Bij het ontvangen van een lichte doos uit Duitsland, wisten we het al; dit moet de Rose X-Lite Team zijn die onze kant op zou komen voor een review. De X-lite Team serie is de top racelijn van Rose. Wij hebben de 4000 uit de X-Lite lijn gekregen. Deze verschilt van de andere versies alleen in de afmontage en de onderdelen, het frame is hetzelfde. De afmontage is puik, kijk maar:

Rose X-lite Team-4000
Frame: High Modulus Aerospace Carbon Fibre T40/60 H.O.C.-Technology
Voorvork: High Performance carbon
Wielen: Mavic Cosmic Pro Carbon
Groep: Shimano Dura Ace 9000 (50/34)
Zadelpen: Ritchey Superlogic Link 15 Flexlogic
Zadel: Selle Italia SLS Flow Monolink
Stuur: Ritchey Superlogic Carbon Evo Curve
Stuurpen: Ritchey WCS C-220
Stuurlint: Fi’zi:k Microtex
Prijs: € 4.055,68
Gewicht: 6,66kg (onze versie maat 57)
Testpersoon: 187 cm lang

Dit is een afmontage waar je eigenlijk niets aan hoeft te doen, super. Maar als je toch specifieke wensen hebt, biedt Rose je voldoende mogelijkheden. Je kunt bijna alles naar wens configureren, zoals wielen, banden, stuur, zadel, type crankstel, cassette, noem maar op.

Op papier
Dit is een serieuze racefiets. Een heerlijk licht frame in combinatie met mooie onderdelen. Bij aflevering hebben we direct de wielen erin gezet en maar eens aan de weeghaak gehangen. 6,66 kg geeft de digitale teller aan voor de Rose in maatje 57. Daar worden we al vrolijk van. Bij het bestuderen van de onderdelen blijven we vrolijk. De stuurpen van de Ritchey WCS serie en het stuur zelfs van de Superlogic serie. Dat stuur weegt dan bij maat 42 zo’n 195 gram. Verder is de fiets opgebouwd met de mechanische Dura Ace groep van Shimano. Deze groep ziet er altijd erg smooth uit. Ook de wielen vallen positief op. De herkenbare 52mm hoge Mavic wielen met de aluminium remrand. Bij Mavic noemen ze het aluminium Maxtal, wat een betere gewichten/stijfheids verhouding heeft dan het “normale” 6106 aluminium. De spaken gaan door de zijkant van het carbon de velg in.

Het frame is mat en niet gelakt. Dit scheelt gewicht en geeft de fiets een stoerdere uitstraling. Sommigen zullen het kale carbon niet mooi vinden omdat het wat vlekkerig oogt. De voorkant van de fiets is stevig van postuur maar niet té. Naar achteren wordt de fiets zelfs rank. De zadelbuis is zelfs bijna net zo dik over de hele lengte als de zadelpen zelf. De achterbrug is ook erg rechtlijnig en subtiel. De bovenbuis van het frame is een fractie doorgebogen naar beneden. Tot slot maakt de rechte voorvork het een fiets waar weinig rondingen aan te vinden zijn. Smaken verschillen, maar mijn inziens maakt dit de fiets in combinatie met deze wielen wel erg strak! Ook wanneer je kijkt naar de afwerking gaan alle kabels erg netjes het frame in en komen ze er ook erg soepel weer uit inclusief interne kabelgeleiding. Met mooie afdekplaatjes en het vastdraaien van de zadelpen gaat achteraan op de bovenbuis. Het geheel komt lekker compact over!

Shhhhhhhh
Bij het eerste rondje is het vooral de stilte die opvalt. De fiets heeft nergens een kraakje, rammeltje of piepje. Je hoort alleen het zoeven van de Mavic wielen. Een heerlijk geluid! Zelfs fietsers die achter me fietsen valt het op; “héé wat is die fiets stil zeg!”. De Shimano Dura Ace groep klikt lekker door de versnellingen en vertraagt uitstekend. Helemaal door de aluminium-remrand van Cosmics. Dat goede remmen wil bij een carbon-rand vaak iets minder zijn. Wanneer je op de fiets zit, geeft deze je een gevoel dat je hard moet en gaat. Soms heb je van die racefietsen die direct dat gevoel geven. Deze Rose is er zo een en dat zorgt dat je stiekem met een glimlach op de racefiets zit. Zoals al gezegd zijn de onderdelen goed uitgekozen. Het stuur heeft een klein afgevlakt stukje bovenop dat lekker voelt voor je handen. Door het lichte stuur en ook de voorvork van 290 gram, voelt de voorkant lekker licht. Daardoor stuurt deze Rose heel makkelijk in een bocht. Uitwijken voor een renner die opeens remt gaat erg soepel, zonder dat de fiets er met je vandoor gaat.

Het zadel is altijd persoonlijk, maar deze Selle Italia is een beetje glad bovenop, waardoor je tijdens het fietsen af en toe even weer naar achteren moet gaan zitten. En dan komen we via het zadel bij de zadelpen, en dat is een fijne. In de naam ervan zit al een kleine hint: Flexlogic. Er zit meer verticale flexibiliteit in deze pen. 15% volgens Ritchey zelf, maar zelf merk je dit “veren” erg duidelijk. Vooral omdat het frame erg stijf is, valt het op dat je bij hobbels, klinkers, boomwortels, verkeersheuvels etc, zo comfortabel over deze obstakels gaat. Echt een aanrader deze zadelpen in combinatie met dit lekker stijve frame.

Omdat Rose werkt met alleen een winkel in Bocholt (Duitsland) en een webshop is het voor velen lastig om even bij de fietsenmaker om de hoek te kijken hoe de fiets er in het echt uit ziet en voor een eventuele proefrit. Daarvoor moet je dus net over de grens bij Arnhem zijn. Fijn is wel dat ze een fijne replacement garantie hebben voor wanneer je racefiets binnen 6 jaar door een val of ongeluk beschadigd raakt. Dan kan je een nieuw frame met 50% korting uitzoeken.

Plus
+ stijf en toch comfortabel
+ gevoel van snelheid
+ fijne afwerking
+ prijs

Min
– glad zadel
– alleen in Bocholt te bezichtigen

Conclusie
Dit is toch wel een beetje de verrassing van het jaar voor mij. Natuurlijk heeft Rose in het verleden goede fietsen gemaakt, zoals de Red Bull fietsen die Rose toen nog maakten. Ik kan er redelijk kort over zijn: voor iets meer dan € 4000,- is dit een van de lekkerste racers die ik afgelopen jaar heb gereden. En nee,… dat zeg ik niet over elke racefiets. Waarom dit zo’n heerlijke racer is? Door het lichte stijve frame, de fijne onderdelen waarmee de fiets is opgebouwd en de strakke uitstraling. Oke dat laatste is persoonlijk, maar ik ben onderweg maar weinig mensen tegen gekomen die dit geen mooie racefiets vonden. Hij fietst echt snel, rolt soepel door bochten en ook het fijn klinkende “Woeshhhjjjj” van de wielen helpt mee bij de beleving.  Wel zou ik kiezen voor een ander zadel, eentje die iets minder glad is. Dat Rose wat verder weg is voor de meesten van ons  is een minpuntje, maar met een 1 uur en 35 minuten van Amsterdam is het ook weer geen ramp om eens langs te rijden om jezelf te overtuigen.

rose-xlite-team-8 rose-xlite-team-3 rose-xlite-team-4 rose-xlite-team-5 rose-xlite-team-9 rose-xlite-team-10 rose-xlite-team-7 rose-xlite-team-11 rose-xlite-team-2 rose-xlite-team-6