Gespot op Eurobike en Bikemotion en nu kunnen we hem dan ook proberen. BBB’s ‘digitale’ Airstrike DGT fietspomp.
Een digitale fietspomp inderdaad, maar wees gerust, je hebt er geen app voor nodig. Het digitale zit hem bij de BBB pomp dan ook in het display en niet zozeer in het pompen zelf. Een blauw verlicht display overigens en dat ziet er best strak uit. Overdreven? Dat mag je zelf bepalen. Feit is wel dat de pomp zeer nauwkeurig de druk weergeeft en een beetje pietje precies moet dat kunnen waarderen. Je bandendruk is iets om in de gaten te houden. Onder andere om met minder inspanning beter te rollen en voor de grip, maar denk ook maar eens aan het laatste WK Cyclocross waarbij de bandendruk een rol speelt in de strijd om de titel. En in de cross gaat het om een veel lagere bandenspanning bij het wielrennen, waardoor een nauwkeurige meting waardevol kan zijn.
Bij het gebruik van de Airstrike valt meteen op dat het een heel degelijk product is. De stalen voet en buis vormen samen met handvat en pompstang een solide geheel. Dat is fijn, want als je voorbij de 8 bar gaat moet er stevig gepompt worden. En daar heeft de Airstrike geen enkele moeite mee. Hij staat door het grote oppervlak van de voet stevig op de grond als je er één voet op zet en het handvat kan je goed vastpakken, ook met grote handen.
Pompen doet de Airstrike erg rap. Dat hebben we even snel getest door te tellen hoeveel slagen er nodig zijn om een lege band tot 7 bar op te pompen. Hierbij hebben we de SKS Renncompressor als referentie genomen. Ook een zeer solide pomp met stalen buis. Hij is iets korter dan de BBB, maar geldt al jaren als een van de beste pompen op de markt. Met de Renncompressor hadden we 43 slagen nodig om tot 7 bar te komen terwijl de BBB Airstrike hier slechts 20 slagen voor nodig had. Met de Airstrike pomp je per slag dus meer lucht in de pomp en dat kost dan ook iets meer moeite.
Een van de speerpunten van de Airstrike is de TwistHead pompkop. Waar je in tegenstelling tot veel andere pompen de kop erop drukt en klemt, draai je de TwistHead op de schroefdraad van het ventiel. De kop draait los van de pompslang. Naast Presta voor de wielrenners krijg je er ook een adapter voor Schräder en Dunlop ventielen bij, alsook twee extra adapters om ballen e.d. mee op te pompen. Handig! De pompkop heeft ook een zogenaamde air-release knop. Hiermee kan je zonder de kop te verwijderen wat lucht uit de band laten lopen. Het uiteinde van de kop kan je uit de TwistHead draaien. Eén kant is voor Presta, de andere voor Schräder. Je draait hem uit de pompkop en draait hem er omgekeerd weer in. Klaar! De andere adapters zitten in een klein plastic bakje dat aan de pompslang vast zit waardoor je deze ook altijd bij de hand hebt. Slim gedaan van BBB.
De pompkop draai je op het ventiel en dus niet op de ventielbuis, voor de goede orde. Het ventiel heeft een iets smallere draad dan de ventielbuis. Met een hand houd je de slang vast en met de ander draai je de kop erop. Dat draaien van de kop leek bij ons toch ietwat stroef te gaan in eerste instantie, althans, niet zo soepel als we zouden verwachten. Een druppel olie loste dit probleem echter snel op. Zonder de pompkop heel vast te draaien op het ventiel zit het allemaal goed vast. Tijdens het pompen ontsnapt er geen enkel beetje lucht. Het losdraaien van de pompkop had iets meer voeten in de aarde. Als je de band eenmaal op de gewenste spanning hebt en de kop gaat losdraaien zit die air-release knop wel een beetje in de weg. Die wil je natuurlijk niet indrukken bij het losdraaien want dan moet je weer bijpompen. Goed te doen overigens, dat losdraaien, maar je moet er wel even op letten. Indien het ventiel niet stevig vastgedraaid zit in de ventielbuis bestaat de kans dat je deze mee eruit draait met het losdraaien van de TwistHead pompkop. Vervelend als het gebeurt, maar ook makkelijk op te lossen door het ventiel nog even extra vast te draaien met een tang en een druppeltje olie op de schroefdraad in de pompkop kan ook helpen om hem makkelijker los te draaien.
Conclusie
De BBB Airstrike DGT is een stevig en robuuste pomp met slimme features. Het verlichte display laat je nauwkeurig de bandenspanning aflezen in bar of psi. De TwistHead zorgt voor een heel goede ‘verbinding’ met het ventiel. De meegeleverde adapters zijn een mooie extra zodat je de pomp voor meer dan alleen fietsbanden kan inzetten. Het losdraaien is door de air-release knop soms wat behelpen, je kan hem makkelijk per ongeluk indrukken waardoor er lucht onsnapt. Bij één van de 5 banden die we hebben opgepompt kwam het ventiel mee eruit bij het losdraaien, maar dat hebben we eenvoudig kunnen verhelpen. De Airstrike pompt misschien iets zwaarder dan gemiddeld, maar daarmee heb je wel een band een stuk sneller op de gewenste druk. Je zal waarschijnlijk niet veel fietspompen vinden met meer features dan de Airstrike DGT. Dat maakt hem ook meteen iets bewerkelijker dan een traditionele pomp, maar met zijn veelzijdigheid is de Airstrike DGT zeker een waardevolle uitbreiding van je verzameling fietstools.
BBB BFP-26 Airstrike DGT
Digitaal display voor bar en psi (max 11 bar / 160 psi)
Adviesprijs: € 69,95
Meer info bij BBB Cycling