De lichtste productiefiets ter wereld. Trek windt er geen doekjes om bij de presentie van de Émonda SLR 10 eerder dit jaar. Met een gewicht van 4,65kg lieten ze menig Weight Weenie het water in de mond lopen. De SLR 10 is uiteraard niet met ‘standaard’ onderdelen uitgerust. Het enige nog enigszins standaard aan de SLR 10 is de Sram Red groep. Verder louter extreem lichte, speciaal ontwikkelde onderdelen van Bontrager en Tune. Maar met alleen lichte onderdelen haal je die 4,65kg niet, daaraan ligt het frame van de Émonda ten grondslag. Deze weegt volgens Trek in maat 56 slechts 690 gram! Dat is natuurlijk extreem weinig. We kregen een Project One SLR mee om zelf te ervaren hoe licht de Émonda nou daadwerkelijk is.
Eerste indruk
Dat het een extreem lichte fiets is zie je er niet direct aan af, maar het is wel een opvallende verschijning wanneer hij uit de doos is. De vuurrode Émonda kan je niet missen. Niet naar ieders smaak merk ik, dat rood, maar mij bevalt het wel. De combinatie met zwart geeft de fiets een lekker pittig uiterlijk. Knappe fiets moet ik zeggen, ietwat slooping bovenbuis, maar niet té. Dat komt ook door de H1 geometrie, die wat sportiever is dan de alternatieve H2 geometrie waarbij je wat meer rechtop zit doordat deze altijd een langere balhoofdbuis heeft.
Verder flinke, ovalen buizen, maar van de zijkant valt dat minder op. Ook het geïntegreerde Bontrager stuur is moeilijk te missen. Mooi glad afgewerkt geheel, met een scherpe ‘bovenbocht’ zodat je veel ruimte hebt voor je handen bovenop. Alleen de witte naven van de Bontrager Aeolus D3 wielen passen er niet helemaal tussen. Verder klopt het allemaal wel, zo op het oog. Geen iele buisjes die elke moment lijken te kunnen knappen. Is dit nou dat extreem lichte frame?
In de praktijk
We zijn wel iets gewend op de redactie, maar dat hij heel licht is merk je meteen bij het optillen. Toch maar even wegen dus; 6,30kg! Kennelijk heb je daar dus geen rietjes als buizen voor nodig, knap gedaan van de ingenieurs in Wisconsin. De naam van de fiets – naast anagram van Domane en Madone – komt van het Franse émonder, dat staat voor pellen of schillen. Ze hebben zoveel mogelijk proberen weg te laten dus, waarbij naar elk onderdeel gekeken is. Als onderdelen die ze nodig hadden niet bestonden of niet goed waren, hebben ze die ervoor ontworpen.
Op de fiets merk je ook direct dat de Émonda SLR een heel lichte fiets is. Er gebeurt meteen wat, om het zo te zeggen. Even aanzetten en je schiet vooruit, een gevoel van efficiëntie. Dan voel je ook hoe stijf de fiets is. Hij reageert heel direct en laat zich makkelijk de bocht in sturen. Niet zenuwachtig, heerlijk. Zo ervaar ik ook de ritten over de vlakke polderwegen. Het gaat allemaal makkelijk en de H1 geometrie bevalt mij beter dan ik in eerste instantie dacht. Ik ben niet de meest soepele van het stel namelijk. Ook de slechte polderwegen gaan de fiets goed af. Wel merk ik dat 25mm bandjes net wat extra hadden kunnen brengen op deze wegen. Ik zou hem niet meteen naast de bekende endurance racers durven zetten, maar je komt niet gebroken van de fiets na een lange rit. Er wordt wel degelijk een en ander aan klappen gefilterd. Dat is mede te danken aan de stuur/stuurpen combinatie van Bontrager. Het is heerlijk stijf, maar toch filtert de kleine dingen. Ik heb normaal redelijk snel last van gevoelloosheid in mijn handen, maar dat lijkt echt minder te zijn, terwijl er niet bijzonder dik stuurlint is gebruikt. De vormen van het stuur zijn ook prettig vind ik. Een scherpe knik naar de stuurbocht maakt dat je veel ruimte voor je handen hebt.
De ware aard van het beestje komt natuurlijk goed naar voren wanneer het omhoog gaat. Het lage gewicht en de stijfheid laten je bijna naar boven vliegen. Dan wordt het pas echt duidelijk dat je zelf de vertragende factor bent, en niet de fiets. Het is opvallend om te merken wat een paar honderd gram voor een verschil kunnen maken, al is het dan misschien gevoelsmatig. Ik heb al eerder op fietsen onder de 7kg gereden, en deze is dan misschien een halve kilo lichter, je merkt het wel degelijk. Je hoeft niet altijd de lichtste fiets te hebben, maar als je er eenmaal van hebt geproefd is het moeilijk een stap terug te doen.
