Als je bij BBB een fietspomp moet uitkiezen dan heb je de keus uit vijf verschillende vloerpompen, als je de Jumbo Visma uitvoering van de AirSteel niet meetelt. Wij kregen de vernieuwde AirBoost die als toevoeging 2.0 heeft meegekregen. Nee, het is niet de goedkoopste pomp uit de reeks van BBB, maar hij zit met 39,95 een beetje in het midden. Mijn ervaring is dat zowel een dure als een goedkope fietspomp prima hun werk kunnen doen. Maar de kwaliteit moet niet te laag worden want dan irriteer je je dus elke keer als je je banden oppompt. Eens kijken naar deze pomp.
Compact en erg licht
De AirBoost 2.0 van BBB Cycling (BFP-28) is een relatief compacte fietspomp. Hij is 64 cm hoog en daarmee iets lager dan de gemiddelde vloerpomp die hier op kantoor staat. Daarmee krijg ik direct de ingeving dat dit een fijne pomp gaat zijn om mee te nemen in je auto. Meteen ook maar even op de weegschaal gelegd en die geeft 1,05 kg aan. Dat is echt wel licht.
De pompbuis is van staal gemaakt en de voet is van kunststof, net als het handvat. Ondanks dat de pomp iets naar voren en achteren kan bewegen als je de voet met je voeten fixeert en het handvat vasthoudt, voelt het wel solide. Je hebt namelijk niet het gevoel dat je een of ander zomaar afbreekt.
De slang is 90 cm lang, wat prima is als je de banden van de fiets die op de grond staat, wil oppompen. Wanneer je veel aan fietsen sleutelt kan een pomp met een langere slang handiger zijn omdat je dan makkelijk bij het ventiel van de fiets kan die wat hoger in de werkstandaard hangt. Daar heeft BBB dan weer de AirStrike voor met een 120 cm lange slang.
Handige ventielkop
Deze AirBoost 2.0 pomp is dus wat compacter en het pompen van banden gaat met een heel handige ventielkop. Deze druk je op het ventiel en als deze erop zit dan druk je de hendel naar beneden. De hendel is zo groot dat het dit hele proces met een hand kan doen. Erg fijn. Deze hendel zit bij BBB op de Dualhead 3.0 pompkop. Deze kop is geschikt voor de drie bekende ventielen, Dunlop, Presta en Schrader.
Het pompen zelf
Dan de moeite die het kost om een band op te pompen. Hoe meer bar je in je band wil, hoe zwaarder het wordt, zoals bij elke fietspomp. Bij deze AirBoost 2.0 kan ik zeggen dat tot 6 bar het prima gaat en dat je boven de 6 bar toch wel iets meer kracht moet zetten op het handvat om naar 7 bar te gaan. In de praktijk pomp ik geen band van mijn racefietsen meer harder op dan 7 bar. Wil je nog doorgaan tot 8 of 9 bar dan gaat het pompen niet gemakkelijk meer. De door BBB aangegeven 11 bar maximaal is dan meer wat de pomp zelf aankan, want dat is met de hand nagenoeg niet te doen. En dat laatste geldt voor veel pompen en z’n maximale druk. In de praktijk kan ik met deze pomp al mijn banden oppompen naar wens en daar gaat het wat mij betreft om.
En het aflezen van de druk is door de grote meter erg makkelijk. Je hoeft niet met je ogen te knijpen om precies te zien bij welk streepje de meter staat. Gewoon prima gedaan van BBB. Je kan de druk trouwens aflezen in zowel Bar als Psi. Je kan kiezen uit de kleur zwart, rood of geel. Waarbij onze gele goed opvalt. Handig als je een volle garage hebt, zo vind je je pomp snel terug.
Specificaties
BBB Cycling AirBoost 2.0 (BFP-28)
kleur: zwart, rood of geel
gewicht: 1,05 kg
adviesprijs: € 39,95,-
Meer info via BBB Cycling
Conclusie
Een erg lichte en compacte pomp, deze BBB AirBoost 2.0, waarmee je snel even je banden oppompt. Door de grote meter zie je direct wanneer je de goede waarde bereikt. Tot 7 bar is het goed te doen met deze vloerpomp. Dit is echt zo’n praktische pomp die je uit je stellingkast vist, snel je banden oppompt en met een slinger weer bovenop de stellingkast legt. Ben jij meer van de iets meer stabielere fietspompen, dan heeft BBB daar betere opties voor dan deze. Gelukkig kan deze ook best tegen een stootje kwamen wij achter. En ook als je op pad gaat met de auto, neem je deze lichte pomp ook makkelijk mee.