Mooi hoor, al dat hoogwaardig carbon en staal, maar laten we aluminium niet vergeten. Misschien bíjna weggeweest, maar nooit helemaal en dat zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren. Het is in ieder geval vaak een stuk betaalbaarder in vergelijking met carbon en staal dat exclusiever is en waar het doorgaans om maatwerk gaat. Een paar van de grote Amerikanen hebben echt een paar fraaie alu modellen die direct concurreren met hun carbonnen broertjes en zusjes in het topsegment. In dat segment zijn de prijzen alleen evenredig hoog. Wil je een stuk minder uitgeven, dan hebben we misschien iets voor je gevonden met deze aluminium Merida Ride 300.

We vallen maar meteen met de deur in huis; we willen voor 1.000 een fiets. Dan is er veel mogelijk, blijkt. Maar waarom dan die 1.000 euro? Het kan toch ook goedkoper? Ja, klopt helemaal. Maar we zijn van mening dat je als beginner beter net wat meer moet investeren om veel meer plezier aan het fietsen te beleven. Vind je het uiteindelijk toch niks, dan verkoop je hem weer net zo makkelijk? Maar heb je het ineens wel helemaal te pakken dan heb je een fiets waar je even mee vooruit en overal uit de voeten kan. Maar niet alleen beginners letten op hun budget. Ervaren rotten evenzo. Die hebben vaak al een prachtige tweewieler in de schuur staan die ze in de vieze en vuile winter liever mee naar buiten nemen. Dan is 1.000 euro een prima budget voor een degelijke winterfiets. Dan wil je niet de goedkoopste, maar een die toch lekker rijdt en waarvan het minder erg is als hij wat sneller slijt door pekel en dergelijke.

We zijn bij Merida gaan shoppen en vonden deze Ride 300. De Taiwanezen die de profs van Lampre al een tijdje van de snelle Reacto voorzien hebben voor dat team ook de Ride Pro voor wat meer comfort. Waar de profs die alleen inzetten voor Parijs-Roubaix, is deze voor de gemiddelde wielertoerist veel breder inzetbaar, zo niet overal. Je zit iets rechterop, de fiets heeft een wat langere wielbasis en zorgt dat niet alle oneffenheden in het wegdek rechtstreeks je ruggengraat inschieten. Lang niet iedereen wil altijd maar super diep zitten om zo hard mogelijk te kunnen gaan. Je moet ook gewoon lekker je kilometers kunnen maken. De Ride is verkrijgbaar in carbon, maar ook in aluminium dus. Ja, dan is hij wat zwaarder en logger, maar de geometrie blijft gelijk en je portemonnee is niet meteen leeg.

Merida Ride 300 with Shimano Tiagra triple groupset | Full review at Racefietsblog.nl

Eerste indruk
Is dit een fiets van 1.000 euro? (Nee, 1.049 om precies te zijn) De kenner ziet het waarschijnlijk wel als hij de fiets even van dichtbij gaat bekijken, maar op het eerste gezicht komt hij wat duurder over. Stoere fiets in deze kleurstelling ook met grijs en rood. We hebben wel een heel grote maat te pakken – waar een fiets over het algemeen niet mooier van wordt – maar hiermee kan je voor de dag komen. Alu frame dus, maar wel een carbon voorvork. Tiagra groep, met een triple. Verder afgemonteerd met eigen onderdelen, waar gelukkig niet om de 5mm de naam staat. Het staat er wel, maar bescheiden. Goed gedaan. Vrij eenvoudige, maar ogenschijnlijk degelijke wielen met 25mm Maxxis banden. Goede eerste indruk dus!

In de praktijk
De afgelopen maanden was ik gewend om op behoorlijk lichte carbonfietsen te rijden. Dan is het een groot verschil als je met een zwaardere aluminium racefiets op pad gaat. Dat begint al met klaarmaken voor de rit en gaat door in de eerste kilometers. Alles lijkt in eerste instantie wat trager te gaan en meer moeite te kosten. Lijkt, want uiteindelijk heb je het niet eens meer in de gaten. Nu ben ik ook niet meteen de bergen in gegaan, maar op het vlakke voelt de fiets al snel vertrouwd aan. Ik zit comfortabel, iets rechterop dan gewend ben, maar dat is niet erg, het is tenslotte geen wedstrijd. In de beugels zitten gaat dan ook meteen wat makkelijker. Je merkt eigenlijk vooral dat het geen super-mega-high-end racefiets is als je wat meer de extremen op gaat zoeken. Dus bij flink aanzetten voor een sprint of wanneer het omhoog gaat.

Een groot deel van het comfort is ook te danken aan de achterkant van de fiets. De dunne 27,2mm zadelpen en de flexibele achtervork kunnen behoorlijk wat opvangen. Dat merk je echt bij slecht wegdek. De Maxxis 25mm dragen ook hier ook aan bij natuurlijk. Geen slicks, maar een kleine beetje profiel. Ze rijden lekker moet ik zeggen. De wielen zijn simpel, degelijk (veel spaken) en daarmee zwaar. Op zichzelf geen probleem, ze doen hun werk goed. Wel had precies halverwege een regenachtige rit van 80km een gesprongen spaak in het achterwiel. Vervelend natuurlijk, maar ik kon de rit gewoon afmaken en heb er verder eigenlijk weinig van gemerkt. Dat is ook een voordeel van veel spaken. Dat de spaak springt is niet goed uiteraard, maar het is ook iets dat bijna iedere wielrenner wel eens heeft meegemaakt.

