Niks zo vervelend als een derailleur die niet lekker schakelt. Dat kan uiteraard meerdere oorzaken hebben, maar een vaak voorkomende oorzaak is een scheef of krom derailleurpad. Dat is het stukje metaal dat de derailleur verbindt met je frame. BBB Cycling biedt een handige tool om een krom pad te controleren en corrigeren.
Solide tool
Een scheef pad van de derailleur gebeurt meestal ongemerkt. Omdat de derailleur een uitstekend onderdeel is, kan bij het neerleggen, het vervoer of een val het pad buigen. Dat is zo ontworpen zodat niet je frame of de derailleur beschadigd, maar de verbinding ertussen. Zeker als het pad niet duidelijk krom is, kom je vaak aan het zoeken naar de oorzaak van een haperende derailleur.
In de doos van de BBB Cycling BTL-196 zitten een aantal onderdelen. Je zet de padrichter eenvoudig in elkaar, zeker met de gebruiksaanwijzing die ook uitlegt hoe je het pad precies moet richten. Eenmaal in elkaar gezet kun je de padrichter gewoon opbergen zonder demontage.
De zwarte stang is van staal en voelt solide aan. Daarover schuif je een klemmetje, waar een metalen stokje doorgaat, met aan het uiteinden een rubber dopje. De rode o-ringetjes om het stangetje gebruik je als indicator bij het richten.
Controleren en richten
Als je pad helemaal is doorgebogen en je derailleur volledig in de spaken hangt, kun je je afvragen of richten nog zin heeft. Het metaal is dan zo verbogen dat je het waarschijnlijk niet meer netjes in de originele stand krijgt. Wat ik goed vind aan deze richter is dat je bij twijfel kunt checken of het pad recht is. Als hij namelijk scheef is, kun je hem richten zonder dat je het pad hoeft te vervangen.
Als je de padrichter wilt gebruiken, haal je de ketting van het voorblad en schroef je de derailleur los van het pad. De padrichter past op alle pads van je racefiets of je mountainbike, behalve bij de nieuwe Hangeless Derailleurs voor de mountainbike van SRAM, want daarvoor is geen pad meer nodig. Die nieuwe derailleur gaan direct op de UDH van het frame maar dat terzijde.
Vervolgens beschrijft BBB Cycling het proces van controleren. Je moet even goed lezen en op de volgorde letten, maar als je eenmaal doorhebt hoe het werkt controleer je eenvoudig de stand van het pad. Het pad kan in twee richtingen scheef staan. Je begint met de horizontale positie van voor naar achter te meten.
Het stangetje met de rubber kop druk je tegen de velg en daarna draai je de richter naar achter. Als het gat of verschil met voor daar op de rand van de velg meer dan 4 mm is, staat je pad scheef. Je kunt dan voorzichtig het pad in de goede richting buigen met de stalen stang tot je wel binnen de marge van 4 mm bent. Dat gaat makkelijk en gecontroleerd.
Hetzelfde proces doe je vervolgens voor de verticale stand van het pad. Met een paar minuten heb je zo het pad weer recht gemaakt en kun je de derailleur weer monteren.
Mocht je het pad niet meer netjes gericht krijgen, dan zul je alsnog een nieuwe moeten monteren. Ze geven ook aan in de handleiding dat als je twijfelt je beter een nieuw pad kan kopen of naar een specialist kan gaan. Voor het vervangen van een achterpad heb je de tool niet persé nodig natuurlijk, want je zou ook gewoon meteen een nieuwe pad kunnen monteren. Die kosten een paar tientjes meestal, maar wat ik goed vind aan deze tool is dat je ook kunt controleren of het pad echt krom is. Als de oorzaak van een haperende derailleur namelijk niet in het pad zit, zijn die paar tientjes weggegooid geld. Uiteraard kun je de padrichter vaker gebruiken en verdient het ding zichzelf bij een aantal correcties dus vrij snel terug. Het is ook typisch zo’n tool die je veel gaat uitlenen aan je fietsvrienden.
Conclusie
De BBB Cycling BTL-196 is een effectieve tool om de stand van je derailleurpad te controleren en corrigeren. Het gereedschap is solide, werkt intuïtief en gaat ongetwijfeld jaren mee. Ook vind ik de prijs-kwaliteit met een adviesprijs van € 84,85 dik in orde. Het is namelijk een waardevolle toevoeging aan de werkplaats van elke fietser.
Meer info bij BBB Cycling.