Waar we een tweetal maand geleden onze rondjes en koersen fietsten op de aluminium Sensa Trentino UL is het nu tijd om een van de topmodellen van Sensa aan de tand te voelen, de Calabria! De Sensa Calabria is in 2015 een grote metamorfose ondergaan en is sindsdien de aero racer in het collectie van Sensa. Bij de ontwikkeling van de Calabria is er gebruik gemaakt van een nieuwe – vijfde – generatie carbon. Het gebruik van deze carbon soort zorgt voor een hoge stijfheid zonder dat het frame veel zwaarder wordt. Naast het frame is deze carbon soort ook terug te vinden in de voorvork.
Wanneer we de fiets voor het eerst zien op de BikeMotion in 2014 valt meteen op dat deze heel snel oogt, met recht aero zo op het oog. Als we de fiets ophalen in Almelo wordt dit beeld eens te meer bevestigd. De ultieme bevestiging kwam vorige maand met de Nederlandse titel voor Elite renners zonder contract. Deze wordt gewonnen door Mark Schreurs van het Sensa Kanjers voor Kanjers Cycling Team. De fiets waarop deze overwinning is behaald heeft exact dezelfde configuratie als de fiets die wij gaan testen.
Van dichtbij bekeken
De glimmende zwart met fluo-oranje fiets is voorzien van een Ultegra DI2 groep en rolt op de vernieuwde Supra RFC55 full carbon clincher wielen. Het geheel valt enorm op door de kleurcombinatie, maar het fluor-oranje is niet overheersend of schreeuwerig aanwezig wat mij betreft. Een frame met erg strakke lijnen en een enorm grof gebouwd bottom bracket. Op de onderbuis is de mogelijkheid om de batterij van de DI2 te installeren, ware het niet dat deze inmiddels is weggewerkt in de (aero) zadelpen. Op de sloping bovenbuis staat in grote letters ‘Calabria’ en de kabel van de achterrem is er mooi in weggewerkt. De DI2 kabels lopen ook aan de binnenkant van het frame langs. Mocht je portemonnee het niet toelaten om een DI2 groep aan te schaffen, niet getreurd want ook de mechanische groep past op dit frame. Opvallend aan de achterbrug van de fiets is dat de seatstays aan de onderkant uitlopen. Waar vaak wordt gekozen voor dunne seatstays i.v.m. comfort, zijn deze bij de Calabria juist dikker waardoor de fiets stijver wordt. In combinatie met het dikke bottom bracket en de rechte voorvork zorgt dit dus voor optimale stijfheid. In vergelijking met de overige fietsen uit de Sensa stal is ook het balhoofd een stuk forser. In tegenstelling tot de zwarte DI2 kabeltjes zijn de remkabels wit. Dit steekt toch een beetje af tegen het zwart van het frame en de andere kabels.
Zoals gezegd is de Sensa Calabria die wordt getest voorzien van een set full carbon clinchers; de Supra RFC55 Elite. Net als het Calabria frame zijn deze wielen ook opnieuw ontwikkeld. Een full carbon velg van 55 millimeter hoog met daarin straight pull Supra naven. De aerospaken zijn in het achterwiel aan de aandrijfzijde gekruist gespaakt. De niet-aandrijfzijde en het gehele voorwiel zijn radiaal gespaakt. Waar de stevigheid nodig is, wordt deze geboden door een gekruist spaak patroon. Daarnaast is de achternaaf a-symmetrisch, de rechterkant (daar waar de body + cassette zich bevindt) is hoger waardoor de stevigheid toeneemt. De wielen zijn voorzien van strakke (ook nieuwe) decals van Supra. Door een velgbreedte van 23 millimeter gaat ook Supra mee met de laatste ontwikkeling. In combinatie met de 25 millimeter brede Schwalbe One banden zal dit ervoor moeten zorgen dat de fiets niet alleen stijf, maar ook comfortabel is.
Goodlooking
Wanneer we de eerste keer met de fiets op pad gaan mogen we veel positieve reacties ontvangen. Met name veel positieve reacties over de looks van de fiets, maar ook over Sensa fietsen in het algemeen. De gehele fiets geeft een strakke en stoere uitstraling en die wordt gewaardeerd. De eerste meters voelen nog wat zenuwachtig, met name de stijfheid van de fiets is duidelijk merkbaar. Het geheel voelt op de rechte stukken erg strak en schakelen met een DI2 groep is een genot. Sneller en acurater wordt het niet, heerlijk! Wanneer we op de pedalen gaan staan wordt helemaal duidelijk dat deze fiets gemaakt is voor snelheid. Een ander verhaal wordt het wanneer we op snelheid de bochten naderen. Het zenuwachtige gevoel van de eerste kilometers blijft nog steeds. Het gevoel dat je constant moet corrigeren in een bocht is niet erg prettig en wennen doet het ook niet. Wanneer we de Calabria gebruiken voor een rustige toerrit waarbij het gemiddelde rond de 31 km/h ligt is dit niet aan de orde. Sterker nog, tijdens deze ritten is de fiets verrassend comfortabel voor een aero racer. Ondanks dat elke aanzet een rake pedaalslag is, heb je niet het idee dat je bij de eerste beste klinkerstraat van de fiets rammelt. De combinatie van de carbon Supra wielen en de 25 millimeter bandjes bollen heerlijk. Een rustige bocht is dan ook geen probleem. Wanneer we gaan koersen met de Calabria valt toch op dat de nervositeit in het stuur ook zorgt voor een minder zeker gevoel op de fiets. In een peloton sturen terwijl je met een gangetje van boven de 40 km/h op een bocht af dendert voelt toch minder fijn.
