In november 2014 schreven we een artikel over Sensa naar aanleiding van de Bikemotion. Het is 2015 en het wielerseizoen is eindelijk begonnen. Van Sensa krijgen we een Sensa Trentino UL om aan een test te onderwerpen. De letters UL staan voor Ultra-Light en met een aluminium frame van 1,2 kilo is dat ook behoorlijk licht te noemen. De nieuwe Y10 legering is mede verantwoordelijk voor dit lage gewicht. Qua gewicht gaat de fiets richting een carbon fiets, maar ook qua rijeigenschappen?
Degelijk
Bij het ophalen van de fiets zie je eigenlijk meteen dat de fiets degelijkheid uitstraalt. Geen rare vormen of kronkels in het frame, maar ‘gewoon’ ronde buizen en een rechte geometrie. Het frame is zoals gezegd van aluminium met gevolg dat de lasnaden zichtbaar zijn op het matzwarte frame. De kabelloop van zowel rem als schakel-kabels is door het frame. Achter het balhoofd lopen de kabels het frame in. Geen kapjes of rubbertjes die hier aan te pas komen, maar strakke ronde gaten die exact de diameter van een buitenkabel hebben. Het frame is licht sloping, dat wil zeggen dat de bovenbuis wat naar beneden loopt richting zadelpen, maar geen gebogen buis. De afmontage is allemaal van het merk Supra en in dit geval de speed line. Een redelijk compacte stuurbocht omwikkelt met een druk Sensa stuurlint. De wielen zijn een set Fulcrum racing 5 met asymmetrische achtervelg en Vredestein Fortezza Senso banden. Een Selle San Marco Aspide zadel en een Shimano Ultegra 6800 groep maken de fiets compleet. Qua kleuren is het allemaal matzwart met witte accenten en decals. Daarnaast is er minimaal gebruik gemaakt van rode accenten die je terugziet in de UL-letters, de Y10-legering die staat vermeld op het frame en de rode spaaknippels van de wielen.
Racen maar!
De Trentino UL is een model dat sinds 2015 in het assortiment is opgenomen. Hadden ze in 2014 nog de Trentino SL en de Trentino SL Pro, voor 2015 is de UL toegevoegd. Meest belangrijke verschil hierbij is een gewichtsbesparing van 1,2 kilo die voort komt uit de nieuwe legering. Met deze gewichtsbesparing komt deze fiets toch wel erg dicht bij het gewicht van een carbon fiets. Tijdens de eerste rit is het nog even een beetje afstellen maar wat meteen al opvalt, is het strakke stuurgedrag en de stijfheid van het frame. Waar ik eigenlijk verwacht had dat het frame bij aanzetten wat zou gaan wringen reageert hij erg direct op elke trap. De carbon voorvork zorgt in combinatie met de Fulcrum Racing 5 wielen voor strakke bochten. Een veelbelovende eerste rit!
De volgende ritten blijf ik me eigenlijk verbazen over de stijfheid van het frame. Tussendoor heb ik nog op mijn full carbon Sensa Giulia gefietst, maar qua stuurgedrag en stijfheid is het verschil niet groot. Ook het verschil in gewicht is met de hand niet waarneembaar. Tijdens de wedstrijden heb je veel profijt van de stijfheid, aanzetten na een bocht of versnellen bij een demarrage gaat lekker en de fiets reageert direct. Ook het aansnijden van de bochten gaat strak en zonder verlies van snelheid. Echter merk je wel verschil wanneer we op wat slechtere wegen komen, want dan mis je toch een stukje comfort. Tijdens de rit over de kasseien merk je vooral dat deze fiets gemaakt is om te koersen. De stijfheid brengt naast de kracht, ook de klappen vrij direct over en bij lange ritten over slecht wegdek ga je dit wel merken. Het stuurlint is redelijk dun en dit zorgt er voor dat er weinig klappen worden geabsorbeerd.
Uiteraard komt er ook een moment dat de fiets gepoetst moet worden en daarbij heb ik in het begin het idee dat ik meer vuil verspreid dan dat ik het eraf poets. Door de matte afwerking is vuil beter zichtbaar dan bij een glanzende afwerking. Hierdoor kost het wat extra tijd om al het vuil er netjes af te poetsen. Wanneer je de fiets schoonmaakt met een goede ontvetter (en geen afwasmiddel o.i.d.) zullen er geen strepen achterblijven. Een handige tip voor mensen met een matte racefiets. Overigens is de laklaag wel glad; geen ruwe laag waar vuil in gaat zitten.
Pluspunten
+ Stijf
+ Prijs
+ Klassieke geometrie
+ Licht (voor een aluminium frame)
+ Direct stuurgedrag
+ Looks (persoonlijk)
Minpunten
– Comfort
– Matte afwerking is wat lastiger poetsen
Conclusie
De Sensa Trentino UL is een no-nonsense koersfiets. Strak, stijf en oerdegelijk. Wanneer je wilt koersen, of op zoek bent naar een echte racer dan is de Sensa Trentino UL wat je nodig hebt. Zoek je daarnaast ook wat comfort, dan zal deze Sensa wat minder hoog op je lijstje verschijnen. De rechte geometrie is hier verantwoordelijk voor. Een geometrie die klassiek oogt, zonder aparte vormen of gebogen buizen in het frame. Overigens zal met een ander (dikker) stuurlint en 25 mm banden het comfort al toenemen. De prijs is een groot pluspunt; EUR 1799 voor een fiets onder de 8 kilo en met Shimano Ultegra 6800 groep is erg netjes. Deze groep heeft zichzelf al ruim bewezen en zorgt ervoor dat je krachtig kan remmen en snel en direct kan schakelen. Door de carbon voorvork stuurt de fiets erg direct en strak, maar niet nerveus. De kleurstelling is persoonlijk, maar naar mijn idee erg gaaf. Het geeft een stealth-achtige look en is te combineren met alle kleding en accessoires. Het poetsen kost iets meer werk dan dat ik gewend ben. Op de vraag of de rijeigenschappen zijn te vergelijken met een carbon racefiets is het antwoord zeker positief. Qua comfort zal een carbon frame hoger scoren.
Specificaties
Frame: Sensa Trentino Ultralite Y-10 Triple Butted Aluminium
Vork: Supra Full Carbon Monocoque Salite 1.5
Groep: Shimano Ultegra 6800 11-speed
Zadelpen: Supra Speed Line
Stuur: Supra Speed Line Wingshaped
Stem: Supra Speed Line
Wielen: Fulcrum Racing 5 LG
Banden: Vredestein Fortezza
Zadel: San Marco Aspide
Maat: 51-54-56-58-61 cm
Gewicht: 7.5 KG (frame: 1240 gram/vork: 335 gram)
Meer info de site van Sensa