In Duitsland worden fietsen vaak in laboratoria getest. Grondig en wetenschappelijk. Allemaal mooi en wel, maar ik fiets niet in een laboratorium. Ik fiets op de weg, soms op goede en soms op slechte. Soms heb ik wind mee, en soms staat ‘ie vol in je snufferd. Daarom test Racefietsblog liever daar waar we fietsen: op de weg. Dit keer is het de beurt aan een fiets waarvan je op het eerste gezicht niet zou zeggen dat ‘ie uit Nederland komt: de titanium Pilot RR.
Pilot kwamen we vorig jaar tegen op Bikemotion. Een bescheiden stand met twee aardige gasten uit Brabant en een paar interessante modellen wist onze aandacht te trekken en vast te houden. Pilot is een initiatief van twee vrienden die eigenwijs genoeg zijn om bestaande mountainbikes te willen verbeteren. De één wilde sneller, de ander comfortabeler fietsen. Na enkele technische 3D-ontwerpers in de arm te hebben genomen begon een avontuur dat sindsdien een flink uitgebreid verhaal geworden is. Pilot heeft ondertussen een 12 tal Nederlandse dealers en het assortiment bestaat uit mountainbikes, reisfietsen en racefietsen, allemaal gemaakt van titanium. Want de heren hebben een uitgesproken voorliefde voor dit materiaal. Duurzaam, licht en met een beetje slimme ontwerptrucs ook heel erg comfortabel. Nu zijn we misschien op dit gebied een beetje verwend met de Baum Corretto die we een tijd geleden te logeren hadden, maar ik zal proberen de Pilot op eigen waarde te schatten en te testen.
De fietsen van Pilot worden in Nederland opgemeten en ontworpen, maar in Azië geconstrueerd van double butted 2Al-2.5V titanium. De twee voornaamste buizen worden nog geovaliseerd, de staande achtervork heeft een subtiele kromming die voor comfort zorgt en de liggende achtervork is ook tapered (loopt van breed naar smal toe richting de achterpadden) Dat de fiets in het verre oosten wordt gemaakt is natuurlijk helemaal geen schande, 99% van de fietsframes wordt daar gemaakt, maar wel goed om te weten. Hierdoor zijn prijzen voor losse frames te overzien, zeker in vergelijking met andere maatwerk fietsen.
Ik haal de fiets op in Nuenen, in de kleine, maar complete showroom. Alle modellen staan er uitgestald en er zijn ook producten van Fouriers te vinden. Dit Taiwanese onderdelen-merk wordt door Pilot geïmporteerd en kom ik ook tegen op de testfiets. Helaas is een belangrijk onderdeel eigenlijk niet te testen. Pilot maakt namelijk elke fiets op maat. Dat geldt dus zowel voor frame als voor de afmontage. Je krijgt dus uiteindelijk een fiets die qua geometrie, maatvoering en onderdelen helemaal op jou (en je budget) is afgestemd. Ik moet het doen met een ‘standaard’ Pilot RR in de maat 54 (slooping frame welteverstaan), maar die dan wel helemaal top is afgemonteerd met o.a. Edco Umbrial carbon velgen, inclusief Chris King naven, Chris King balhoofdstelsel, Easton EC90 stuur, een Shimano Dura-Ace mechanische schakelgroep en een set glimmende (en opvallende lichte) Fouriers remhoeven. Banden zijn de bekende Conti’s.
Eerste indruk
Wat al opvalt voor je ook maar een meter hebt gefietst is het geringe gewicht van de RR. Zeker in de afmontage zoals wij ‘m reden is deze fiets aan de behoorlijk lichte kant. Zonder pedalen komt ‘ie uit op slechts 6,7 kilogram (frame weegt 1,4 kg). Iets dat fijn is als je bergop gaat, maar iets dat misschien ook tegen je kan werken op slechtere wegen. Wat het in ieder geval doet is dat je er in je hoofd direct sneller van gaat. Mijn eerste testrit voert me dwars door Brabant richting Den Bosch. Onderweg kom ik van alles tegen: klinkers, kinderkopjes, van die verschrikkelijke tegelfietspaden, gravelpaden en glimmend, net aangebracht donkerzwart asfalt. De RR gedraagt zich zoals je eigenlijk wel een beetje kunt verwachten (mede ook door de carbon wielen). Hij wordt wat nerveus als de ondergrond niet helemaal strak is, maar voelt supersnel op het gestreken asfaltlaken. Schakelen en remmen gaat zoals je mag verwachten op een fiets als deze: heerlijk. Hoewel ik niet echt een Shimano fan ben, is de Dura Ace 7900 groep echt een genot om mee te rijden. Je hoeft er gewoon niet bij na te denken en elke verandering van versnelling gaat soepel en zonder problemen. De Fourier BR-DX001 ultralight remmen maken ook een goede eerste indruk. Je hebt weinig kracht nodig en kunt ze goed doseren.
