“Dit is toch het nieuwe model?”, vroeg ik mijzelf hardop af. Jazeker, en aan de uiterlijke kenmerken zijn het oude en nieuwe model maar lastig van elkaar te onderscheiden. Tegelijkertijd zijn ze wel heel herkenbaar als de Giant Revolt gravelbike. Voor dit 2022 model van de gravelbike liggen de wijzigingen niet aan de oppervlakte. En dat is prima, want het vorige model beviel ons erg goed, dus heel veel hoeft er niet anders te zijn.

Aan de top

De Revolt is Giants gravelbike waarin ze drie lijnen voeren, namelijk de Revolt, de Revolt Advanced en de Revolt Advanced Pro. De eerste, Revolt, is overigens de aluminium variant van de fiets. Binnen die productlijnen kan er nog onderscheid worden gemaakt in afmontage waarbij het niveau wordt weerspiegeld door het cijfer dat bij de naam genoemd wordt. In de Revolt Advanced lijn zijn er namelijk de Revolt Advanced 0, 1, 2 en 3. Hoe lager het cijfer, hoe hoger de afmontage. Onze Revolt Advanced Pro 0 is dan ook het topmodel in de Revolt range. Bij de racers kan je wel nog stapje hoger soms, met SL, maar dit is bij de Revolt – vooralsnog – niet het geval.

Rijdt zoals ‘ie eruit ziet

Ik vind het een slanke verschijning, die Revolt. Geen superdikke buizen, al is hij op een aantal plekken wel degelijk oversized. Zoals bij het bottom bracket en het balhoofd. Dit zijn ook wel de plekken waar je juist wat stevigheid wil, dus dat is prima. Maar toch ziet de fiets er slank uit en daar hou ik persoonlijk wel van. Dat slanke silhouette creëert bij mij ook enige verwachtingen, namelijk dat hij licht en wendbaar is. De cijfers laten dat ook wel zien. Ten opzichte van de vorige (2019) Revolt is de balhoofdhoek is iets groter geworden, de reach iets langer, maar de stack weer iets hoger. De balhoofdspacers waarmee de fiets kwam, hadden er voor mij niet allemaal op hoeven zitten.

Dat wendbare is goed te merken. Met deze voorkant is het technische gravelwerk kinderspel en ook op de weg is deze Revolt er nog wel een om rekening mee te houden als je er naast komt rijden. Hij rijdt lekker door! En het is een lichte fiets met 8,19 kg in maat L, en de CXR1 carbonwielen zou je wellicht kunnen kwalificeren als superlicht met een (opgegeven) gewicht van 1398 gram voor de set. Licht, stijf en tubeless. Een fijne combinatie met semi-slick 40 mm Maxxis Receptor banden. Die zijn heel snel en hebben grip in de bochten als het droog is, maar op of na een regenachtige dag moet je eigenlijk iets anders kiezen als je offroad gaat.

Flip Chip verandert je fiets

De geometrie van een fiets bepaald in grote mate hoe je hem het beste kan gebruiken. Bij de vorige Revolt was deze ook goed, de nieuwe stuurt iets strakker en directer. Maar wat als je bij één en dezelfde fiets kan kiezen tussen twee verschillende geometrieen? Dit kan dankzij de Flip Chip die Giant heeft ontwikkeld. De Flip Chip stelt je in staat om het achterwiel 10 mm verschuiven. Dat is een kleine afstand, maar de verandering is groter dan je in eerste instantie zou vermoeden.

Standaard staat het achterwiel ‘kort’ ingesteld, dus in de positie het dichtst bij het bracket. Dit geeft de fiets een responsief karakter, perfect voor de vlotte gravelritten. Stel je de Flip Chip in op de lange positie, dan is je wielbasis ineens 10 mm langer, en dat maakt verschil. De fiets ligt dan iets stabieler op de weg, dat is fijn bij langere tochten. En je krijgt ook meteen meer ruimte voor bredere banden, tot 53 mm! Dan heb je het over 2,1 inch mtb banden. Dat vergroot echt je mogelijkheden met de fiets. Dan kan je het ruigere werk ook aan en flink uitpakken met bikepacken. Ik vind het zelf altijd wel cool, dergelijk breed rubber op een gravelbike. Het is wat harder werken, maar bijna geen pad is te gek.

De Revolt is een fiets met twee gezichten. Dat is vanwege de Flip Chip waarmee je de geometrie kan aanpassen. Maar ook omdat de fiets daarmee geen uitgesproken doelstelling heeft. Je kan er echt op knallen dankzij de stijfheid en wendbare voorkant, terwijl alle nokjes en brede-banden-mogelijkheid je uitgebreide bikepacking mogelijkheden bieden en snelheid niet per se meer in het verhaal voorkomt.

