aftershokz openmove

De koptelefoons van AfterShokz werken met botgeleidingstechniek, waardoor je muziek kan luisteren én het omgevingsgeluid zou moeten kunnen horen. We reden met de OpenMove, het instapmodel.

Rijden met muziek terwijl je toch nog alles om je heen kan horen. We zullen niet aanraden om met een koptelefoon te gaan fietsen, puur vanuit veiligheidsoverwegingen, maar AfterShokz claimt dat het – veilig – kan.

Als het eten van koekjes

Waar je ziet dat noise-cancelling koptelefoons die je oren isoleren van het omgevingsgeluid steeds meer gemeengoed worden, doet AfterShokz het tegenovergestelde. Ze willen met hun koptelefoon het omgevingsgeluid juist beter hoorbaar maken. Hun koptelefoons maken daarvoor gebruik van botgeleidingstechnologie. Daarbij gaat het geluid niet via je trommelvlies, maar via trillingen die via je jukbeenderen direct naar je binnenoor worden doorgegeven. Als je een koekje eet hoor je het krakende geluid. Dit zijn de vibraties die via de botten van je gezicht bij je binnenoor terecht komen. Door de botgeleidingstechnologie kan je dus geluid uit een koptelefoon horen zonder dat je je oren hoeft te bedekken. Dit werkt dus wezenlijk anders dan sommige oordopjes van Apple of B&O die het omgevingsgeluid voor je kunnen versterken om op die het luisteren naar muziek veiliger te maken.

OpenMove is het instapmodel

AfterShokz heeft momenteel vier modellen in hun collectie waarbij deze OpenMove het instapmodel is met een adviesprijs van € 89,95. Dat is vergelijkbaar met andere draadloze koptelefoons. Eigenlijk kan je de AfterShokz niet 1 op 1 met andere koptelefoons vergelijken, maar nog wel het meest met oordopjes als het gaat om gebruik en gemak. De zogeheten ‘over-ear’ koptelefoons (over je oren) zijn significant groter en zwaarder over het algemeen. AfterShokz noemt dit overigens een ‘Open-ear’ koptelefoon.

Wat betreft het uiterlijk zijn er geen grote verschillen ten opzichte van de andere modellen van AfterShokz. Hij bestaat uit één stuk, dus geen losse dopjes. Beide kanten zijn met elkaar verbonden via een flexibel stuk zacht rubber dat stevig genoeg is om de koptelefoon op zijn plek te houden. De uiteinden gaan om je oren heen en zitten tegen je slaap. Het uiterlijk is neutraal wit met wat grijs.

In de uiteinden zit ook alle techniek verwerkt. Aan de rechterkant zitten de USB-C poort voor het opladen, twee multi-functionele knopjes aan de onderkant en een status led. Aan de linkerkant zit één multi-functionele knop aan de buitenkant. Op een andere plek dus dan de knoppen aan de rechter zijde.

Eigenschappen van de OpenMove

  • AfterShokz Openmove
  • Gewicht: 29 gram
  • Adviesprijs € 89,95
  • Kleur: wit/grijs (ook o.a. in zwart/grijs)
  • Ingebouwde microfoon
  • IP55 certificering (spatwaterdicht en tegen zweet)
  • Bluetooth 5.0 (Afstandsbediening (AVRCP), Handsfree (HFP), Headset (HSP), Standaard Audio ( A2DP ), Multipoint pairing)
  • 6 uur accu
  • Meegeleverd: tasje, USB-C kabel, oordopjes (niet elektronisch)
  • 3 equalizer standen: standaard, stem, oordopjes (oren dicht)

Op bovenstaande foto zie je ook ‘gewone’ oordopjes. Die doen ze erbij wanneer juist geen omgevingsgeluid wilt horen, bijvoorbeeld in het vliegtuig. Door de botgeleidingstechnologie kan je dan toch nog steeds de koptelefoon gebruiken.

Gebruik en draagcomfort

De koptelefoon klemt tegen je slaap omdat er goed contact moet zijn om de trillingen door te geven. Je hoort overigens nog wel iets als je de koptelefoon niet draagt, er komt wat geluid uit. Je moet overigens geen Hi-Fi kwaliteit verwachten. Je kan de muziek goed horen, maar er is niet veel diepgang in de tonen. De geluidskwaliteit is dan ook minder dan bij conventionele koptelefoons of oordopjes.