Merida Ride 300 with Shimano Tiagra triple groupset and Maxxis Dolomites tires | Full review at Racefietsblog.nl

Een onderdeel van de fiets wat eigenlijk echt niet meer kan, is het triple crankstel. Raargenoeg is de vraag hiernaar met name in de lage, vlakke landen, weten we van de leveranciers. Dat is ook de reden voor Merida om het nog steeds aan te bieden, vraag en aanbod. Een compact betekent minder schakelen, lichter en biedt toch voldoende bereik. Dat men het dan toch graag wil komt ergens vandaan. Sram heeft het niet eens meer voor op de weg. Shimano heeft het al niet meer voor de 105 groep en hoger en Campagnolo heeft het alleen voor de Athena groep.

Details
Merida Ride 300 2015
Frame: Ride Lite
Kleur: donker grijs/matglans zwart
Voorvork: Road carbon comp
Voorderailleur: Shimano Tiagra
Achterderailleur: Shimano Tiagra SS
Crankstel: Shimano Tiagra 50-39-30
Ketting: KMC Z10-10s
Naven: Formula Road Bearing
Velgen: Merida Comp 20
Banden: Maxxis Dolomites 700x25c (vouw)
Cassette: Shimano CS-4600-10 12-30
Stuur: Merida Anatomic Road OS
Stuurpen: Merida Pro OS -5
Zadelpen: Merida carbon H SB15 27.2
Zadel: Merida Race

Verkrijgbaar via de Merida webshop en de dealers voor EUR 1.049,-

Plus
+ Super prijs/kwaliteit verhouding
+ Goede afmontage (ja, het kan altijd beter)
+ Prima fiets voor de beginner of voor de ervaren rot voor erbij (in de winter)

Min
– Een triple. Alleen in de vlakste landen is er vraag naar, raargenoeg. Gewoon compact volgende keer aub.
– Na alle testritten vertoonde het zadel enige slijtage bij de kleuren. Het zadeldek zelf bleef intact en dit had dus ook geen effect op de functie.

Conclusie
De ervaringen met de fiets sluiten heel goed aan met datgene we voor ogen hadden. Hij laat zich lekker rijden en sturen. Kilometers verdwijnen onder je door als sneeuw voor de zon. Hij comfortabel en stabiel, geen zenuwen of verrassingen. Hij heeft keurig werk geleverd afgelopen maanden in de kou en nattigheid. Even afspuiten en af en toe de ketting even doen en klaar. Precies wat je wil voor een winterfiets wat mij betreft.

Zoals gezegd, het is geen high-end, maar zeker ook geen low-end racer. Investeer als beginner een paar euro’s meer en je hebt een goede fiets waar je overal mee uit de voeten kan en die er ook nog eens goed uitziet! De afmontage is goed genoeg om twee seizoenen of meer vooruit te kunnen. Upgraden kan je altijd nog, met bijvoorbeeld andere wielen. Kijk wel of je een compact kan regelen i.p.v. een triple.

Goed begin is het halve werk
De fietser die een fiets erbij koopt voor de winter zal vast al genoeg spullen hebben, maar de beginner zal het meeste toch tekort komen. Géén joggingbroek met boxershort, maar koop nou zo straks fietsbroekje met een zeem erin. Dat zit een stuk beter en in zo’n joggingbroek wordt je raarder aangekeken door andere fietsers dan door de mensen op straat wanneer je een fietsbroek aan hebt. Shirtje erbij, windvest, schoenen en klaar wat betreft kleding. Geen enkele fiets word raargenoeg geleverd met bidonhouders en bidons of een fietscomputer bijvoorbeeld. Dat zijn wel dingen die je graag hebt, net zoals een reparatiesetje. Birzman heeft daar een mooie oplossing voor met hun starterkit. Ben je in één keer klaar.

Merida shirt EUR 49,95
Merida broek EUR 59,95
Merida Windvest EUR 59,95
Merida Road Pro schoenen EUR 99,95
Birzman Starter Kit Pro EUR 44,95

Merida Ride 300 with Shimano Tiagra triple groupset | Full review at Racefietsblog.nl
Merida Ride 300 with Shimano Tiagra triple groupset | Full review at Racefietsblog.nl Merida Ride 300 with Shimano Tiagra triple groupset | Full review at Racefietsblog.nl Merida Ride 300 with Shimano Tiagra triple groupset | Full review at Racefietsblog.nl Merida Ride 300 with Shimano Tiagra triple groupset | Full review at Racefietsblog.nl Merida Ride 300 with Shimano Tiagra triple groupset | Full review at Racefietsblog.nl Merida Ride 300 with Shimano Tiagra triple groupset | Full review at Racefietsblog.nl Merida Ride 300 with Shimano Tiagra triple groupset | Full review at Racefietsblog.nl Merida Ride 300 with Shimano Tiagra triple groupset | Full review at Racefietsblog.nl Merida Ride 300 with Shimano Tiagra triple groupset | Full review at Racefietsblog.nl Merida Ride 300 with Shimano Tiagra triple groupset | Full review at Racefietsblog.nl Merida Ride 300 with Shimano Tiagra triple groupset | Full review at Racefietsblog.nl Merida Ride 300 with Shimano Tiagra triple groupset | Full review at Racefietsblog.nl