Eén fiets voor alles. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Toch is dat precies wat Laurens ten Dam zegt over de nieuwe Giant Revolt Advanced 0 (die hij zelf ook rijdt) tijdens zijn LtD Gravel Raid event. Nou Laurens, dat bepalen we zelf wel ;-).
Gelukkig kan ik tijdens het gezellige gravel event zelf de proef op de som nemen, althans wat het gravel-deel betreft. Laurens en consorten hebben een paar uitdagende routes rondom Hellenthal bedacht. Vol met korte, maar flink steile klimmetjes, een riviertje waar je doorheen (of overheen) kan en natuurlijk een aantal offroad afdalingen waarbij je wel op je materiaal moet kunnen vertrouwen. Maar laten we eerst even de fiets in kwestie even van dichtbij bekijken.
Lekker veilig
De Revolt is volledig vernieuwd ten opzichte van het vorige model en dat begint al meteen met het materiaal. In plaats van aluminium is deze editie volledig in carbon uitgevoerd. Zo’n ander basismateriaal betekent in dit geval ook een andere frame geometrie en een andere vork. Tel daarbij een compleet nieuwe Ultegra RX groep, in eigen huis specifiek voor deze fiets ontwikkelde CXR1 wielen en banden en je snapt dat er maar weinig nog aan de oude Revolt doet denken.
Wat in het oog springt is de combinatie van een compact frame dat er lekker wendbaar en reactief uitziet. Ook de flink ver uitstekende zadelpen geeft aan dat deze fiets vooral van de gebaande paden af wil gaan. De eigen CrossCut 40 mm Tubeless banden en de Ultegra flat mount schijfremmen maken het plaatje helemaal af. Mijn testfiets is helemaal in het zwart met heel subtiele grijze details uitgevoerd. Lekker veilig, maar ook een tikkie saai vind ik persoonlijk. Gelukkig is ‘ie er ook in een glossy oranje kleur die in het echt veel mooier is dan dat die klinkt
Maar het gravel roept! Snel fietsen dus want het was een frisse nacht. Gelukkig verandert het kapotte asfalt al snel in het eerste gravel bospad van de dag en gaat de weg omhoog. De eerste meters op een nieuwe fiets let ik altijd extra op. Hoe voelt het, wat zijn die allereerste associaties. Comfortabel en toch direct schiet door m’n hoofd. Ik kan prima meekomen met de mountainbikers die een licht voordeel hebben op de grovere ondergrond, maar haal de meeste in zodra het pad omhoog begint te kronkelen. Dan gaat het frame echt voor je werken. Je houding is perfect om eens goed door te pakken op de klimmetjes terwijl vooral het zadel je comfort biedt om niet te hard heen en weer te stuiteren… dit kan een leuke dag worden!
Soepel
Ik leer de Revolt Advanced 0 gedurende de uitdagende gravelrit steeds beter kennen. De fiets geeft me alle vertrouwen om paadjes waar ik nog nooit gefietst heb met een behoorlijk snelheid te nemen. Ook het klimmen gaat me goed af vandaag, heb ik gewoon een goede dag of is er meer aan de hand? Ik kom tot de voorlopige eerste voorzichtige conclusie dat deze fiets echt voor dit terrein gemaakt is. Hij rolt zo soepel over het Duitse gravel, grotere stenen en glibberige gras dat het bijna eng is. Als ik lek rijd tijdens één van de leukere afdalingen baal ik oprecht dat mijn weg naar beneden zo bruut verstoord wordt. Ik ging net zo lekker! Gelukkig zijn de banden tubeless en dicht het lekt zich vanzelf. Beetje lucht bijpompen en weer gaan!
Scrambled eggs
Uiteindelijk geniet ik die dag volop en dat komt behalve door het heerlijke weer, goede gezelschap en de scrambled eggs van Laurens vooral ook door de Revolt. De fiets is zoveel beter dan ik ben. Hij biedt exact de juiste mix van efficiency en comfort wanneer je offroad gaat. Hij remt goed gedoseerd maar stevig en stuurt met focus en stabiel. Zo stabiel zelfs dat je zonder angst gewoon met losse handen over gravelpaden heen knalt als het moet. De vork is super gebalanceerd, mede dankzij het tapered balhoofdstelsel.
Het comfort komt voor een deel natuurlijk uit de 40mm brede banden maar zeker ook uit wat Giant D-Fuse noemt. Dit betekent dat ze zowel voor de zadelpen als voor het stuur een andere vorm dan gewoon een ronde buis gebruiken. Idee erachter is dat door de specifieke vorm van de buis (in een D-profiel) er meer natuurlijke flexibiliteit op deze twee punten ontstaat, en dat werkt. Je voelt (en ziet) het zadel best wat heen en weer gaan, en ook in het stuur voel je het dempende vermogen zonder dat het slap aanvoelt. Ja, je verliest er waarschijnlijk wel wat watts door die je achterwiel niet bereiken, maar je stapt wel na 120 kilometer offroaden een heel stuk frisser af. En dat is veel meer waard tijdens langere gravelritten of bikepacking tochten. Want de Revolt zit daar precies tussen in.
Hij is snel op ruwe ondergrond, maar er kunnen ook tassen en rekjes mee mocht je langer dan een dag op avontuur willen. Nadeel van de specifieke vorm van de zadelpen is dat je niet zomaar onderdelen van andere merken op de fiets zet. Een ander klein, maar voor mij vervelend detail, is dat het stuur niet de ‘normale’ diameter heeft en het een hoek van 5 graden naar binnen maakt bij de stuurpen. Hierdoor past een standaard Wahoo/Garmin houder niet en staat deze ook niet recht. Gelukkig is het maar een detail dat op te lossen valt met wat rubber of een stuk tape.