Van de trillingen merk je nauwelijks iets totdat je het volume opschroeft. Dan voel je de (hele) lage tonen duidelijk trillen. Zo duidelijk dat het vervelend kan zijn. Het volume lager zetten is een oplossing, maar tijdens het fietsen heb je ook nog het geruis van de rijwind waardoor het volume omhoog moet om wat te kunnen horen. Langzamer fietsen scheelt in windgeruis, maar of dat de juiste manier is? Dus ook al zijn je oren vrij, je hebt wel nog het geruis van de wind en daarbij de muziek die extra hard moet.

aftershokz openmove koptelefoon

Het verbindingstuk dat achter om je hoofd gaat, kan hinder hebben van je helm en/of kleding. Als er steeds iets tegenaan komt kan dat vervelend of storend zijn. In de zomer zal je dit minder snel hebben omdat de boord van een shirtje minder snel in de weg zit dan de kraag van een winterjack. Dat je de koptelefoon op deze manier draagt heeft ook een voordeel, want hij past altijd. Je hoeft niet van dopjes te wisselen die in je oor passen. Je klemt hem om je hoofd en klaar!

De knopjes zijn makkelijk te gebruiken. Ze zijn multi-functioneel en verschillen van functie afhankelijk van gebruik. De twee knopjes aan de rechterkant gebruik je onder andere voor aan/uit, harder/zachter. Ze zijn te klein voor gebruik met handschoenen, je voelt niet waar ze zitten. De enkele knop op de linkerkant is makkelijker te bedienen, ook met handschoenen aan. Die knop gebruik je het meeste, zowel bij muziek als bij bellen. Dat laatste gaat heel goed heb ik gemerkt en vind ik echt een pluspunt. Ik gebruik hem met zowel een laptop als telefoon waartussen je makkelijk kan schakelen dankzij multi-pairing. Je kan dan twee Bluetooth-bronnen tegelijk koppelen en gebruiken. Heel soms raakt ‘ie daarvan een beetje in de war, lijkt het, als je die bronnen door elkaar gebruikt, maar over het algemeen gaat het goed.

Er zit maar een relatief kleine accu van 135 mAh in het apparaat, maar toch is die goed voor 6 uur luisteren en maar liefst 10 dagen standby. Dat is toch behoorlijk lang vind ik, al zet ik hem altijd wel uit. Anders wordt er automatisch verbinding gemaakt via Bluetooth, ook wanneer dat niet nodig is. Opladen gaat via de USB-C poort. Je krijgt er een kabel bij van USB naar USB-C, maar geen lader.

AfterShokz dé koptelefoon voor fietsers?

Àls er een koptelefoon zou moeten zijn voor fietsers, dan zouden het die van AfterShokz kunnen zijn, denk ik. Je oren zijn open en vrij voor geluiden uit je omgeving. Het ‘geluid’ van de koptelefoon leidt tijdens het fietsen echter wel af, ervaar ik.

Wij vinden het fietsen met een koptelefoon gevaarlijk, maar toch vinden veel fietsers het fijn om met muziek te fietsen en dat is begrijpelijk. Het kan heel motiverend werken. Een podcast kan ook prettig zijn om naar te luisteren zijn tijdens een activiteit. Lost AfterShokz dit ‘probleem’ op?

Hoewel AfterShokz je oren niet afdekt het omgevingsgeluid niet tegenhoudt, vind ik het wel afleiden. Je bent toch iets minder bewust van wat er allemaal om je heen afspeelt. Het windgeruis speelt hierbij voor mij een grote rol omdat je daardoor de muziek niet altijd goed kan horen. Dat maakt het wat onrustig om naar te luisteren. Wanneer je op de openbare weg rijdt met ook auto’s en dergelijke kan je je afvragen of dat wenselijk is. Als je rustig fietst of loopt heb je dit niet.

Conclusie

De AfterShokz OpenMove zijn een oplossing voor veel sporters. De botgeleidingstechnologie werkt echt goed al valt de geluidskwaliteit wat tegen. Je oren blijven vrij terwijl je toch muziek kan luisteren. Daarmee is het een oplossing voor veel sporters. Toch zal ik ze niet meteen aanraden voor fietsers. Het is beter dan dopjes ìn je oren, maar helemaal niets blijft toch nog beter. Dat gezegd hebbende, ik gebruik de koptelefoon veel, in verschillende situaties, en raad ze ook aan. Zo tevreden ben ik er dan ook wel weer over. Alleen gebruik ik ze niet wanneer ik – sportief – ga fietsen. Buiten althans, want bij het Zwiften gebruik ik ze juist wel weer graag. Maar kan jij echt niet zonder muziek bij het fietsen, dan zijn de AfterShokz waarschijnlijk de beste oplossing.