Verder rijden
Na de eerste testrit volgen er nog een paar op de vaste testroutes. Voordeel hiervan is dat je het ‘gevoel’ van fiets beter kunt vergelijken met wat je gewend bent. Nu gaat het niet om de verschillen tussen de testfiets en mijn reguliere (carbon) ros, maar het geeft wel een duidelijk beeld van het karakter van de fiets die getest wordt. In dit geval ebt mijn initiële enthousiasme een klein beetje weg na ritten in de buurt over bekende wegen. Een karaktertrek die mij persoonlijk toch niet zo bevalt is het ietwat nerveuze stuurgedrag. Aan de ene kant voelt de Pilot RR hierdoor lekker speels aan als een soort van jong pup, aan de andere kant maakt dat ik me niet helemaal zeker voel. Nu ligt de oorzaak van deze constatering vooral bij mij. Ik houd nu eenmaal van fietsen die een iets meer relaxte geometrie hebben. En hoewel de RR volgens Pilot een ‘comfort’ frame is heeft ‘ie toch een redelijke steile voorvork (een prototype dat uiteindelijk niet in productie genomen is) en het geringe gewicht maakt dat de fiets soms best heftig reageert op slecht wegdek of oneffenheden. Aan de achterzijde doen de licht gebogen seatstays hun werk prima, daar voelt alles prima. Daarnaast voel ik een lichte vibratie mijn rechterpedaal als ik over minder egale wegen rijd. Nu gebruik ik deze pedalen en schoencombinatie wel vaker op test-fietsen en dit heb ik nog niet eerder gevoeld. Geen idee of het door de wielen, de crank of door het frame komt eerlijk gezegd, maar het viel wel op.
Lekkere looks
Ook niet onbelangrijk, het uiterlijk van de fiets. Ik kan de understated looks wel waarderen. Titanium heeft van zichzelf een mooie donkere metalen uitstraling, die anders is dan (roestvrij) staal. Het geborstelde Pilot logo en RR initialen zijn subtiel genoeg voor mijn smaak. Als ik met een groepje fietsvrienden meerijd krijg ik voornamelijk complimenten op het frame. Blijkbaar is minder, soms echt meer. Leuk detail is het Nederlandse vlaggetje in de buurt van het bottom bracket. Ik moet wel zeggen dat de opvallende goud/geelkleurige Fourier onderdelen de fiets wel echt afmaken. Als er ook Shimano remmen op hadden gezeten, was het geheel iets te grijs en vlak geworden. Gelukkig biedt Pilot een scala aan afmontage-mogelijkheden aan. De zwarte voorvork en Edco wielen geven de fiets nog de nodige body.
Deze test vond ik moeilijker dan ik vooraf had bedacht. Mijn ervaringen met titanium frames zijn eigenlijk allemaal behoorlijk positief. Ik weet in ieder geval zeker dat mijn volgende fiets niet van carbon zal zijn. De Pilot RR bevestigde veel dingen die ook tijdens ritten op andere titanium fietsen opvielen. Het comfort voel je echt, zeker als de kilometers gaan tellen. Maar door het geringe gewicht was de fiets voor mijn persoonlijke smaak te lichtvoetig. Natuurlijk is de RR bewust zo licht mogelijk gehouden, ook gezien de keuze voor de afmontage, dus zie dit vooral als een persoonlijk voorkeur en niet als tekortkoming van de fiets. Ik vond het wel erg leuk om rond te rijden op een fiets waarvan je de afkomst ook echt kent. De heren achter Pilot zijn gedreven ondernemers met meer dan voldoende fietservaring. Helaas had ik tijdens het testen last van een niet genoeg grippende carbon zadelpen (bleek door verkeerde montagepasta te komen) en een los zittende crankarm (onderweg zelf kunnen oplossen). Laten we het er op houden dat de heren van Pilot net iets te weinig tijd hadden om de fiets perfect voor te bereiden.
Conclusie
De Pilot RR is een opvallend onopvallend fiets als je ‘m zo voorbij ziet komen. De cleane looks staan ‘m echter goed. Het maatwerk dat Pilot levert tegen concurrerende prijzen is zeer interessant als je een fiets zoekt die als gegoten zit en past bij jou rijstijl. Vergis je niet, er zit een wereld van verschil tussen een maatframe en een ‘standaard’ fiets. Ook dit frame combineert een aantal unieke eigenschappen van titanium met een licht gewicht. Voor mij persoonlijk is de RR iets te lichtvoetig, ik rijd er net niet relaxt genoeg op rond, zeker als het tempo omhoog gaat is dat wel een belangrijk gegeven. Maar ik weet zeker dat er wielrenners zijn waar de geteste geometrie perfect bij zou passen. Ook kan ik de eigenzinnigheid van Pilot waarderen. Niet alleen de RR bewijst dat maar ook de andere fietsen van Pilot zijn stuk voor stuk bijzonder te noemen. Ben je in de markt voor een nieuwe fiets op maat met Nederlandse roots, bel dan ook eens een keer met de mannen van Pilot, of ga binnenkort bij ze langs op de komende BikeMotion beurs later deze maand.
Pilot RR. Getest in maat: 54 CM, prijs geteste model: EUR 5500,-
Het Pilot RR frame kost los EUR 1999,-.
Testpersoon is 1.82m lang, weegt rond de 77kg en fietst normaal gesproken op een carbon Bianchi Infinito.