Indruk
Na een heerlijk weekend tijdens de Ltd Gravel Raid gaat de Giant mee naar huis. Ik rijd er meerdere keren mee over de heide bij Hilversum en neem hem mee tijdens een nogal zanderige editie van de Pathfinder Giro. Tijdens al die ritten maakt de Revolt steeds opnieuw indruk. Of het nou schelpenpaden zijn, kronkelende singletracks of bijna duin-achtige landwegen, hij excelleert eigenlijk overal wel.
Het enige waar ik niet meega in Laurens’ zijn conclusie is de Revolt Advanced als wegfiets. Ja, je kan er prima mee over de weg en er kunnen smallere banden op natuurlijk, maar het compacte frame en de flex in vooral de zadelpen zorgen er dan toch voor dat je gewoon minder hard gaat. Uiteindelijk gaat die zadelpen zelfs een beetje tegen je werken omdat je iets vermoeider wordt doordat je net meer heen en meer beweegt. Dus één fiets voor alles? Voor mij net niet, sorry Laurens.
Technisch
De afmontage is bij dit topmodel prima in orde, de nieuwe RX800 achterderailleur doet zijn werk uitstekend. Waar ik bij andere kettingen hoor klapperen houdt deze derailleur de boel strak. Van SRAM en andere Shimano MTB groepen kennen we dit principe al langer. Je zet de derailleur als het ware op slot waardoor je veel minder ketting-geklapper krijgt. Dit werkt prima. Ook de rest van de Ultegra onderdelen doen hun werk prima. Zowel schakelen als remmen gaat zoals we dat eigenlijk gewend zijn van de meeste Shimano groepen. Zonder drama, redelijk soepel en zonder tegensputteren.
Verder is de plastic beschermkap onderop de schuine framebuis die het frame effectief beschermd opvallend. Ook de keuze voor de crankset valt op, een Praxis Zayante zien we nog niet zo vaak, maar werkt prima in combinatie met de Shimano onderdelen. Wel vind ik persoonlijk een 1×11 systeem lekkerder werken op een fiets als deze, ook al zijn de stappen groter tussen de kransjes achteraan. Het schakelt gewoon simpeler, zeker omdat het remmen, sturen en balanceren meer aandacht vraagt wanneer je het asfalt verlaat.
Uiteraard is de nieuwe Revolt voorzien van steekassen, die je eigenlijk net zo eenvoudig als snelspanners gebruikt om een wiel er even snel uit te halen. Tot slot, check even goed of het standaard zadel goed bij jou past, voor mij was deze versie net iets te vlak en te plat, maar gelukkig is dat eenvoudig op te lossen door even op te letten als je een Revolt Advanced gaat bestellen.
Tijdens deze testperiode was de Revolt nog niet te koop in Nederland. Toch kwamen er al meer dan gemiddeld mensen op de fiets af tijdens verschillende groepsritten, ondanks de behoorlijk undercover zwart op zwart uitvoering die ik reed. Natuurlijk zijn de associaties bij merken nogal persoonlijk en zal de één warm lopen voor een Giant en de ander misschien wat minder. Zelf vind ik de fiets niet echt mooi om te zien, maar misschien is dat bij een gravelbike net iets minder van belang. Het frame oogt niet als één geheel, maar hé, het werkt wel!
Details
2019 Giant Revolt Advanced 0 (maat M)
Frame en vork: Advanced grade carbon
Wielen: Giant CXR-1 wielset (steekas)
Banden: Giant CrossCut 40mm Tubeless
Groep: Shimano Ultegra R8020 groepset i.c.m. RX800 derailleur
Crankstel: Praxis Zayante crankstel (48/32 tands)
Verkrijgbaar in maten XS t/m XL
Gemeten gewicht: 8,6 kg (zonder pedalen)
Adviesprijs: € 3599,-
Alle info bij Giant
Pluspunten
+ ideale combinatie van comfort en efficiency
+ RX derailleur en afmontage op hoog niveau
+ veelzijdige fiets die veel vertrouwen geeft
Min
– geen mogelijkheid om andere zadelpen te monteren
– als wegfiets minder geschikt
Conclusie
Nee, ik ben het niet helemaal met Laurens eens, maar als je echt maar één fiets kan/mag/wil kopen en er alles mee wil doen dan is dit misschien wel de fiets die bovenaan je lijstje moet staan. Ik heb ongeveer een maand op deze volledig vernieuwde Revolt rond gereden en hem voornamelijk gebruikt waar hij voor bedoeld is: langere offroad ritten. En daar is hij gewoon heel erg goed in. Hij geeft je vertrouwen, stuurt precies goed en zorgt ervoor dat je beter rijdt dan je eigenlijk bent… en je komt ook nog eens minder moe aan.
Er zijn wat eigenwijze keuzes gemaakt met de D-Fuse onderdelen en qua looks ben ik niet helemaal weg van het frame, maar wat is dit een goeie fiets zeg. Elke keer stap ik met een grijns op mijn gezicht af. Ik zou hem zeker overwegen als gravel/travel fiets mocht ik er niet al één hebben staan. Let daarbij dan wel nog op dat als je echt verder gaat reizen je met een full carbon frame flink gewicht bespaart, maar ook iets meer risico loopt mocht er iets stuk gaan. Maar wil je in Nederland en Europa gravelpaden onveilig willen maken dan is de nieuwe Revolt Advanced 0 een fiets waar je heel veel plezier aan gaat beleven.
Over de testrijder: Cyril is 1.81 meter, rijdt geregeld gravel/offroad en reist per fiets. Testfiets maat M.
Foto’s van de LtD Gravel Raid