Als we op de fiets rijden, dan het liefst eentje met een drop bar (“krom stuur”). Natuurlijk de racefiets of een cyclocrosser. Maar dan is er ook nog de baanfiets en variant voor in het wild; de fixie!
Fixie in het kort
Voor degene die even niet precies meer weten wat een fixie is nog even heel kort een introductie. Een fixie komt van fixed gear. Dat betekent dat de fiets maar 1 versnelling heeft, een beetje als een omafiets. Alleen is het bij een fixie zo dat je je benen niet stil kan houden. De trappers draaien altijd door. In de volksmond heet dan ook vaak een doortrapper. Ook achteruit remmen zoals bij de omafiets is er niet bij. Wanneer je achteruittrapt gaat de fiets ook achteruit. Dit is hetzelfde principe als de baanfietsen of als je allereerste fiets die je als kind van een jaar of 4 hebt gekregen.
Wat je dan in de stad veel ziet, zijn fixies die eigenlijk singlespeed zijn. Singlespeeds hebben ook maar een versnelling alleen trappen ze niet door, die hebben een vrijloopnaaf of een freewheel kransje. Je kan dus je benen stilhouden. Je kan je voorstellen dat dit voor ongeoefende fietsers iets veiliger voelt. Vooral in bochten of als je op je zadel wil gaan verzitten, kan je je benen stilhouden. De singlespeed fiets heeft standaard geen achteruittraprem, je kan vrij achteruit trappen.
Omdat fixies officieel niet met een rem worden geleverd, rem je door zogenaamd te skidden. Dit doe je door je gewicht iets naar voren te verplaatsen en dan de trappers stil proberen te houden. Wanneer je dat onder de knie hebt slipt je band zodra je je benen stilhoud. Dat is best lastig en gevaarlijk wanneer je dat dus niet kan. Daarom zie je vaak een voorrem gemonteerd op een fixie. Singlespeeds hebben vanzelfsprekend een rem gemonteerd omdat je met een vrijloopnaaf natuurlijk niet kan afremmen.
Wanneer je in de stad oplet, zul je heel veel van zulke fietsen voorbij zien komen. Sommige ervan zien er niet uit, anderen zien er al wat beter uit en een enkele is echt tip top. Je wil natuurlijk dat laatste, alleen hoeft het allemaal weer niet zo duur te zijn dat je je fiets altijd mee moet nemen naar binnen. Een goede middenweg is de State Matte Black 5 die wij kregen toegezonden. Een fixie met een prijs van eur 475,- op dit moment. Wat krijg je voor dat geld? Een doos met een complete fixie. Er wordt een voor- en achterrem meegeleverd die je er zelf op kan monteren, als je dat wilt. Wij hebben alleen een voorrem gemonteerd.
Fixed of singlespeed, de keuze is aan jou
Aan het achterwiel zit aan elke kant een tandwiel. De ene is te gebruiken wanneer je de fiets als fixie wil gebruiken en wanneer je het wiel omdraait kan je het andere tandwiel gebruiken en dan is je fixie opeens een singlespeed. Je hebt dus de keus. Dit wordt ook wel flip-flop hubs genoemd omdat je het wiel als het ware kan “flippen”. Qua stuur hebben wij uiteraard gekozen voor een drop bar, maar wanneer je de fiets besteld kan je ook kiezen voor een kort recht stuur (riser bar) en de zogenaamde bullhorn als in de vorm van de horens van een stier. Alles aan deze fiets is matzwart. Erg strak en stoer ziet dat er uit! Maar voor de liefhebbers is deze fixie er in allerlei andere kleuren, waarbij wij de State Abacabb 2.0 in blauw grijs ook erg mooi vinden. Maar dat is onze mening.
De fixie (zowel frame als voorvork) is gemaakt van staal, 4130 Chromoly voor de puristen, en de buizen zijn met Tig aan elkaar gelast. De fiets weegt op onze weegschaal 10,53 kg. Dat is misschien voor een racefiets zwaar maar het gaat hier om een fixie die je als stadsfiets gaat gebruiken en dan valt het best wel mee. Wedstrijden rijd je niet met deze fixie, State geeft aan dat deze lijn fixies hier niet voor gemaakt is. Als je wedstrijden wilt gaan rijden dan kom je bij de meer high-end fixies terecht, bijvoorbeeld de State Undefeated. Wanneer je de fiets als fixie gaat rijden, is het verstandig om de lockring goed aan te draaien die het tandwiel op zijn plek houdt. Dat staat ook in de instructies die je bij de fiets krijgt. Dat aandraaien gaat met een aparte sleutel.
Even wennen, maar wel lekker
Wanneer je op de fixie stapt voelt alles lekker stevig en robuust aan. Vooral dat stabiele voelt goed aan bij een stadsfiets, geeft wat extra zekerheid. De wielen rollen goed en je stuurt lekker en makkelijk met de fixie door het stadsverkeer. Bij erg schuin de bocht nemen is het met een fixie altijd even oppassen dat je niet met de trappers aan de grond komt, je kan namelijk niet je benen even stil houden. Maar de speling met de grond is ruim genoeg om normale bochten te kunnen nemen. Voor beginnende fixie rijders is een drempel of ander obstakel nemen ook even wennen. Waar je normaal je benen even stil houdt en de fiets met een hupje het obstakel op springt, moet je nu gewoon blijven doortrappen. Oefening baart kunst. De voorrem in combinatie met het “tegentrappen” remt goed genoeg, wanneer je toch twijfelt kan je de achterrem ook plaatsen.
Ondanks dat de State er standaard al erg goed uitziet is het altijd leuk om je fiets te personaliseren. In dit geval zou ik dit doen met de pedalen. Ondanks dat er niets mis is met de de pedalen die erbij geleverd zijn, zijn ze wel een beetje saai. Je kan bijvoorbeeld met de Wellgo B223 pedalen een net even eigen touch meegeven en zo ben je ook niet direct heel veel geld extra kwijt. Wanneer je fixed rijdt i.p.v. singlespeed is het misschien beter om de pedalen met een strap te kiezen. Hierdoor zitten je voeten vast en kan je makkelijk tegenkracht geven wanneer je moet stoppen. Zonder die straps kunnen je voeten van je pedalen schieten.
Zoals gezegd valt de fiets echt op. Mensen om je heen zeggen er wat van, verwachten ook dat het een hele dure fiets is en dat valt met € 475,- echt mee. Je moet zelf maar kijken naar hoe de fiets eruit ziet, we hebben er zelf een aantal foto’s van gemaakt die hieronder allemaal staan.
Conclusie
Een fijne degelijke fixie die er super uitziet en mooi afgewerkt is. Daar maakt hij het duidelijk het verschil met de goedkope fixies die je overal, al dan niet roestend rond ziet rijden. Deze ziet er gewoon af uit! Fietsen doet hij ook soepel en vooral in het stadsverkeer waar je snel moet kunnen anticiperen op het overige verkeer. Met een prijs van net onder de 500 euro is dit een fiets die je ook buiten durft te zetten (uiteraard wel met een goed slot aan een paal). Even andere pedalen erop, maar dat is dan ook het enige wat ik zou veranderen voor de looks.
Andere kleuren zijn te verkrijgen op Santa Fixie