Goed schoeisel is belangrijk, ook op de fiets. Je wil je rit niet laten bederven door knellende tenen of een pijnlijke hiel. Maar dat wil nog niet zeggen dat je er veel geld aan kwijt moet zijn. Wij reden een paar weken op de Specialized Sport Road schoenen, hun instapmodel dat met een prijs onder de 100 euro vriendelijk geprijsd is.
Eerste indruk
Het gaat dus om het instapmodel raceschoenen van Specialized en daarmee ook de goedkoopste in hun collectie. Dat zie je er niet meteen aan af, maar ze zijn wel erg wit deze schoenen. Maar als we de rode of zwarte variant ontvangen zouden hebben had ik daar waarschijnlijk iets vergelijkbaars over gezegd. Niet erg, het maakt ze ‘rustig’ om naar te kijken. De kunststof zool is zwart, alsook de hiel en de tong, waarvan de kleur doorloopt over de tenen. Op de tenen een klein logo en de naam op de zijkant. Een redelijk bescheiden uiterlijk dus.
Voor de sluiting heeft de schoen drie klittebandstraps die de lijn van de wreef volgen. Hierdoor valt de bovenste strap meer over de zijkant van de wreef dan eroverheen. “Stiffness Index 6.0″ staat er op de zool waarmee deze zich zo ongeveer in de middenmoot begeeft wat betreft stijfheid. Niet onbuigbaar, maar het is ook niet zo dat je hem zo even dubbelvouwt. Je kan de zool een heel klein beetje bewegen bij de bal van de voet, zowel over de lengte als zijdelings t.o.v. de hiel. Dit beetje is nog steeds klein genoeg voor een stijve raceschoen. Zowel voorop bij de tenen als onder hak zit wat profiel om het lopen wat te vergemakkelijken. De zool heeft drie relatief grote ventilatiegaten bij de tenen. In het bovenwerk van de schoen zijn in totaal zeven gaten met mesh-stof die voor de ventilatie dienen.
In de praktijk
Nu heb ik geen hele kleine voetjes, maar de schoenen lijken wat groot. Maar dat kan ook door de kleur komen of de lange straps. Optisch bedrog. Ze zitten wel meteen goed. De drie klittebandstraps kan je mooi individueel naar wens aantrekken. De brede voet past hier volgens mij ook prima in. Genoeg ruimte dus en ik moet bij de voorste strap goed aantrekken voor een goede passing. De eerste paar keer dat je een nieuwe schoen aan hebt is het altijd even zoeken naar de prettigste ‘stand’.
De schoenen zitten verder heel comfortabel. Het voetbed is eenvoudig, maar prettig. Je merkt wel dat er wat rek in de schoen lijkt zitten als je echt aan de pedalen gaat trekken. Dat zal door het bovenwerk komen samen met de zool die ietwat buigzaam is. Dat synthetische bovenwerk is ook niet bevoordelijk voor het ademend vermogen en ventilatie. Dat merkte ik goed tijdens de hittegolf onlangs. Nu ging het om extreme weersomstandigheden, maar bij langere ritten merk je het wel een beetje. Het is ook maar waarmee je het vergelijkt. In de winter is het echter wel prettig dat je voeten vrij van zweet blijven om niet al te veel af te koelen.
Details
Specialized Sport Road schoenen
Gemeten gewicht: 327 gram per schoen (maat 46)
Compatible met alle gangbare 3-gaats racepedaalsystemen (en dus niet met 2-gaats SPD)
Adviesprijs: EUR 89,90
Testpersoon heeft in normale schoenen doorgaans maat 10/44,5
Plus
+ Bescheiden uiterlijk
+ Goede pasvorm
Min
– Ventilatie
Conclusie
De Specialized Sport Road schoenen hebben eigenlijk alles wat van je van een goede schoen mag verwachten tegen een zeer prettige prijs. Ze zullen het niet winnen van de S-works schoenen van dezelfde fabrikant, maar als je net begint met wielrennen of simpelweg niet meer dan honderd euro wil besteden aan schoenen dan zal je niet snel een beter alternatief vinden. Klitteband mag dan misschien wat ouderwets zijn, het is wel licht en makkelijk in gebruik. En het bovenwerk en de zool geven wat mee, maar het is allerminste hinderlijk en wat verwacht je ook bij schoenen in deze prijsklasse. Dat zijn ook geen eigenschappen die nodig zijn voor een renner die op zoek is in deze prijsklasse. Pasvorm, gebruik en uiterlijk tellen dan wel en daar voldoen de Sport Road schoenen volledig aan. Voor dit geld absoluut een aanrader voor de beginnende fietser.
Meer info over de schoenen bij Specialized