Zo goed als hij omhoog gaat, zo solide en vertrouwd gaat hij ook naar beneden. De Émonda mag dan een lichtgewicht zijn, gelukkig gaat dit niet ten koste van stabiliteit. De fiets voelt in alles vertrouwd aan een geen moment kreeg ik het gevoel dat het frame meegaf. De direct-mount remmen zijn een genot, de remkracht is geweldig en je moet er echt even aan wennen. Mijn wiel blokkeerde in het begin een paar keer omdat ik gewend was harder te knijpen.
Wat betreft de aandrijving laat de testfiets weinig te wensen over. Ga je voor een Project One uitvoering dan kan je kiezen uit vrijwel alle groepen van Shimano en Sram. Onze fiets heeft de mechanische Dura-Ace 9000 groep en veel beter dan dat wordt het simpelweg niet. Di2 werkt natuurlijk ook heerlijk, maar hiermee rijdt je ook met plezier rond.
De Émonda SLR10 is heel licht, maar ook heel duur; 12.999 euro. Bij een Project One uitvoering kan je het nóg gekker maken, maar nooit zo licht als de SLR10. Daar stel je de goedkoopste SLR samen voor 3.584, en de duurste voor 14.979 euro. Dan zit er wel een SRM op overigens. En vlammen op je frame. Maar treur niet, want er zijn nog meer Émonda modellen, 19 in totaal. De SLR serie dus, maar ook nog SL en S, allen met speciale uitvoeringen voor dames (WSD). Het meeste betaalbare model is de S 4, standaard met Tiagra, welke 1.499 euro kost. Wat Trek overigens goed doet is dat niet de exclusieve SLR te personaliseren is, maar ook de S lijn. Dan moet je nog steeds minimaal 2.849 euro te besteden hebben en zit je niet eens zo ver van een SLR af.
Plus
+ Heerlijk direct rijgedrag
+ Minimaal gewicht
+ Zeer complete en goede uitrusting
+ Dura-Ace direct-mount remmen
Min
– 23mm bandjes hadden best 25mm mogen zijn
– Witte naven vallen ietwat uit de toon
Conclusie
Toen ik voor het eerst hoorde over de superlichte fiets van Trek was sceptisch. Leuk dat het kan, maar is dat echt zo fantastisch? Na verschillende ritten op de Émonda SLR kan ik zeggen dat ze in Waterloo, Wisconsin een knappe prestatie hebben geleverd. Hij gaat niet alleen als een speer omhoog, hij kan ook mee op veel andere terreinen waar je eerder dacht dat een laag gewicht geen verschil zou maken. Dat doet het dus wel degelijk! Het blijft wel echt een klimmersfiets, al is het maar omdat er nog zoveel meer keuze is. Bij Trek zelf zijn er ook nog de Madone en de Domane die weer op andere vlakken uitblinken. Ik wil mijzelf geen weight weenie noemen, maar ik vond het toch jammer dat de Émonda weer terug naar zijn baasje moest.
Details
Frame: Trek Émonda SLR 700 OCLV carbon, H1 geometrie. Getest in maat 58 (beschikbaar in 50, 52, 54, 56, 58, 60, 62)
Vork: Émonda
Balhoofd: Cane Creek IS-8
Crankstel: Dura-Ace FC-9000 52/36
Remmen/shifters: Dura-Ace ST-9000
Remhoeven: Dura-Ace BR-9010 direct-mount
Voorderailleur: Dura-Ace FD-9000
Achterderailleur: Dura-Ace RD-9000
Cassette: Dura-Ace CS-9000
Ketting: Dura-Ace CN-9000
Stuur/stuurpen; Bontrager XXX Integrated Bar/Stem
Zadelpen: Bontrager seatmast
Zadel: Bontrager Paradigm RXL
Wielen:Bontrager Aeolus 3 D3 clincher
Banden: Bontrager R4 700×23
Bidonhouder: Bontrager RXL
Gewicht: 6,30kg (gemeten, excl. pedalen)
De fiets zoals wij hem hebben getest kan je samenstellen op de Trek Project One site en kost dan EUR 8.164,-
Mer informatie en verkooppunten op de Trek Benelux website
Met dank aan Bikeparts4u.nl voor het ter beschikking stellen van de Park Tool DS-1 schaal