De wedstrijdrenners zullen ongetwijfeld wel eens ruzie hebben gehad met de speldjes waarmee de rugnummers worden vastgemaakt. Het is priegelwerk en daarbij beschadigd het je kleding. Nu valt het bij reguliere shirts nog wel mee, maar de dunne stof van een snelpak voor tijdrijders of crossers is een stuk kwetsbaarder. Zelf heb ik al een aantal shirtjes voorzien van de nodige beschadigingen doordat je tijdens het crossen blijft haken achter een takje en vervolgens je rugnummer los trekt.

Jason Berry bedacht een oplossing voor dit probleem en heeft via crowdfunding geld ingezameld om Racedots te ontwikkelen. Racedots zijn magneetjes die je rugnummer op de plek houden zonder dat je hiervoor gaatjes in kleding hoeft te prikken. De kleding beschadigt niet en de Racedots zijn sterk genoeg om ook te gebruiken bij winterkleding. Zoals gezegd heb ik zelf al een aantal shirtjes beschadigd met de speldjes en in mijn zoektocht naar een alternatief kwam ik terecht bij Racedots. Zij stuurden ons een setje van 5 Racedots op om te testen tijdens het cross-seizoen.

Sterk!
Wanneer we de Racedots ontvangen zitten deze in een stevig plastic verpakking en merken we nog niet zoveel van de kracht van de kleine magneetjes. Eenmaal uit de verpakking en van het karton merk je meteen hoe sterk de magneetjes zijn. Bij het loshalen valt er eentje weg en na een keertje stuiteren schiet hij tegen de tafelpoot. Volgens mij hoef ik me geen zorgen te maken over loslatende magneetjes tijdens een wedstrijd.
De magneetjes ziet er netjes uit, gaaf afgewerkt zonder splinters o.i.d. De magneetjes bestaan uit een ‘mannetje’ en ‘vrouwtje’. De achterkant is een ronde magneet met daarin een gat (net als een donut) en de voorkant heeft precies op die plek een bolling zodat ze precies in elkaar vallen. De voorkant is netjes afgewerkt met een logo van Racedots en is verkrijgbaar in vele verschillende kleuren. Alle kleurcombinaties kan je vinden op de website van Racedots. Op de beschrijving die erbij zit staan nog een aantal handigheidjes die van pas kunnen komen tijdens het gebruik van de Racedots. Het kartonnetje waar ze op zitten is tevens om ze te bewaren, want (volgens de beschrijving) zijn de magneten zo sterk dat ze kunnen breken wanneer ze hard tegen elkaar schieten.

Let’s go
Voordat ik er meteen een rugnummer mee ga vastmaken ga ik ze eerst even thuis proberen. Het los maken van de racedots van het kartonnetje kost wel even wat moeite en goeie nagels zijn daarbij geen overbodige luxe. Als ik alle racedots van het kartonnetje heb gehaald en deze naast me neerleg zitten ze binnen no-time weer aan elkaar. Het is handig om ze of een voor een los te halen, of de afstand tussen de verschillende magneetjes moet ruim een halve meter zijn. Op een regulier wielershirt zit het rugnummer inclusief de racedots binnen de kortste keren op z’n plaats. Het positioneren van het nummer gaat wat makkelijker dan met speldjes. Het is wel eventjes een aantal keren oefenen voordat het nummer mooi strak op z’n plek zit. Je kan het shirt aan het rugnummer oppakken zonder dat een van de magneetjes los laat, dus ook wanneer er stof en papier tussen zit zijn de magneetjes krachtig genoeg. Op naar de eerste wedstrijd met de racedots.