Wat meer flare aub

Het enige wat ik graag anders zou zien bij de Revolt is het stuur. Op zichzelf is er niet zoveel mis mee, en het ligt eigenlijk heel fijn in de hand. En als het op een racefiets had gezeten had ik er ook niets op aan te merken gehad. Maar we hebben het over een gravelbike waarmee je offroad gaat en misschien ook nog wat singletracks meepakt, of andersoortige technische stukken. Dan wil je controle en bij een gravelbike bereik je dat deels door een stuur met flare. De onderkant van de stuurbochten steken dan wat uit naar buiten waardoor je dus een breder stuur hebt en daarmee meer controle. Het Contact SLR XR D-Fuse stuur is al wat breder dan je op een racefiets zou zien, onze fiets heeft een stuur van 46 cm breed namelijk. Maar juist in de beugels had ik ook graag wat meer ruimte gehad als het technisch wordt en je zwaartepunt laag wilt hebben.

GRX 815 Di2 en verder bijna alles uit eigen huis, ook dat fijne zadel

Op de schakelgroepen na is er eigenlijk niets dat Giant niet zelf kan maken. Deze fiets heeft dan Maxxis Receptor banden en remmen en schakelen doet Shimano, maar al het andere komt van de Taiwanezen zelf. Ook dat Approach SL zadel en die wilde ik nog wat extra aandacht geven omdat deze zo goed bevalt. Zoals al zo vaak gezegd is elk achterwerk anders en die van mij is nogal kieskeurig als het om zadels gaat. Dit is zo’n zadel waar je nooit aan denkt en dat is een dikke plus. Want je bent alleen met je zadel bezig als hij niet helemaal perfect is. Top dus, dat Approach SL zadel.

En nu lijkt het een beetje alsof ik de GRX groep links laat liggen, maar daarvoor is deze toch echt te goed. Hoewel de vorm van de shifter in eerste instantie misschien wat vreemd aandoet is de ergonomie super. Heerlijk om met je handen bovenop te rijden. Ook het doseren van de remmen gaat fijn, mede dankzij de brede hendels. En Di2 is bij gravel heerlijk om mee te rijden, ook als het om een tegenwoordig bijna ouderwets te noemen 2×11 setup gaat. Doordat je in Nederland nooit heel lang het asfalt kan vermijden komen beide bladen vóór regelmatig aan bod. Goed gekozen dus.

Specificaties

Giant Revolt Advanced Pro 0
Kleur: Dark Red / Grenadine
Frame: Advanced-Grade Composite, 12×142 mm steekas, disc, flip chip dropout
Voorvork: Advanced SL-Grade Composite, full-composite OverDrive steerer, 12mm steekas, disc
Stuur: Giant Contact SLR XR D-Fuse, 31,8mm XS:42cm, S:42cm, M:44cm, M/L:44cm, L:46cm, XL:46cm
Stuurlint: Stratus Lite 3.0
Stuurpen: Giant Contact, 8-degree XS:50mm, S:60mm, M:70mm, M/L:80mm, L:80mm, XL:90mm
Zadelpen: Giant D-Fuse SLR, composite, -5/+15mm offset
Zadel: Giant Approach SL
Shifters: Shimano GRX RX-815 Di2, 2×11
Voorderailleur: Shimano GRX RX-815 Di2
Achterderailleur: Shimano GRX RX-815 Di2
Remmen: Shimano GRX RX-810 hydraulisch, Shimano SM-RT800 rotors V/A 160mm
Remhendels: Shimano GRX RX-810 hydraulisch
Cassette: Shimano CS-HG800, 11-speed, 11×34
Ketting: KMC X11SL-1
Crankset: Shimano GRX RX-810, 31/48 XS:170mm, S:170mm, M:172.5mm, M/L:172.5mm, L:175mm, XL:175mm
Bottom Bracket: Shimano, press fit
Wielen: Giant CXR 1 Carbon Disc WheelSystem
Banden: Maxxis Receptor, 700x40c, tubeless
Verkrijgbaar in maten S, M, M/L, L, XL
Gemeten gewicht: 8,19 kg (L)
Adviesprijs: € 5.499,-
Alle informatie over de fiets en waar je hem kan kopen bij Giant

Conclusie

De Revolt was al een fijne gravelbike en deze nieuwe uitvoering voor 2022 is weer wat beter. Het zijn misschien geen schokkende veranderingen, maar een feature als de Flip Chip geeft de fiets wel ineens heel veel meer mogelijkheden. Van een lekker vlot en strak sturend naar stabiel, voorspelbaar en veelzijdig op brede banden. De extra nokjes verspreid over het frame geven je alle mogelijkheden om extra spullen mee te nemen. Ik had liever wel een stuur met meer flare gezien op de fiets. Maar goed, dit model, de Revolt Advanced Pro 0 met Shimano GRX Di2 en de CXR 1 carbonwielen laat verder zo weinig te wensen over dat ik het graag voor lief neem. Topfiets!