Het heeft de nodige stof doen opwaaien tijdens het afgelopen cross-seizoen. Wel of geen schijfremmen? Rose gaf ons de mogelijkheid dit te testen. Zij stuurden ons nl. een Pro DX Cross-3000 cyclocrosser afgemonteerd met mechanische schijfremmen. In het grensgebied zie ik nog wel eens een Rose fiets voorbij komen, met name als ik over de grens train, maar verder zie ik ze vrij weinig. Dit terwijl Rose toch wel een grote naam is in de Duitse fietsindustrie!
Rose heeft naast hun fysieke winkel Biketown in Bocholt ook een online shop. En dat online warenhuis is toch best wel een bezoekje waard via www.rose.nl. Ondanks dat het het bedrijf dus Duits is kunnen ze met Nederlands prima uit de voeten, ook wat betreft betalen, verzenden en vraag en antwoord. De website is zo ontwikkeld dat wanneer je een fiets besteld je er ter plekke aanpassingen aan kan laten doen. Zo kan je een ander zadel kiezen, of een ander stuur. Dit heeft dan natuurlijk ook weer invloed op de uiteindelijke prijs.
Na het doorgegeven van de maten kregen we de fiets opgestuurd. Het grootste gedeelte is opgebouwd, maar thuis moet je dit uit de doos nog wel zelf ‘eventjes’ in elkaar zetten. Dit is uiteraard alleen van toepassing als je de fiets via internet besteld. Haal je deze op bij de winkel kan je er zo mee wegfietsen.
Op onze facebook pagina kon je zien hoe we de fiets half januari ontvingen. Eenmaal uit de doos was het een kwestie van het voorwiel erin, het stuur kantelen, rechtzetten en de zadelpen met zadel bevestigen. De fiets is al afgesteld dus daar heb je geen omkijken naar. Ook zit er in de doos netjes een etuitje met daarin de papieren en gegevens omtrent de fiets en natuurlijk een gebruiksaanwijzing.
De Rose Pro DX Cross-3000 van dichtbij bekeken
De fiets heeft volgens de site van Rose een gewicht van net geen 9 kilo, zonder pedalen. Het frame is aluminium en de lasnaden zijn dan ook zichtbaar. Alle kabels komend vanaf het stuur zijn mooi weggewerkt via het balhoofd en de onderbuis en komen aan de onderkant het frame weer uit. In eerste instantie oogt het wat vreemd omdat je de remmen mist aan de bovenkant van de voorvork en de achterbrug, maar dat is een kwestie van wennen. De remkabels lopen via op het frame gemaakte geleiders naar de remklauwen bij de voorrem, bij de achterrem loopt de kabel binnendoor tot het bracket en komt daar naar buiten. De remklauw achter is gemonteerd op het liggende gedeelte van de achterbrug.
Omdat het mechanische schijfremmen betreft passen deze op een normale, in dit geval, Shimano groep. Het is een 11-speed Ultegra groep in combinatie met Shimano’s eigen CX77 schrijfremmen (die met het ook op het crossen ontwikkeld zijn). De wielen zijn Mavic Crossone die eigenlijk voor een 29er zijn. Door het beperkte aanbod aan wielen met schijfremmen is dit een prima oplossing! Opvallend nog is dat de zadelpen als enige aan deze fiets van carbon is.
Op pad!
Nadat we de fiets in elkaar hebben gezet en goed hebben bekeken is het dan ook tijd om daadwerkelijk het bos in te duiken met deze ‘black beauty’. Bij het vastpakken valt meteen op dat het Ritchey stuur wat dikker is dan normaal, na een korte periode wennen een erg fijn stuur! Het Fizik Arione zadel is enorm hard en dit blijkt met name bij langere tochten toch echt niet prettig met het gehobbel op een crosser. Nu is een zadel altijd persoonlijk, maar voor mijn achterwerk is deze niet geschikt (het betreft een Fizik Arione).
