaal zwart op het stuurlint, zadel en kleine details na. De schijfremmen helpen hierbij ook wel geloof ik. De banden en wielen zijn ook helemaal zwart evenals de Ultegra Di2 groep. Een alu-remrand was minder mooi geweest. De massief ogende voorkant valt op en steekt af tegen de dunne achtervork. Ik vind het niet misstaan, maar niet iedereen waardeert dit. Smaken verschillen. Dit is maat 58, wellicht dat het bij een maatje kleiner minder opvalt.

Knap afgemonteerd met Ultegra Di2 en verder, op de het Fizik zadel na, louter onderdelen en accessoires uit eigen huis. Alles past goed bij elkaar, en ook op de onderdelen en accessoires geen grote schreeuwende logo’s of wat dan ook. Goed samengesteld.

In de praktijk
De Defy is een endurance racer. Ontworpen op een manier zodat de renner makkelijker lange ritten kan maken met zo min mogelijk impact op het lichaam. Dat resulteert dan in een hoger balhoofd zodat je iets meer rechtop zit en meer comfort vanuit ondermeer het frame zodat de fiets de grote klappen vanuit het wegdek opvangt, en niet jijzelf.

Op de fiets merk je natuurlijk al meteen dat het balhoofd hoger is dan bij de gemiddelde racer. Nu zitten er bij deze fiets ook nog een spacers op, maar je zit echt een beetje rechtop voor je gevoel. Die houding in combinatie met het 32,5 mm dikke Giant Contact SL stuur en dikke stuurlint geven je wel heel veel controle over de fiets. Je gaat ook een stuk makkelijker de beugels in, die zitten natuurlijk ook iets hoger.

Door de wat langere wielbasis merk je ook al snel dat het een stabiele fiets is. Dat in combinatie met het brede stuur rijdt de Defy echt heerlijk. Je gaat makkelijk wat dieper zitten bij tegenwind zonder dat je jezelf in een onprettige houding hoeft forceren. Fijn, zeker als je normaal gesproken ook niet veel in de beugels zit.  Met de voorkant zit het wel goed dus en met de achterkant  is het eigenlijk precies zo. Als je de fiets van de zijkant bekijkt valt op hoe dun de achtervork is. De zadelpen vormt hierbij een belangrijke schakel. De pen heeft een D-vorm (het heet ook D-Fuse) welke schokken absorbeert en veel flex heeft. Als je bij stilstand even beweegt zie je het heel goed, maar tijdens het fietsen merk van die beweging niet veel. Maar hij doet wel goed zijn werk! Hij rijdt makkelijk over slecht wegdek heen, heel solide.

De uitrusting van de fiets is haast net zo belangrijk als de fiets zelf en wat dat betreft kan het bij deze Defy haast niet beter. De Ultegra Di2 groep schakelt als een zonnetje en rolt lekker over alle versnellingen. Bijzonder aan de groep zijn natuurlijk de Shimano R785 hydraulische schijfremmen. Persoonlijk was ik daar altijd wat sceptisch over. Is die remkracht niet te veel van het goede voor die smalle bandjes? En is het niet alleen wat voor in de bergen, waar je die extra remkracht ook nodig zal hebben en waar je ook bij regen goed wil blijven remmen? Nou, daar ben ik toch wel op terug gekomen na een paar ritten door Nederland met de Defy. Het remt heel prettig, ook in de polder als het droog is. Het is wat moeilijk uit te leggen, het is vooral een gevoel denk ik. Met velgremmen kan je ook goed doseren en heb voel je goed wat er gebeurt, maar dat is bij deze schijfremmen ook zo. Het prettige is natuurlijk wel dat dit zo blijft, ook als het heel nat is.

Plus
– Uitstraling. Endurance is niet saai!
– Hoogwaardige afmontage
– Schijfremmen zijn toch wel erg fijn

Min
– Klein minpuntje, maar toch niet handig; de boutjes zijn te breed voor mijn (Tacx) bidonhouder
– Het balhoofd is wel erg fors, zeker in vergelijking met de rest van de fiets.

Conclusie
Eigenlijk kan je stellen dat een fiets als deze perfekt is voor elke renner, op de wedstrijdrenner na dan misschien. De fiets ziet er goed, rijdt als een trein, spaart je lichaam voor de lange ritten en is uitgerust met toponderdelen. Dan blijft er toch weinig te wensen over? Je kan alleen nog over het uiterlijk struikelen, dat zal een kwestie van smaak blijven. Na een paar keer met de Defy gereden kan ik dan ook niet anders zeggen dat Giant hiermee een topfiets in handen heeft welke het Taiwanese voor mij weer definitief terug op de kaart heeft gezet. Enige persoonlijke min is het Fizik Aliante zadel, maar zoals Cyril al zei in zijn review van het Brooks Cambium zadel zei; Jeder Arsch ist anders!

Specificaties
Frame is verkrijgbaar in maten S, M, M/L, L, XL in de kleuren Composite/Black/Blue
De geteste fiets komt het meest overeen met de Defy Advanced Pro 1 zoals hij bij Giant Stores en dealers te zien is. Deze kost EUR 2.899,-
Stuur: Giant Contact SL, 31.8mm
Stuurpen: Giant Contact SL, OverDrive 2
Zadelpen: Giant D-Fuse, Composite
Zadel: Fi’zi:k Aliante, K:ium rails
Schakelaars: Shimano R785 Di2, Electronic
Voor-/achterderailleur: Shimano Ultegra Di2
Remmen: Shimano R785, Hydraulic disc, 140mm
Cassette: Shimano Ultegra 11×28, 11-speed
Ketting: KMC X11SL
Crankset: Shimano Ultegra, 34/50
Bottom Bracket: Shimano, Press Fit
Velgen: Giant P-SL0 Disc WheelSystem; aluminium, 30mm hoog, 23mm breed
Naven: Giant P-SL0 Disc WheelSystem; [V] 20h, [A] 24h
Spaken: Sapim Race
Banden: Giant P-SLR1, voor- en achter specifiek, 700×25, vouwband
Gewicht: 8,08 kg (gemeten, excl. pedalen)

Meer informatie op giant-bicycles.com

Giant Defy Advanced Pro | Full review at Racefietsblog.nlGiant Defy Advanced Pro | Full review at Racefietsblog.nlGiant Defy Advanced Pro | Full review at Racefietsblog.nlGiant Defy Advanced Pro | Full review at Racefietsblog.nlGiant Defy Advanced Pro | Full review at Racefietsblog.nlGiant Defy Advanced Pro | Full review at Racefietsblog.nlGiant Defy Advanced Pro | Full review at Racefietsblog.nlGiant Defy Advanced Pro | Full review at Racefietsblog.nlGiant Defy Advanced Pro | Full review at Racefietsblog.nlGiant Defy Advanced Pro | Full review at Racefietsblog.nlGiant Defy Advanced Pro  |  Racefietsblog.nl