Je kan natuurlijk een paar plaatjes kopiëren en plakken van de website, maar zelf foto’s maken en ‘even voelen’ doen we toch liever zelf. We zijn met een greep uit de 2018 collectie van Merida naar het iconische Radio Kootwijk gegaan om ze vast te leggen op de gevoelige plaat.
Als je er nog niet geweest bent moet je er echt een keer heen want het is een fantastisch gebied. Veel groen, heide, bos, beetje glooiing zelfs en als je het asfalt zat bent zijn er genoeg andere paadjes. Wat natuurlijk in het oog springt is Radio Kootwijk, het voormalige zenderpark. Een gebouw uit 1918 dat zomaar in een futuristische film uit de jaren ’50 had kunnen figureren. Nu waren we niet daar om het gebouw te fotograferen, maar een paar van de fietsen uit Merida’s collectie voor 2018.
De Scultura
De collectie omvat veel meer dan we hieronder laten zien, maar we vinden het een aardige doorsnede. Een mix van carbon en alu, velg- en schijfremmen en zowel instap als high-end. We beginnen met het Scultura model, een beetje de allrounder. Het is een toegankelijke fiets die ze in vele kleuren en smaken hebben. De 300 in grijs met groen is voor zowel beginners als voor de fietser die wat nieuws wil, maar rond die € 1.000,- blijven. De carbon-uitvoering, zoals de 4000 is wat duurder, maar is ook lichter en komt met 105 in plaats van Tiagra. De 400 Juliet laat een alu frame met schijfremmen zien, eveneens met 105. Het is dan een flinke stap naar de Disc Team-E waarbij maar weinig te wensen over blijft en daar is de prijs (€ 8.999,-) dan ook naar.
De Reacto
De Reacto is het aerodynamische model. Zeer kenmerkend en hij ziet er eigenlijk vanuit elke hoek snel uit. We reden onlangs op de aluminium 500 met Ultegra. Die voelt vrij hard aan de achterkant, maar is echt een racer. Kijk ook maar naar de drie carbon modellen die hieronder staan. Geen instappers met prijzen van € 2.499,- tot € 7.999,-, maar laat wel zien wat er kan. De Reacto is er overigens compleet al vanaf € 1.199. De LTD (nee, niet van Laurens Ten Dam), heeft wat extra aandacht gekregen want het spuitwerk springt er echt uit, zeker in de zon.
De Silex en Cyclo Cross
Wil je wel eens wat anders dan kilometers lang asfalt dan hebben ze de Silex en Cyclo Cross modellen. Voor gravel en cross dus. Ook bij deze modellen kan je kiezen tussen aluminium en carbon, maar altijd met schijfremmen. Bij de crossers mag het van Merida duidelijk iets anders dan bij de racers. Die zitten iets minder strak in het keurslijf, het mag allemaal wat frivoler. Goed idee!
Iets dat we al eerder gezien hebben bij Merida, maar wat we toch weer het vernoemen waard vinden omdat het laat zien dat ze ook meedenken: de koelvinnen voor de schijfremmen. Deze zie je terug bij de Ultegra en Dura Ace Disc groepen. Behalve bij de voorvork van de Scultura zitten geen vinnen vanwege de ronde vorm van de vork. De vinnen zijn van aluminium, nemen de warmte van de remmen ‘over’ maar worden gekoeld door de rijwind waardoor de kans op oververhitting wordt verminderd.
Alle genoemde gewichten zijn opgegeven door Merida en het gaat dan om de middelste framematen, zonder pedalen.