Bij de term ‘koplamp’ moet ik altijd denken aan de lampen van een auto. En ik kan je vast verklappen dat die naam prima past bij de BBB Cycling StrikeDuo lamp die ik heb getest afgelopen periode. De kortste dag laat niet lang meer op zich wachten en dan is een lamp als deze onmisbaar.

De nieuwe reeks StrikeDuo lampen

In oktober van dit jaar kwam BBB met een nieuwe serie lampen op de proppen. Deze StrikeDuo lampen zijn er in drie verschillende soorten, waarvan de StrikeDuo 1200 de meest compacte is. Hij heeft dan ook de minst grote accu en daardoor een afmeting van 9 x 4,5 x 3 cm (LxBxH). Daarnaast is er nog de StrikeDuo 1600 en de StrikeDuo 2000. Lekker overzichtelijk, want het getal in de naam geeft het maximale hoeveelheid lumen aan. Een hoger aantal lumen vraagt om wat meer power en de accu en omvang van de StrikeDuo 1600 is dan ook een stukje groter. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat de StrikeDuo 2000 de meeste power heeft en ook het grootst is qua omvang. De specificaties van deze twee grotere modellen kan je vinden op de website van BBB Cycling.

StrikeDuo 1200 gegevens

De StrikeDuo verlichting heeft een aluminium behuizing en twee led-lampen. Volgens de beschrijving heeft deze lamp een waterdichtheid van IPX4 en dat noemen ze ook wel ‘plensdicht’. Bovenop de lamp zit één knopje voor de bediening die tegelijkertijd ook aangeeft hoe lang de accu nog mee kan. Als de lamp brandt zal het knopje blauw oplichten. Als de accu nog 10% of minder over heeft zal het indicator lampje beginnen te knipperen. Achterop de lamp zit de USB-C poort waarmee je de lamp oplaadt. USB-C is niet alleen sneller, maar ook beter waterdicht volgens BBB. Een USB-C kabeltje krijg je erbij.

De lamp zet je vast op je stuur met de StrapFix. Dit is een stevige houder met een dikke rubberen band, die je rondom je stuur trekt en achter het palletje haakt. De houder is aan de binnenkant bekleed met dik rubber zodat het niet alleen stevig op z’n plek blijft, maar ook geen krassen achter zal laten. De vorm van de houder is zo gemaakt dat het op een rond stuur past, maar ook een aerodynamisch plat stuur is geen probleem. De lamp en houder zijn met een simpel kliksysteem van elkaar te scheiden. Je kan deze op je stuur laten zitten terwijl je de lamp zelf eraf haalt om deze op te laden. Ook kan je de lamp met dit systeem op andere BBB brackets zetten. Bijvoorbeeld om hem op je helm te monteren, of aan een GoPro houder.

Fel, feller, felst!

Deze StrikeDuo 1200 heeft vijf standen voor constant licht en twee knipper standen. Deze laatste twee standen zijn handig als je overdag bij grauw weer op de fiets stapt. Het gaat er daarbij vooral om dat je gezien wordt. De knipperfuncties kan je instellen door de knop op de lamp twee keer kort in te drukken. Om in het donker te fietsen heb je constante verlichting nodig en dat kan met deze lamp in vijf verschillende sterktes. Vooral de laatste drie zijn daarbij geschikt om goed zicht te hebben op de weg voor je. De standen ‘City’ en ‘Low’ zijn er vooral om gezien te worden. Mocht je nou een route fietsen waarbij er overal straatlantaarns zijn werkt dit ook. Maar fiets je op onverlichte paden, dan zal je op z’n minst de ‘standard’ stand moeten gebruiken. Deze is goed voor 4 uur non-stop licht van 500 lumen. De meest felle ‘Boost’ stand is die van 1200 lumen en dat zal de lamp 1 uur en 45 minuten volhouden. Ga je het aantal lumen verlagen, houdt de batterij dat ook langer vol. De ‘High’ stand levert 800 lumen voor 2 uur en 20 minuten. Als je de knop van de lamp 5 seconden ingedrukt houdt gaat hij in de high/low stand waarmee je snel kan switchen tussen 250 en 1200 lumen.

