Finland is misschien niet het eerste land waar je aan denkt als je op zoek bent naar een racefiets. Want voor carbon hoef je daar niet aan te kloppen, maar wel voor een fraai stukje staal. Tijdens de Berliner Fahrradschau ontmoeten we de mensen van Pelago. En hoewel die naam eerder mediterraan klinkt, komen hun fietsen toch echt uit het hoge Helsinki.
Wanneer je het assortiment van Pelago bekijkt zie je meteen waar hun roots liggen: Ze hebben voornamelijk robuuste stadsfietsen, een pure reisfiets/randonneur en dan die gekke Sibbo, een beetje het leipe neefje van de familie. Heel anders dus dan veel andere framebouwers die beginnen met een racefiets en dan hun range verbreden. Ook niet gek als je veel van de wegen rondom de Finse hoofdstad kent. Gravel kom je al snel tegen en dan is een carbonnen fietsje met 23 millimeter bandjes waarschijnlijk niet je eerste keus.
Eerste indruk
De Sibbo is dan ook van staal (Columbus Thron), van voor tot achter, zelfs tot aan de triple butted 4130 Cro-Mo voorvork aan toe, en dat is best een opvallende, maar misschien ook wel begrijpelijke keuze. Want laten we direct open kaart spelen: de Sibbo is misschien wel binnen het Pelago aanbod dé racefiets, bij veel andere merken zou dit frame zeker meer in de hoek van de adventurebike/reisfiets staan. En als je langer naar de Sibbo kijkt, dan zie je steeds meer details die wijzen op een ander gebruik dan hard knallen tijdens een criterium. Om te beginnen is daar het gewicht. De totale fiets (exclusief bidonhouders, dat dan weer wel) weegt maar liefst 10,7 kilo, allesbehalve een lichtgewicht dus, hoewel ze dat bij Pelago wel vinden. Scan je de fiets verder dan vallen opeens veel slimme details op die het échte karakter verraden. Overal oogjes voor spatborden en bagagedragers, een degelijke 2 x 11 Shimano 105 schakelgroep, TRP schijfremmen die via kabels (en dus niet hydraulisch) bediend worden, wielen (Mach1 velgen met Novatec D712SB naven) die meer dan een stootje kunnen hebben en zowel voor als achter voorzien zijn van 32 spaken en 28 millimeter Schwalbe banden. Dan valt opeens van alles op zijn plek. Dit is niet alleen een racefiets, het is óók een een gravelbike, commuter en reisfiets… en dat allemaal tegelijk.
Finse kameleon
Tijdens de verschillende ritten met de Pelago Sibbo krijg ik opvallend veel complimenten over de fiets. Hij zit strak in de lak (wordt in Helsinki gedaan), er prijkt een mooi merkplaatje op ’t balhoofd en leuke details zoals een oplage-nummer op een metalen plaatje op de staande buis. Alles is mooi op elkaar afgestemd qua kleur en gebruik. Wat ik wel al direct vervangen heb is het ietwat vlakke zadel, die past gewoon niet bij mijn zithouding. Dat is dan ook één van de eerste nadelen, de Sibbo is alleen als bijna complete fiets (pedalen moet je zelf regelen) te koop. Wat ook vrij snel opvalt is het weggedrag. Ik had verwacht dat een stalen, vrij zware fiets ook behoorlijk comfortabel zou zijn… maar eerlijk gezegd valt dat in eerste instantie wat tegen. De fiets is wel koersvast en wekt direct vertrouwen, maar er lijkt ook iets niet te kloppen. Als je namelijk nog langer naar de Sibbo kijkt dan zie je dat het balhoofdstelsel behoorlijk oversized is in vergelijking met de rest van het frame én dat de stalen (en dus niet bepaalde lichte) voorvork ook nog eens bijna recht (zoals op een echte koers- of baanfiets) naar beneden wijst. Geen fijn uitwaarts knikje dus zoals bij veel reisfietsen en randonneurs. Vooral op dwarsrichels en redelijk slechte wegen reageert de fiets voor mijn gevoel iets te bruusk en hard. Dit kan ook liggen aan het feit dat we geen bagage vervoeren op de Sibbo terwijl ‘ie daar wel op gebouwd is. Na meerdere ritten en wat minder druk in de redelijk brede Schwalbe banden wordt het rijgedrag al wat aangenamer, maar uiteindelijk blijf ik met de vraag zitten hoe de Sibbo zou rijden met een andere voorvork. Want daar ligt volgens mij één van de weinige zwakke punten van deze fiets. Pelago probeert misschien net iets te veel om zowel race als reisfiets in één te proppen. Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me echter direct dat dit ook hét pluspunt van deze fiets is.
Want eerlijk gezegd ken ik weinig fietsen die zo dicht bij een complete fiets komen waar je heel veel verschillende dingen mee kan, zonder dat je er wakker van ligt of het allemaal wel goed gaat. Hij is stevig genoeg om met een flink aantal kilo’s aan bagage de wereld mee rond te fietsen, praktisch genoeg om elke dag mee door de stad te crossen, en als je ’s avonds nog een lekker stuk met een wat hogere gemiddelde snelheid wil koersen met je maten… dan kan dat ook. Een Finse kameleon dus. Want de Sibbo fietst op de gekke voorvork na echt heerlijk. Hij is voorspelbaar, stuurt best lekker de bocht in voor een fiets van dit gewicht en ziet er nog kek uit ook. Het is dat er in dit segment van alleskunners weinig directe concurrenten zijn, misschien dat sommige modellen van bijvoorbeeld Surly in de buurt komen.
Conclusie
Laten we voorop stellen dat mijn tijd met de Pelago Sibbo uitermate prettig was. Hoewel ik ‘m niet zelf als reisfiets heb kunnen testen, ben ik overtuigd van zijn kwaliteiten op dat vlak. De claim van Pelago dat de Sibbo een lichtgewicht racer is moet je denk ik zien als een stukje typische onderkoelde Finse humor. Dankzij het totaal-gewicht van de fiets is ‘ie dat gewoonweg niet. Maar hij is heel veel wèl! Mocht je maar voor 1 fiets ruimte of geld hebben én wil je er meer mee kunnen dan een toertocht in de buurt, dán is de Sibbo opeens een heel interessante fiets. Je kan er bijvoorbeeld tot 42 millimeter brede banden in steken als je geen spatborden monteert, kom dan maar eens om bij je volbloed Italiaanse racer. De Sibbo is dus duidelijk een geval van: it’s more than meets the eye. Je moet ‘m echt even goed bekijken en inschatten om te weten wat het allemaal is én kan zijn voor jou.
Pluspunten:
+ uitermate veelzijdig
+ slimme en degelijke afmontage
+ tijdloos stijlvol uiterlijk
Minpunten:
– gewicht en rijeigenschappen voorvork
Details:
We hebben de Pelago Sibbo getest in maat 56. Het geteste model kost compleet (exclusief pedalen) € 1995,- en is o.a. verkrijgbaar via Meesterknecht in Amsterdam. of via de webstore van Pelago zelf. De testpersoon is 1,82 meter lang en weegt zo’n 77 kilo.