Als je het over fietsendragers hebt dan kent bijna iedereen toch wel het merk Thule. Dit Zweedse bedrijf bestaat dan ook al sinds 1942. Wij hebben de nieuwe Thule VeloCompact 926/927 getest. De 926 heeft een 13 pins stekker en de 927 heeft een 7 pins stekker. De 926 heeft ook officieel de TÜV/euroBe goedkeuring.

De VeloCompact is een drager voor op je trekhaak en heeft plaats voor drie fietsen. Daarnaast heeft het als accessoire een set voor nog een extra fiets. Dus we zijn dan ook met maximaal vier fietsen op pad geweest. En vrolijk werden we er best wel van want het lijkt wel alsof de Zweden overal aan gedacht hebben, maar daarover straks meer.

Allereerst wat feitjes over deze Thule.
Max aantal fietsen: 3 (4 met extra accessoire)
Max laad gewicht: 60 kg
Max fietsgewicht: 25 kg
lengte: 103 cm
breedte: 72 cm
gewicht: 19,1 kg (accessoire 4e fiets is 2,8 kg)

Installeren
Als ik ergens een hekel aan heb is wanneer het uren duurt om iets te installeren. Deze Thule in elkaar zetten is gelukkig erg eenvoudig en duidelijk. Je krijgt er ook een overzichtelijk Ikea-achtig boekje bij. In minder dan 10 minuten zet je eenmalig alle onderdelen in elkaar. Klaar voor gebruik! Eerst maar eens de drager op de trekhaak monteren. Met de nieuwe hefboom gaat dit super makkelijk. Een holte die over de knop van de trekhaak valt, langzaam duw je de drager iets verder over de trekhaak en met een hefboom zet je alles vast. Je moet er best wel gewicht op loslaten en dan voel je direct dat hij vast zit. Op de gebruiksaanwijzing staat zelfs een afbeelding met een spierbal met 47kg erbij om aan te geven dat je hard moet duwen. En klaar. Natuurlijk kun je het geheel finetunen zodat alles netjes recht staat bij jouw specifieke trekhaak. Dit doe je eenmalig en dan is het de volgende keren nog eenvoudiger om de drager te monteren. Letterlijk binnen 30 seconden heb je de drager naar je auto gedragen en op de trekhaak geklikt. Wanneer je je fietsendrager niet gebruikt kan je hem redelijk goed inklappen. De verlichting kan naar binnen worden geschoven, de gootjes voor de wielen kunnen naar binnen worden geschoven en de rekje voor de grijparmen kan worden ingeklapt. Met normale auto past de drager dan in je kofferruimte.

thule4

Dan kunnen de fietsen erop. I.v.m. de ruimte (de fietsen staan 19cm uit elkaar), plaats je de fietsen om en om. (stuur links, stuur rechts en weer stuur links). Aangeraden wordt om de zwaarste fiets het dichtst bij de auto te plaatsen. Het is altijd even puzzelen en draaien met de pedalen zodat ze elkaar niet in de weg zitten. De wielen staan in gootjes en worden met straps op zijn plaats gehouden. De gootjes kan je naar buiten of naar binnen schuiven, afhankelijk van de wielbasis. Je kan dit niet individueel regelen maar voor alle fietsen tegelijk. De breedte voor 4e fiets die op de extra accessoire staat kan wel weer los worden aangepast. De racefiets wordt uiteindelijk vastgezet met een enkele grijparm die je over de bovenbuis klemt. Daarna draai je deze heel strak aan en het staat als een huis. De grijpers hebben een kunststof/rubber-achtige binnenkant waardoor je fiets niet beschadigd. Frames tussen de 22 en 80 mm zijn geschikt voor de grijpers. De wielen zet je daarna vast met een grote bucklesluiting zoals je die ook wel op wielrenschoenen ziet. De straps zijn lang genoeg, alleen de wielen van een fatbike zijn waarschijnlijk te groot voor. Een nadeel is dat de straps van een best wel van een hard kunststof zijn gemaakt. Wanneer je lange afstanden op snelheid rijdt, willen de wielen wel eens lichtjes bewegen door de wind,ondanks dat je de straps zo strak mogelijk hebt aangetrokken. Dit kan zorgen voor kleine krasjes op je velg. Een zacht rubberen hoesje of een stukje stof ertussen lost dit op. De vergrendeling op de trekhaak heeft een slotje en de grijparmen hebben elk ook een slot zodat je fietsen niet zomaar van de drager gehaald kunnen worden. Gelukkig is hetzelfde sleuteltje voor alle sloten te gebruiken zodat je niet met een handvol sleuteltjes zit.

De vierde fiets
De vierde fiets staat iets hoger dan de andere door het opzetstuk, maar deze staat net zo stevig en stabiel als de andere. Het hele gevaarte kan gekanteld worden, waardoor je je kofferbak open kan doen zonder de fietsen eraf te halen. Pas hierbij wel op je hoofd, weet ik uit ervaring. Je gaat met je voet op een klein pedaaltje bij de nummerplaat staan en trapt erop totdat de drager los klikt en je alles naar je toe kan trekken. Wanneer je dit te hard doet, krijg je alle fietsen met een redelijk vaartje tegen je hoofd. Ik dacht nog, waarom waarschuwen ze daar niet voor. Maar na een blik op de gebruiksaanwijzing blijkt dat ze dat wel doen met een afbeelding.

thule5

De maximale snelheid die Thule aangeeft is 130 km/u en met die snelheid staat alles erg stevig. Wij hebben er tijdens onze testritten een stukje 150 km/u mee gereden en zelfs dan blijft alles stevig staan (al wordt dat niet door Thule aangeraden). Ook tijdens langere ritten (paar 100 kilometers) geeft de drager geen krimp. Voor al deze kwaliteit betaal je een prijs namelijk:

Thule VeloCompact 926 – € 589,00
Thule VeloCompact 927 – € 499,00
Bike Adapter 4e fiets – € 142,00

Plus
+ kinderlijk eenvoudig
+ enorm stabiel en stevig

Min
– Toch wat zwaar voor een lichtgewicht drager
– kunststof straps krassen wielen beetje

Conclusie
De fietsendrager is degelijk en gemakkelijk. Hij werkt precies hoe je zou verwachten dat een fietsendrager werkt. Als Apple een fietsendrager zou maken zou dit hem qua gebruiksgemak kunnen zijn. Alles wat op de drager zit, is functioneel. Het klemmen op de trekhaak gaat zo makkelijk en snel dat je er vrolijk van wordt. Ondanks dat het een lichtgewicht fietsendrager wordt genoemd is het geheel wel zo zwaar dat je het liefst zo weinig mogelijk met de drager loopt. Vier fietsen op de drager is ook een pluspunt. Zo kan je met vier man en vier fietsen en één auto naar een leuke toertocht. De fietsen staan erg stevig en vast, alleen een extra zacht rubbertje voor de straps bij de wielen zou een mooie aanvulling zijn zodat de wielen niet krassen.

Thule

thule2
thule3
thule6

En nog een video van Thule zelf: