Het moge bekend zijn dat we bij Racefietsblog best wel een beetje gek zijn op exclusiviteit. Soms is het zelfs zo exclusief dat zelfs wij er nog niet van gehoord hadden. Dit kan komen door exclusiviteit, maar soms ook doordat het product nog niet zo lang op de markt is. Zo kwamen we onlangs bij Julius Cycling terecht en bij hen is het een combinatie van beiden. Het is een exclusief merk dat nog niet zo lang op de markt is.
Julius Cycling is een familiebedrijf dat zijn oorsprong heeft in Emmen, het noorden van Nederland. Ze streven ernaar om voor ieder een perfecte set wielen te maken. Daarvoor hebben ze 4 ‘basissets’ die door elke klant kunnen worden gecustomized. Dit betekend automatisch ook dat alle wielen op bestelling worden gemaakt. Daarnaast worden alle wielen ook met de hand gemaakt. Van de heren van Julius Cycling kregen we een set Julius AC28 opgestuurd met tubeless vittoria cross bandjes. De test die hiermee gedaan wordt is eigenlijk een dubbele test. Wij testen de wielen op de kwaliteit, maar tevens is het voor de heren van Julius Cycling een test of de wielen sterk genoeg zijn om in het veld ook te doen waarvoor ze gemaakt zijn. De wielen zijn in eerste instantie bedoeld voor het gebruik op de weg, dus wat dat betreft hebben we meteen een primeur te pakken!
AC28 houdt in dat het Aluminium Clinchers zijn van 28 mm hoog. Alle wielen van Julius Cycling zijn clinchers en dus geschikt voor reguliere banden. Echter zijn de velgen die Julius Cycling gebruikt, ongeacht model of materiaal, tubeless ready. En daarmee spelen ze in op een vrij nieuwe ontwikkeling in het wegwielrennen nl. het tubeless rijden. De voor en nadelen van tubeless rijden vind je in het eerder verschenen artikel over de Schwalbe tubeless band. Het voordeel van het gebruik van deze velgen door Julius Cycling is dat het mogelijk is verschillende type banden te monteren. Wil je nl. geen tubeless banden dan kunnen er ook traditionele draad/vouwbanden op deze velg.
Eerste indruk
De wielen worden bezorgd in een daarvoor bestemde wieldoos met alle gegevens van Julius Cycling erop. Wanneer je ze uitpakt merk je dat ze niet zwaar zijn voor een set aluminium wielen. Het voorwiel is radiaal gespaakt en het achterwiel heeft aan de kant van de body een gekruist patroon. De andere kant is, net als het voorwiel, ook radiaal gespaakt. De velg is zwart (glanzend) en de Sapim CX-ray spaken en de nippels hebben een metaalkleur. Dit alles is gevlochten om een mooie slanke zwarte set Julius naven. Ga je, net als ons, met deze wielen het veld in, dan is het een prettige gedachte dat de achternaaf voorzien is van extra afdichting zodat vuil minder snel in de lagers komt. Volgens de gegevens weegt deze set samen 1480 gram. Relatief licht voor een aluminium wielset. Daarbij geldt wel een maximum rijdersgewicht van 90 Kg. Bij het nawegen van deze wielset kwamen we uit op een totaal gewicht van 2335 gram. Let wel; dit is gewogen inclusief banden, tubeless ventielen en de latex voor de lekbestendigheid (volgens de specificaties zijn de banden al 390 gram per stuk!). De velgen zijn afgewerkt met het klassiek ogende logo en de naam van de set; Julius AC28. Deze stickers zitten op de velg, niet weggewerkt onder een laklaag. De snelspanners die worden meegeleverd passen perfect bij de naven, namelijk zwart en slank met (net als op de naaf) het logo. Een goed uitziende wielset dus.
Het bos in
Nadat de wielen uitgepakt zijn was het enkel even een cassette monteren en we konden ermee het bos in. Echter begon daar een klein probleempje zo dachten we. Bij veldrijden is de bandenspanning van groot belang en normaliter rijden we met normale weersomstandigheden rond de 2.2 bar met draadbanden. Nadat we de Vittoria cross XG pro wat beter hadden bekeken blijkt volgens de specificaties dat er minimaal 3 bar in moet. Nadat we hierover contact hebben gehad met de heren van Julius hebben we toch geprobeerd met lagere bandenspanning te rijden. Wat dan de reden van Vittoria is geweest om minimaal 3 bar te vermelden is ons een raadsel. Afijn, we konden op pad. Bij de eerste paar omwentelingen merk je dat de wielen erg direct reageren. De kracht wordt snel overgebracht en wanneer je de benen stil houdt blijven de wielen lang doorrollen. Het ratelende geluid dat een achterwiel maakt wanneer je de benen stilhoudt is anders dan je gewend bent. Een erg snelle en vriendelijke ratel. Na wat verkennende meters op de weg zijn we het eerste beste zandpad ingedoken. Hier merk je goed de stijfheid van de wielen. Je voelt de ondergrond goed en elke stuur-manoeuvre wordt direct opgepakt. Geen gepingel van de spaken en ook de banden met 2.5 bar houden zich prima. Volgende keer toch nog iets meer lucht eruit laten, want het stuitert wel een beetje.
Tijdens de volgende tocht met de wielen hebben we vooraf toch nog wat lucht uit de banden gelaten tot we rond de 2.2 bar zitten. Dat is ook wel nodig want het heeft veel geregend en nu gaan we kijken hoe de wielen zich houden in goeie Hollandse blubber. Doordat de wielen 28 millimeter hoog zijn zouden ze normaliter wat inboeten aan comfort, echter doordat de bandenspanning laag is gaat dit perfect. Door de stijfheid van het wiel stuur je redelijk makkelijk door de diepe blubber en heb je geen moment het idee dat je de fiets niet onder controle hebt. Dat je fiets in de blubber gaat glijden is niets nieuws, maar met deze wielen kan je dit goed controleren. Bij thuiskomst zit de fiets goed onder de blubber en word het tijd om deze te poetsen, zodat alles er weer als nieuw uit ziet. Eerst afspoelen met de tuinslang en tot onze verbazing spuiten we een aantal stickers van de velg. Wanneer we vervolgens met een sopje en een zachte spons de velgen verder afnemen laten er nog wat stickers los en zo heeft deze wielset ineens een heel andere naam. Na contact met Julius blijkt dat ze op hun testwielen een andere bestickering gebruiken en dat dit bij de versies die in de verkoop zitten niet voorkomt.
We hebben de wielen 2,5 maand met plezier kunnen testen in vele verschillende omstandigheden. Het voordeel van tubeless rijden werd in de rit op 2e kerstdag nog even goed duidelijk toen er ineens latex uit de voorband kwam. Er bleek een klein lek in de band te zitten, maar hier kan je gewoon mee verder fietsen en de band heeft zichzelf gerepareerd door middel van de latex, ideaal. Deze vlieger gaat uiteraard niet op als er iets in de band zit of het gat simpelweg te groot is. Tussen alle testen door hebben we de wielen een paar keer uit de fiets gehad en o.a. de spaakspanning gevoeld. Machinaal gemaakte wielen moeten geregeld na een 1000-tal kilometers toch nagetrokken worden omdat de spaakspanning afneemt, of niet meer in evenwicht is. Bij deze wielen was dit niet aan de orde, de spanning was rondom nog prima verdeeld en voelde nog steeds stevig. Ook waren er geen spaken gedraaid of los getrild.
Prijs
De wielen van Julius worden als gezegd met de hand en op bestelling gemaakt. Voordeel hiervan is dat iedereen de wielset naar eigen keuze kan laten samenstellen. En dat zie je dan ook wel een beetje terug in de prijs. Een Julius AC28 wielset kost 649 euro. Voor dat geld heb je erg veel alternatieven qua aluminium wielen, echter zijn dit veelal wielen die machinaal gemaakt zijn. Voor kwaliteit en exclusiviteit betaal je misschien wat meer dan normaal, echter is de prijs-kwaliteit verhouding wel prima! Ter vergelijking: voor 150 euro minder heb je een setje Mavic Ksyrium Elite, echter zijn deze qua gewicht wat zwaarder en niet tubeless ready. Daar komt bij dat je met deze Julius wielen wel een exclusief setje wielen hebt.
Pluspunten
+ Gewicht
+ Tubeless ready
+ Stijve wielset
+ prijs-kwaliteit verhouding
+ Exclusiviteit
+ Chrash-replacement
Minpunten
– Prijs
– Loslatende stickers (Na contact met Julius blijkt dat ze op hun testwielen een andere bestickering gebruiken en dat dit bij de versies die in de verkoop zitten niet voorkomt.)
Conclusie
De Julius Cycling AC28 zijn een prima set all-round wielen en kijkende naar de rest van het assortiment is er voor elke berijder wel een passende wielset. Je kan ze gebruiken voor zowel het veld als op de weg. Het rijgedrag is erg prettig en direct waardoor je prima controle over je fiets hebt. Het tubeless rijden, dat met deze wielen probleemloos gaat, is een groot pluspunt. De kans op lekrijden worden minimaal. De prijs is een minpunt, omdat er zoals gezegd vele alternatieven zijn in deze categorie wielen. Echter heb je wel een set kwaliteitswielen. In de body van de naaf zitten 6 palletjes verwerkt in plaats van 2 of 4. Hierdoor ‘grijpt’ deze eerder aan en lijkt het ratelende geluid sneller te gaan. De wielen worden afgeleverd met 2 jaar fabrieksgarantie en mocht je er helaas een keer mee vallen hebben ze een crash-replacement service. Hierbij krijg je 40% korting op de te vervangen onderdelen.
Actie
Ben je van plan een set wielen bij Julius aan te schaffen, doe dit dan voor 31 maart. Dan krijg je nl. 10% korting als je gebruik maakt van de kortingscode: rfietsblog
Meer info op www.juliuscycling.com