Over het stuurgedrag is contact geweest met Sensa en al snel kwamen we tot de conclusie dat de afstelling wellicht iets anders zou zijn dan ik gewend ben. Waar ik normaal erg stipt ben met de afstelling van de fiets ben ik bij het afstellen van de Calabria wellicht vergeten het balhoofd op te meten. Kijkend naar het aantal spacers lijkt het alsof mijn stuur goed stond, echter bleek het balhoofd zelf een centimeter lager te zijn. Nadat we dit hebben aangepast is dit een aanzienlijk verschil. De druk op het voorwiel is een stuk minder waardoor het nerveuze sturen niet meer aan de orde is.
De geometrie van deze fiets is erg race-specifiek, een diepe zit voor in de koers. Geen fiets voor iemand die alleen maar lange toerritten maakt. Naarmate de hoeveelheid kilometers met de Calabria oplopen, wordt ook het gevoel met de fiets beter. Het comfort en de stijfheid zijn een dikke plus en ik pak eigenlijk al automatisch de Calabria uit de schuur voor een (trainings)koers.
Supra RFC55 Elite
De Supra wielen gecombineerd met de 25 millimeter banden zijn een goed duo. Goede wegligging en goede feeling met de weg. Geen gestuiter over de straat, maar smooth. De brede U-vormige velg zorgt voor het comfort maar voorkomt ook dat wind heel snel vat krijgt op het wiel. Tijdens een waaier koers geven de wielen geen krimp. Waar bij (met name) oudere hoge velgen de wind voor flinke rukken aan het stuur kan zorgen is dat bij de Supra’s niet aan de orde. De U-vorm zorgt voor een goeie geleiding van zijwind en voorkomt zwiepers. De Supra naven zijn niet overdreven aanwezig qua geluid, maar grijpen wel direct aan wanneer je aanzet. Ze lopen soepel en bollen lang door wanneer je de benen stil houdt. Wielen krijgen tijdens een wedstrijd het vaak behoorlijk te verduren maar ook na de nodige koerskilometers zijn de wielen nog kaarsrecht. Ze blijven nog net zo stijf en soepel rollen als de eerste rit en ook is er nergens een slag te bekennen. Opvallend is wel de snelheid waarmee de bijgeleverde remblokken slijten. De remkracht is overigens erg goed, echter door het zachtere materiaal zijn de remblokken voor na duizend kilometer al bijna aan vervanging toe.
Plus
+ Stijf
+ Comfortabel
+ Looks
+ DI2 groep
+ Afwerking
+ Supra RFC55 Elite wielen
Min
– Witte remkabels
– Slijtage van remblokken
Conclusie
De Sensa Calabria is gemaakt om te koersen. Een stijve racer waar de snelheid vanaf straalt. Je merkt bij de aanzet meteen de stijfheid van zowel het frame als de wielen. De kleurstelling oogt stoer en de afwerking van de fiets is strak en netjes. Minpuntje qua kleuren vind ik de witte remkabels, maar deze kan je voor hetzelfde bedrag in het zwart bestellen. De fiets is wat dat betreft te customizen. Positieve verrassing is het comfort dat je ervaart met de Calabria. Ondanks de stijfheid van zowel frame als wielen, hebben ze met de brede velgen en de 25mm banden een sterke combinatie gevonden m.b.t. het comfort. De Supra RFC55 Elite wielen zijn los te koop voor 1165 euro en dat is een scherpe prijs gezien de kwaliteit die je daarvoor terug krijgt. Oerdegelijk, sterk en mooie looks. De remblokken die er bij geleverd worden zorgen voor erg goede rem eigenschappen alleen slijten ze wel erg snel. Zou je er remblokken inzetten die minder snel slijten zal dit overigens ten koste gaan van de remkracht.
Specificaties
Frame: Monocoque Generation5 – UD Carbon Fiber – Aero
Groep: Shimano Ultegra DI2 53/39
Wielen: Supra RFC55 Elite full carbon clincher wielen (Los te koop voor EUR 1.165)
Banden: Schwalbe One 25mm
Prijs: 3.496 EUR