De Ultegra groep doet perfect z’n werk. Het schakelt erg soepel en de shifters liggen lekker in de hand. Niet onbelangrijk gezien het feit dat ik erg veel met de handen op de shifters fiets. Het schakelen gaat erg licht en soepel, hij reageert direct. In verhouding tot de groepen uit voorgaande jaren is de vorm van de shifters veel ergonomischer en dit zorgt voor een fijne houvast. De fiets stuurt redelijk direct en het remmen gaat in het begin iets te goed. Een slippend achterwiel is in het begin geen uitzondering. Even wennen, maar de remmen werken meer dan prima. De remkracht is zo groot dat het doseren wat lastig is. Gaandeweg krijg je hier wel meer handigheid in en merk je ook dat je later kan remmen voor een bocht. Hier valt dus wel degelijk winst te halen ten opzichte van de cantilever remmen. Een ander groot voordeel dat deze remkracht met zich meebrengt is dat in een afdaling je niet direct in de beugels hoeft om ‘volle bak’ te remmen.
Zoals gezegd is het frame van aluminium en dat zorgt voor een redelijk zwaar frame. De stijfheid is logischerwijs wat minder dan wanneer je een carbon frame hebt. Ook het schouderen van de fiets is hierdoor vrij zwaar. De fiets is gemaakt voor in de modder en uiteraard hebben we dat niet ontweken. Wel een nadeel hierbij is dat de modder ook tussen de schijf en de remklauw gaat zitten. Mountainbikers zullen het misschien kennen, voor mij was het redelijk nieuw; een enorm irritant knarsend geluid. Een paar keer gedoseerd remmen zorgt er soms voor dat het geluid weggaat, maar soms blijft dit knarsende geluid je achtervolgen. De volgende tocht toch even een stukje tape op de remklauwen zodat de kans dat er modder binnendringt al wordt gehalveerd. Ondanks dat gebeurt het nog wel enkele keren dat de modder tussen schijf en klauw gaat zitten. Deze tocht was overigens een vrij lange en een bidonhouder was daarom een welkome toevoeging geweest. Wanneer je de torx-schroefjes uit het frame haalt blijken deze wel erg kort te zijn, de bidonhouder zit vast maar daar is ook alles mee gezegd.
Pluspunten
+ Enorme remkracht
+ Ultegra 11-speed groep
+ Looks (Geanodiseerd frame oogt erg stoer, al is dat persoonlijk)
Minpunten
– Modder tussen de remmen/knarsend geluid
– Gewicht
– Korte bidonhouder schroefjes
Conclusie
De Rose Pro DX Cross 3000 is een prima fiets voor de mensen die in de winter de racefiets in de schuur laten staan. De Ultegra groep doet prima zijn werk en zorgt voor een soepele overgang tussen de verschillende versnellingen. Door de wielen en het aluminium frame is de fiets aan de zware kant en is hij daarom niet aantrekkelijk voor mensen die er wedstrijden mee rijden. Een fiets als deze zwaai je niet ‘even’ op de schouder om een trap te belopen. Je bent verzekerd van goede remkracht en voor toertochten en langere ritten is het gewicht niet bepalend. Irritatiefactortje is toch wel de modder die tussen de remmen gaat zitten met als gevolg het knarsende geluid. Geluid aan de fiets, ik houd er niet van.
Specificaties:
Frame: Rose Cross ultralight aluminium triple butted
Vork: Cross carbon met alu stuurbuis
Wielen: Mavic Crossone 29″ met Schwalbe Racing Ralph 33 mm
Groep: Shimano Ultegra 6800 11-speed
Remmen: Shimano CX77 mechanische schijfrem met 160 mm schijf
Stuur: Ritchey WCS Evo Curce en Ritchey WCS stuurpen
Zadel: Fizik Arione CX
Prijs: EUR 1.520 (excl. verzending)
Website: Rose Pro DX Cross