Als je in het donker door de stad fietst, is gezien worden belangrijk, dus monteer je een lampje op je fiets. Heb je een hoger tempo of fiets je door minder goed verlichte gebieden dan kan een helmlamp weleens van pas komen. Met een helmlamp kan je namelijk het licht met je hoofd richten om bijvoorbeeld de aankomende bocht in te schatten. BBB gaf ons zo’n helmlamp om te testen: de Scoutcombo. De Scoutcombo is een staafvormige lampje met een voor- en achterlicht. De helmlamp mochten we al eerder op het circuit van Zandvoort testen tijdens de BBB Editor Night Ride. Na een goede eerste indruk hebben we het lampje in de afgelopen weken verder getest.

Helmlamp
Eerlijk gezegd zag ik het nut van een helmlamp in het begin niet zo in. Ik dacht dat het iets was voor mountainbikers die in het donker op avontuur gingen. Al in het begin van de testperiode is daar verandering ingekomen. Toen ik aan de lamp gewend was en het richten van het licht onder de knie had, merkte ik dat ik langzamerhand harder door de bochten reed in het donker. Het inschatten van de bochten ging namelijk makkelijker. Het resultaat was dat ik mijn snelheid beter behield en dat ik minder hoefde op te trekken na de bocht. Toch zie ik de helmlamp niet als alternatief van een lamp aan het stuur. Eerder als een aanvulling. Want als je een andere houding aanneemt, bijvoorbeeld onder in de beugels, wordt het schijnen van de lamp op de gewenste plek moeilijker. Dit komt omdat de hoek van je hoofd en nek verandert. Een lamp op de helm combineer ik daarom het liefst met een lampje aan het stuur. Van het gewicht (100 gram incl. houder) voel je overigens niets tijdens het fietsen.

Straal
Het licht dat de lamp oplevert, is met 200 lumen voor veel situaties voldoende. BBB raadt het aan om de lamp vooral in stedelijke omgeving te gebruiken, maar voor mij was het licht meer dan voldoende voor de duinen en de polder. De straal van de lamp is mooi rond en over het hele rondje is de lichtsterkte gelijk. Dit komt door het gebruik van lenzen in plaats van reflectoren. Hiermee is BBB in staat geweest om de lichtstraal precies te vormen. Het 10 lumen achterlicht is ook fel en valt zeker voldoende op.

Montage
Met het klittenband gaat de montage van de houder gemakkelijk. Bevestigen doe je door de houder tegen de helm te plaatsen en de bandjes door de helm heen te steken. De montage is wel lastiger wanneer je een aerohelm hebt. Bij mijn semi-aero helm ging de montage uiteindelijk wel, maar de lamp moest wel helemaal naar voren. Doordat de lamp zover aan de voorkant zit, heeft het achterlicht minder effect. In dit geval schijnt een deel van de achterlamp namelijk op de helm zelf. Je kunt er overigens ook voor kiezen om de lamp aan je stuur te monteren. Er zijn twee houders voor aan het stuur te koop, de centermount en de tightfix. De tightfix is een standaard houder, en met de centermount zorg je ervoor dat de lamp in het midden van je stuur komt te staan. Als je denkt het lampje vooral aan je stuur te gebruiken, is het misschien verstandiger om de BBB Scout te kopen. Dat is eigenlijk hetzelfde lampje, maar dan ontbreekt het achterlampje.

Het uit- en insteken van het lampje op de houder gaat wat moeilijker. Het begin gaat wat zwaar. Daarom zet je soms zoveel kracht waardoor het lampje er opeens uitschiet. Het vergrendelingsknopje voelt hard en puntig aan. Niet heel comfortabel, maar waarschijnlijk haal je eerder de houder in zijn geheel van de helm in plaats van alleen het lampje. Dus een heel groot probleem is het niet. Opladen is overigens ook mogelijk wanneer het lampje nog in de houder zit.

Standen
Met de beide lampjes van de Scoutcombo zijn nogal wat standen mogelijk. Zo zijn er vier standen voor het voorlampje: laag, middel, hoog en knipperend. Zet je het achterlichtje aan dan zijn er drie standen: constant, knipperend en knipperend achter gecombineerd met constant voor. Opvallend is dat wanneer beide lampjes aan staan het vermogen van de voorlamp alleen op de middelste stand kan worden gebruikt. Het wisselen van de stand is iets ingewikkelder dan bij een lamp op het stuur, omdat het lampje boven op de helm zit. De knop om de standen te verwisselen is gemakkelijk te vinden, maar in welke stand je achter staat is minder makkelijk te zien. Aan de voorkant zijn de verschillen beter te zien. Al valt het al rijdend soms ook niet even goed op. Om het duidelijk te zien zal je even op de grond moeten schijnen.

Accuduur en laden
Het lampje is ontworpen om zo lang mogelijk een gelijk vermogen te leveren. Dus geen piek vermogen in het begin en op het einde bijna niets, maar vanaf begin tot einde eenzelfde vermogen. Op het einde begint de lamp te knipperen om aan te geven dat het einde van de accu eraan zit te komen. Op vol vermogen gaat de lamp een 1 uur en 45 min lang mee. De laatste vijf minuten begint de lamp te knipperen. In de laagste stand gaat de lamp langer dan vier uur mee. Voor de afmetingen van de lamp en het licht dat de lamp oplevert zijn deze waarden normaal. Het opladen via de micro-usb kabel duurt zo’n 2,5 uur. Tijdens het opladen knippert het achterlicht fel. Daarom is het beter als je de lamp tijdens het opladen in een andere kamer houdt, dan waar jezelf bent.

Conclusie
Over het nut van een helmlamp was ik snel overtuigd. Je kunt beter inschatten wat er aankomt en je snelheid beter behouden. De BBB Scoutcombo is een goede keus voor een helmlamp. De straal van de lamp is helder, mooi rond en overal even goed verlicht. De bouwkwaliteit van de lamp is ook erg goed. Alles voelt robuust aan van de aluminium behuizing tot aan de stevige plastic houder. Alleen voor de vergrendelingsknop had wel een zachter oppervlaktemateriaal mogen worden gebruikt. Met de verschillende houders is de lamp ook op je fiets te monteren. De houder voor de helm plaats je makkelijk, maar je moet wel goed opletten of het geheel goed op je eigen helm past. De schappelijke prijs van €69,95 maakt de Scoutcombo een helmlamp waarbij de prijs-kwaliteit verhouding dik in orde is.

Op de website van BBB kun je de Scoutcombo vergelijken met de Scout en andere lampjes.