De duisternis in met de StrikeDuo

Nu woon ik in het buitengebied en rij ik in de winter vanaf de oprit een soort van zwart gat in. Een goeie lamp is dus echt een vereiste wanneer ik in de winter door wil trainen. Maar wat is dan een goeie lamp en hoe fel moet die nou zijn? Ik zei in het begin van dit artikel al dat de term koplamp prima gekozen is want er komt heel veel licht van deze lamp af. Voordat ik daadwerkelijk de openbare weg op ga, test ik de verschillende standen van de lamp in een donkere omgeving.

Als ik bij de eerste rit de oprit af rij, heb ik de lamp ingesteld op de 3e stand, die met 500 lumen dus. Deze geeft al heel veel licht waarmee ik op een fietspad zonder lantaarnpalen erg goed zicht heb. Ik kan tot 50 meter voor me het fietspad prima zien zodat ik op tijd kan anticiperen op obstakels als stoepranden of een tak op de weg. Als ik overschakel naar een hogere stand wordt de bundel met licht feller, en dat oogt alsof hij ook ruimer wordt. Je kan verder vooruit kijken en ook heb je wat meer zicht op wat er naast de weg gebeurt. Ik heb dit vooral getest om te kijken of de accu het qua tijd volhoudt, want de lichtopbrengst is met een lagere stand al meer dan genoeg voor de meeste situaties.

bbb strikeduo fietsverlichting

Goed mikken en accu doet als beloofd

Ik heb de StrikeDuo op verschillende fietsen, en dus ook sturen, gemonteerd. Of ik ‘m nu monteer op het platte stuur van de racefiets of het ronde stuur van de gravelbike of de crosser, de lamp blijft goed op z’n plek. Met name bij de fellere standen is het even goed opletten dat je de lamp niet te hoog mikt, want dan kan je tegenliggers verblinden. Het kliksysteem van de houder is stevig en ik vind het erg handig om de lamp snel even los te klikken en op te laden. Eenmaal achter de lader is de lamp ook binnen de opgegeven 2,5 uur weer opgeladen.

Hierboven heb ik al aangegeven dat de batterij minimaal 1 uur 45 minuten mee gaat. Dat geldt voor de meest felle stand van 1200 lumen en de belofte van BBB qua tijd klopt ook. Ik heb nog geen moment tijdens een van de ritten in het donker gehad, dat de indicator begon te knipperen. Dus ik heb altijd nog meer dan 10% accu over, als ik thuis kom van de training. Ik zorg er wel voor dat ik bij vertrek altijd een volle accu heb, omdat ik niet zonder verlichting wil komen te staan in het donker.

Specificaties

BBB StrikeDuo 1200 koplamp BLS-171
Lichtopbrengst: Max. 1200 lumen
Gewicht: 205 gram (zelf gewogen)
Prijs: € 79,95

Conclusie

Als je een goede betrouwbare lamp wil voor de donkere dagen is de StrikeDuo top. Met de rubberen houder is hij simpel en strak op je stuur te monteren. En, niet onbelangrijk, hij laat geen krassen achter en past op platte, ronde en ovalen sturen. De 1200 lumen van deze lamp zijn heel fel en op deze stand houdt hij het ook zeker de beloofde 1 uur en 45 minuten vol. Ik heb het meest gereden met een lichtopbrengst van 500 lumen en daarmee kan ik alles overzien. De accu kan in dat geval zeker vier uur mee. Een StrikeDuo 1600 of de 2000 zou ik vooral kiezen vanwege de grotere accu, zodat je hem langer of vaker kan gebruiken zonder opladen. Handig voor meerdaagse uitdagingen of voor de woon-werk ritten waarbij je dan maar één keer per week je accu hoeft op te laden.

Alle details zijn te vinden op de website van BBB

Comments are closed.