Een helm testen doe je niet graag. Helaas heb ik aan het eind van vorig seizoen mijn toenmalige helm onvrijwillig mogen testen tijdens een afdaling.
Sindsdien ben ik ook teruggekomen op mijn hardnekkige weigering om een helm te dragen. Ik was er maar wat blij mee, want dankzij die helm ben ik nu in staat deze review te schrijven. Maar aangezien de oude helm op wel drie plekken gebroken was, werd het tijd voor een nieuwe helm. Ik mocht de afgelopen maanden de 2014 Uvex Race 5 testen. Het model waarmee de profs van het Giant/Shimano team ook rondrijden.
Net zoals waarschijnlijk veel fietsers kijk ik eigenlijk bij een helm (te) veel naar looks. Best wel raar, want dat is zoiets als bij een brandblusser kijken of ‘ie goed bij het interieur van je huis past. Een helm is in eerste plaats een veiligheidsinstrument voor die ene keer wanneer je ‘m nodig hebt, daarna pas een fashion statement. Maar goed, mijn vorige helm paste qua kleur bij mijn (voornamelijk zwarte) outfits. Dus het was even schrikken toen er een brandweer rode Uvex helm werd afgeleverd bij de redactie.
Entboxen
De sticker op de verpakking (en de helm zelf) boezemt dan wel weer vertrouwen in; ‘Made in Germany’ is natuurlijk precies wat je wilt lezen op een helm. Uvex gaat al een tijdje mee als merk in de winter- en wielersport, met een oorsprong in sport-zonnebrillen (daar verwijst de naam ook nog steeds naar). Wat direct opvalt als we de Race 5 uitpakken is het geringe gewicht. Gek genoeg wordt er niets over gemeld op de verpakking, maar dit bepaald best een groot deel van je dagelijks comfort-beleving bij een helm (naast de pasvorm). Met een vanaf-gewicht van 225 gram (afhankelijk van helmgrootte) scoort de Race 5 direct punten. Wat ook meteen opvalt is de grote ‘dial-knop’ achterop de helm waarmee je met één hand tijdens het fietsen bepaalt hoe strak de helm zit en dat ook de kinband zo ontworpen is dat je die met één hand deze kunt afstellen. Eerste indruk is dus uitermate positief!
De eerste meters
Een helm moet bij de vorm van je hoofd passen dat klinkt logisch, maar wordt nog vaak overgeslagen bij de aanschaf. Niet elk hoofd heeft de zelfde vorm, dus het is bij een nieuwe helm extra belangrijk om ‘m eens even op te hebben gehad. Het ziet er misschien wat raar uit om in een winkel met zo’n ding op je kop rond te lopen, maar alleen zo weet je of ‘ie ook echt bij je past (en niet alleen de juiste maat heeft). De Race 5 past zowel qua maat als vorm prima bij mijn hoofd, eerst maar eens één en ander afstellen voor we gaan fietsen. En dan is er al een aangenaam verschil met mijn vorige helm (een Giro Monza), de Race 5 heeft namelijk ook een hoogte-verstelling waardoor er eigenlijk in elke richting iets af te stellen en te finetunen valt, zo kun je de helm ook het hele jaar door gebruiken, of je er nu niets, een koerspet of een nog dikkere laag (in de wintermaanden) onder draagt. Handig én comfortabel dus.
Eenmaal op je hoofd valt nog een keer het lage gewicht op. Normaal gesproken zou ik denken dat het gedoe over grammen iets is van fabrikanten die elkaar de loef af willen steken, maar je merkt echt wanneer je je hoofd beweegt het verschil, en dat terwijl mijn oude Monza maar zo’n 50 gram zwaarder zou moeten zijn. Misschien dat de betere afstelmogelijkheden dit gevoel ook versterken doordat de helm meer ‘aan’ zit. Tijdens de eerste tochten die ik met de Race 5 maakte was het nog aan de frisse kant en was het fijn om te merken dat je ook met winterhandschoenen aan de dial op de achterkant en het openklik systeem van de kinband goed kunt bedienen, een praktische plus.
Verder rijden
Na een aantal ritten valt eigenlijk vooral op hoe onopvallend de helm is. Je merkt nauwelijks dat je hem ophebt en dat is natuurlijk precies de bedoeling, want als ‘ie ‘in de weg’ zit dan laat je hem al sneller thuis. Ook prettig is om zelfs in het voorjaar al te merken dat de helm goed geventileerd is, ik vond dit zelf bij mijn oude helm altijd een zwak punt. Maar de Race 5 heeft voldoende openingen op de juiste plekken. Ik heb de helm uiteindelijk ook tijdens warmere dagen in het voorjaar kunnen dragen en ook toen viel de Uvex in positieve zin op. Ook fijn om te weten dat de helm is uitgerust met een ingebouwd zonnescherm/insectennet boven op je hoofd. Deze kan er heel makkelijk uitgeklikt worden, maar is best fijn als je op een dijk in een zwerm vliegen terecht komt.
Ook fijn, een zacht stukje stof op het punt waar de band je kin raakt, een detail, maar wel zo één die je na een lange tocht echt weet te waarderen. De helmconstructie is natuurlijk een onderdeel dat (vrijwillig) moeilijk te testen valt zonder weer onderuit te gaan of meetapparatuur. Dus hier moeten we de Duitse bouwkwaliteit maar vertrouwen. Wat wel nog opvalt is dat de helm naar achter toe hoog oploopt qua vorm. Dit ziet er natuurlijk lekker aero uit en zal ook wel getest zijn. Helaas neemt hierdoor het volume van de helm weer toe, waardoor ‘ie in vergelijking tot andere modellen weer wat ‘lomper’ oogt. Tot slot een puntje van kritiek, een van de klitteband strookjes dat de padding op zijn plek houdt liet los. Is zelf natuurlijk wel op te lossen met wat secondelijm, maar past niet echt bij een helm in deze prijsklasse.
Pluspunten:
+ Gering gewicht
+ Goede ventilatie
+ Met één hand te bedienen
+ Mooie afwerking
Minpunten:
– Helm voelt soms wat groot
– Kwaliteit van strips aan binnenkant
Details:
Uvex Race 5
Maat 55-58/S-M
Adviesprijs: € 180,-
Gewicht: 225 gram
Meer info op de Uvex website
Conclusie:
De Uvex Race 5 is zowel in uitvoering als in prijs een helm in het hogere segment. Je ziet dat terug in slimme details, veel afstelmogelijkheden en het geringe gewicht. In het dagelijkse gebruikt is het een praktische helm die je het hele jaar door kunt dragen en mede door het lage gewicht merk je soms niet eens dat je ‘m ophebt. Hij is verkrijgbaar in een aantal basic kleuren bij verschillende aanbieders.
Wil jij ook rondrijden met een Uvex Race 5?
We mogen een zelfde Uvex Race 5 (we hebben alleen maat 55-58 dus) als we getest hebben weggeven. Vertel of laat ons zien waarom jij toe bent aan een nieuwe helm in de reacties onder deze review. Morgen (donderdag) na 18.00 uur kiezen we eigenhandig één winnaar uit. (dankzij Uvex distributeur TCK Sports).
UPDATE: Veel leuke reacties en helaas maar één winnaar: Arjan – die vanaf nu met helm gaat fietsen! Arjan, mail ons even je gegevens (redactie(at)racefietsblog.nl