Als je niet wil dat anderen er met je fiets vandoor gaan, dan moet je daar wat tegen doen. Een slot is al goed, maar als er een alarm van 100 db afgaat willen ze niet eens meer in de buurt van je fiets zijn.

Iedereen die wel eens met zijn dierbare fiets achterop de auto op reis is geweest heeft wel eens met licht zwetende handjes zijn auto op een parkeerplaats moeten laten staan. Al is het maar om even koffie te halen of een snelle boodschap. Het idee dat alles weg is als je terugkomt is een nachtmerrie. En je zal niet de eerste zijn die bij het ontwaken op een idyllische Franse camping merkt dat zijn fiets weg is.

ABUS Alarmbox

Voor dat soort situaties heeft beveiligingsspecialist ABUS de Alarmbox gemaakt. Het is een bewegingsgevoelig apparaat dat je aan je fiets vastmaakt. Wanneer geactiveerd, gaat er bij voldoende beweging een letterlijk oorverdovend alarm af. 100 db is echt heel hard en doet pijn aan je oren. Ook al heeft de boef aan bescherming op zijn oren gedacht, je loopt er niet alsnog ongezien (of gehoord) mee weg. Een heel effectieve methode om boeven weg te jagen bij je fiets dus.

Degelijk

Het alarm is geen klein licht dingetje dat je aan je fiets vastmaakt. Het voelt zwaar en stevig. Als je het alarm van de houder schuift wordt dit ook bevestigd. Het binnenwerk is van zink en het vormt een heel stevig geheel dat je echt niet even met een schroevendraaier open kan wrikken bijvoorbeeld. En dat is natuurlijk goed, want je gebruikt zo’n alarm voor een kostbaar object. De twee strips die je erbij krijgt zijn van metaal met een laagje plastic eromheen zodat ze je fiets niet beschadigen.

Met de sleutel kan je het alarm deactieveren en het loskoppelen van de houder

Gebruik

De ABUS Alarmbox is heel effectief om je fiets te beveiligen, maar je gaat er – in principe – niet mee rondrijden. Hij weegt ruim 300 gram en met 10x5x3 cm. Het kan, maar het is niet logisch als je serieus gaat fietsen. Als je er toch vaak gebruik van wilt maken kan je overwegen om alleen onderstaande houder erop te laten als je gaat fietsen en het alarm niet gebruikt.

ABUS Alarmbox
De houder bevestig je met twee metalen strips (nog niet ingekort) stevig aan je fiets

De box maak je vast door middel van de twee strips. Je gebruikt ze als een soort tie-wraps. Daarvoor ontkoppel je het alarm met een schuifbeweging van de houder. Dit kan overigens alleen met één van de twee sleutels die je erbij krijgt. Door het alarm van de houder te halen krijg je toegang tot de twee inbusboutjes waarmee je de metalen strips vast kan zetten.

Op die manier bevestig je het alarm op een object als een fiets. De twee strips kan je zien als het zwakke punt van het systeem. Maar je knipt ze niet zomaar door, dat hebben we ook nog even geprobeerd. Ze zijn van metaal en je kan er niet heel gemakkelijk bij. Met een grote tang beschadig je vrijwel zeker ook de fiets. En dan nog, zodra het alarm een beetje beweegt, doet de bewegingssensor zijn werk en gaat het alarm af.

ABUS Alarmbox
De binnenkant van het alarm als het van de houder afgeschoven is.

Testen met gehoorbescherming

Het testen van zo’n alarm is voor ons ook nieuw. En voordat je ermee aan de slag gaat wil je dan ook graag weten hoe het alarm geactiveerd én gedeactiveerd wordt. Anders sta je daar met een loeiend 100 db alarm in je handen waarvan je niet weet hoe hij uit moet. Dus: handleiding lezen en gehoorbescherming op. Wanneer het alarm geïnstalleerd is zoals hieronder, druk je de knop in op de zijkant. Kort daarna hoor je een piep, hetgeen aangeeft dat het alarm geactiveerd is. Het deactiveren gaat met behulp van de sleutel. Zodra je deze omdraait voel je het mechanisme klikken en springt de knop weer omhoog. Dat doe je dus ook als hij afgaat.

ABUS Alarmbox
Met de knop op de zijkant activeer je het alarm

Ok, we weten hoe het allemaal werkt. Om een realistische situatie na te bootsen plaatsen we een fiets op een fietsdrager achterop de auto. Met alles erop en het alarm geactiveerd is het tijd om te testen. Eerst toch even zonder gehoorbescherming om te horen hoe luid het is (maar wel in de aanslag). Bij het eerste tikje tegen de fiets hoor je meteen een piep. Als je er verder vanaf blijft, blijft het daarbij. Het is een soort waarschuwing, maar voorkomt ook dat het alarm meteen afgaat als je er per ongeluk tegenaan komt. Maar blijf je de fiets bewegen dan gaat na dat eerste piepje het werkelijke alarm af. En dan merk je dat die 100 db echt te hard is om er bij in te buurt te blijven. Snel de sleutel erin en deactiveren dus.

Dat niet meteen bij het eerste tikje het alarm afgaat is een heel prettige bijkomstigheid als je hem per ongeluk zelf aantikt of als er in de nacht er een kat tegenaan loopt of een verdwaalde bal overdag. Ook kan je hem bij het waarschuwingssignaal deactiveren.

Conclusie

ABUS geeft het zelf ook al aan, maar je kan veel meer dan alleen je fiets ermee beveiligen. Wat te denken van die kostbare kamado-bbq, een motor of een aanhanger. Of laat hem aan je fietsdrager zitten als je fiets erop zit, want van elk gerommel aan de drager of de fiets kan het alarm af gaan. De adviesprijs van € 50,- voor een Alarmbox is dan te overzien ten opzichte van het ongemak van diefstal.

De Alarmbox is er ook met een lichtblauwe rand, maar eigenlijk zouden ze de alarmbox in zijn geheel een heel opvallende kleur moeten geven zodat boeven al bij voorbaat afgeschrikt worden. Als ze het dan toch willen proberen zullen ze alsnog van een koude kermis thuis komen.En dat maakt de ABUS Alarmbox tot een heel nuttige manier van beveiligen. Het is altijd verstandig je fiets op slot te hebben staan als je hem even niet in de gaten kan houden. Met dit alarm erop weet je ook zeker dat ze niet alsnog gaan zitten rommelen, want wanneer het object blijft bewegen gaat hij af en zal de boef zich snel uit de voeten willen maken.

ABUS Alarmbox
De houder heeft een rubber laagje om je fiets te beschermen
ABUS Alarmbox