Omdat we in het winterseizoen zitten betreft het hier een cyclocross wedstrijd waarbij ik een snelpak draag. Het materiaal van dit snelpak is dunner (en ook veel kwetsbaarder) dan een regulier shirt. Zo makkelijk als het gaat bij een normaal shirt, zoveel moeite kost het opdoen van een rugnummer bij een snelpak. Het pak leg ik voor me op de grond en net als bij het shirt zit het rugnummer er vrij snel op, echter wanneer ik dan het pak aan wil doen schieten alle magneetjes naar elkaar toe en zitten ze vast aan elkaar. Het pak moet weer uit en de magneetjes moeten weer van elkaar worden gehaald. Dit gaat zo een aantal keren totdat mijn vriendin me te hulp schiet. Ik doe het pak aan, ga voorover staan (zodat het pak op spanning staat, anders zit het rugnummer niet strak) en mijn vriendin probeert het rugnummer er op te krijgen m.b.v de magneetjes. Voor de buitenstaander zal het een komisch gezicht zijn geweest, maar het werkt alles behalve praktisch. In de beschrijving staat wel dat bij een snelpak enige hulp vereist is, maar ook met hulp is het een behoorlijke opgave om dit goed voor elkaar te krijgen.

Tijdens de wedstrijd merk je niets van de Racedots. Het rugnummer zit stevig vast en het zorgt niet voor gevaarlijke situaties bij een valpartij (lees: opengesprongen speldjes die venijnig in je rug prikken). Na de wedstrijd snel droge kleren aan en bij het uitdoen van het snelpak is het weer hetzelfde liedje; de magneetjes schieten tegen elkaar. Na wat priegelwerk zijn de magneetjes weer los en kan het rugnummer worden ingeleverd. Eenmaal thuis toch nog een aantal keer geoefend met een eigen rugnummer en de Racedots en daarbij ging het dit keer wel goed. Wellicht moet ik er wat meer handigheid in krijgen.

Bij een volgende wedstrijd heb ik de Racedots weer bij me en ben er zeker van dat het dit keer gaat lukken nadat ik er wat meer handigheid in heb. Bij het inschrijven voor de wedstrijd krijg ik mijn rugnummer en het volgende probleem doet zich voor; een kunststof rugnummer. Tegenwoordig worden er steeds vaker rugnummers uitgegeven die wat dikker zijn om ze een langer leven te geven. Logisch, maar door de dikte en stevigheid van dit materiaal is het niet mogelijk om m.b.v. de Racedots het rugnummer vast te maken. De dikte van het materiaal zorgt er nl. voor dat het ‘mannetje/vrouwtje’ principe niet werkt. Hierdoor verliest het de krachtige werking en laten de magneetjes vrij snel los. Toch maar terug naar de speldjes in dit geval. Mocht je een kunststof rugnummer hebben waar gaatjes inzitten, dan werkt het uiteraard wel.

Conclusie
Het idee en principe van de Racedots is goed bedacht. Ga je dit gebruiken op reguliere jerseys voor wegwedstrijden is het goede uitkomst om je shirts te sparen. Het vergt enige oefening en handigheid om het nummer goed te positioneren, maar de kracht en stevigheid van de Racedots zorgen ervoor dat je rugnummer goed vast zit. Het nadeel zit ‘m vooral in de dikkere (vaak kunststof) rugnummers die er voor zorgen dat er te weinig kracht geleverd kan worden tussen beide magneetjes. Het gebruik van de Racedots in combinatie met een snelpak vergt erg veel oefening en is na een aantal keer wellicht een reden om ze maar niet te gebruiken. Samenschietende magneten die ervoor zorgen dat je het pak niet aan kan doen is erg frustrerend in een voorbereiding op je wedstrijd. Ook met hulp van twee extra handen is het lastig en zorgt het met name voor komische taferelen voor omstanders. Kortom; de Racedots zijn een perfect alternatief bij reguliere shirts en papieren rugnummers maar in combinatie met een snelpak en/of kunststof rugnummers vergt het heel veel geduld en doorzettingsvermogen.

Racedots zijn verkrijgbaar via www.racedots.com
een 5-pack kost $21,24
een 10-pack kost $33,99

racedots-1 racedots-3 racedots-7 racedots-6 racedots-4 racedots-5