Een helm moet je altijd dragen op de racefiets, punt. Het doel daarvan is duidelijk; bescherming. Maar die bescherming hoeft niet een vermogen te kosten. Met de Blade helm laat Lazer zien dat je ook puike helm kan dragen zonder diep in de buidel te hoeven tasten.

Kort geleden ontvingen we op de redactie de Lazer Blade. Die deed ons meteen al denken aan de Z1 die we vorig jaar hebben getest. Daar is hij ook grotendeels op gebaseerd. Best opmerkelijk want het prijsverschil is behoorlijk groot, de Z1 is het topmodel van de Belgen, terwijl de Blade ergens onderaan bungelt. Dat is wel zeer oneerbiedig om te zeggen overigens, want mijn eerste indruk is geenszins dat het om een goedkope instapper gaat. Door de uiterlijke kenmerken van de Z1, de mooie kleurstellingen en het binnenwerk lijkt het juist meer dat het om een topmodel gaat.

Iets dat urenlang op je hoofd zit, moet wel goed zitten. Een helm moet dan ook niet te zwaar zijn en moet goed passen op en om je hoofd. Wat betreft het gewicht is de Blade misschien niet de allerlichtste op de markt, maar ook niet de zwaarste. Met 300 gram bij maat L is hij maar net iets meer dan 30 gram zwaarder dan de Specialized S-Works Evade (zelfde maat), toch ook niet de minste van het stel.

Zoals gezegd is de pasvorm ook belangrijk en net als de Z1 zit ook de Blade als gegoten. Ze hebben een zogenaamd head basket dat ondersteuning geeft op de achterkant van je hoofd. Die kan je binnen in de helm afstellen in 5 posities om de juiste passing te vinden. De head basket is onderdeel van het Advanced Rollsys System van Lazer. Dat komt op het eerste oog misschien wat fragiel over, maar het houdt de helm heel goed op zijn plek. Uniek is dat je het hele retentiesysteem heel eenvoudig bovenop de helm met een rollertje kan stellen. Bij 9 van de 10 helmen doe je dit op je achterhoofd. Ook prima, maar dit werkt toch net iets makkelijker en biedt bovendien tegelijk ruimte voor een paardestaart.

De Blade lijkt dus sterk op de Z1, maar er zijn wel degelijk verschillen. Het gewicht, maar ook het aantal luchtgaten. De Blade telt er 22, de Z1 33. Om nou meteen te zeggen dan de Blade niet goed ventileert zou te ver gaan, maar moet in de Z1 wel zijn meerdere erkennen.

Details
Lazer Blade helm
Gemeten gewicht: 300 gram (vs. opgegeven gewicht van 310)
Getest in maat L (58-61cm), ook beschikbaar in S en M
Getest in mat zwart met geel. Ook beschikbaar in mat zwart met oranje, wit met zilver en wit met rood
Adviesprijs is EUR 95,- (met een beetje zoeken ook voor minder verkrijgbaar)

Plus
+ De looks van een high-end helm met de prijs van een low-end
+ Sluit prettig, zit stevig om je hoofd en makkelijk af te stellen

Min
– Ventilatie bij warm weer kan beter

Conclusie
Lazer steekt zelf ook niet onder stoelen of banken dat de Blade lijkt op diens luxere broer, de Z1. De Blade moet op een aantal vlakken zijn meerdere erkennen in de Z1, maar komt ondanks het enorme prijsverschil een heel eind mee. Hij zit uiterst comfortabel, is uitgebreid en makkelijk af te stellen en het gewicht is acceptabel. Tel daar nog het uiterlijk bij op en dan moet je wel heel goede argumenten hebben om toch ruim 100 euro meer uit te geven voor een andere helm. Goed gedaan van Lazer!

Meer info bij Lazer

lazer-helm4 lazer-helm3 lazer-helm2 lazer-helmlazer-helm6 lazer-helm5

Tags: