Veiligheid wordt steeds belangrijker. In het dagelijks leven, maar ook op de fiets. Wij wielrenners dragen al bijna allemaal een helm, maar ook dan willen we wel een helm die zijn mannetje staat als het nodig is. We kregen de Bell Gage helm met MIPS mee om eens aan de tand te voelen.
Tijden veranderen. Eerst vonden we een helm nog overdreven, maar tegenwoordig is het eerder andersom. Vrijwel iedereen draagt een helm op de fiets terwijl het niet eens verplicht is. Een wielrenner zonder helm valt op en wij verbazen ons dan ook over het feit dat sommige wielrenners nog altijd zonder helm op pad gaan. De ontwikkeling staat niet stil en het MIPS systeem zal je niet ontgaan zijn. Het wordt in steeds meer helmen toegepast, simpelweg om de veiligheid en bescherming van ons dierbare maar kwetsbare hoofd te beschermen. En het is niet alleen voor de ‘happy few’, ook bij helmen die ver onder 100 euro kosten wordt het systeem gebruikt. Nu zit de Bell Gage niet ver onder de 100 euro, maar net onder de 200. Niet verrassend voor een helm die ook door de profs van Team Lotto-Jumbo wordt gebruikt.
Neo klassiek
Het uiterlijk van de Gage zou je bijna klassiek kunnen noemen. Waarschijnlijk komt dat door de intrede van de aerohelmen die er heel anders uitzien. Dat wil nog niet zeggen dat de helm gedateerd is. Het zwart met rood en wit ziet er mooi uit, het moet je smaak zijn natuurlijk. Hij telt maar liefst 30 luchtgaten. Binnenin de helm zie je duidelijk de gele MIPS schaal zitten. Kortgezegd kan deze schaal los van de helm bewegen waardoor er meer energie opgenomen kan worden bij impact. Energie die daardoor niet bij je hoofd terecht komt. Als je zo kijkt wordt er maar weinig padding gebruikt. Alleen in het midden twee kussentjes en bij je voorhoofd. Laten we maar eens kijken of dat voldoende is!
Geslaagd tijdens The Ride
Een helm kunnen we maar tot een bepaalde grens testen. Je draagt hem om je hoofd te beschermen. Dat ze daar goed genoeg in zijn kunnen we enkel aannemen. Als je er dan toch een draagt moet hij wel goed zitten. En dat heb ik denk ik wel goed kunnen testen. Ik heb de helm meegenomen voor The Ride. Als hij die 8 dagen en 1.300 kilometer goed doorkomt is hij wat mij betreft geslaagd.
Het afstellen van het retentiesysteem bij je achterhoofd en de bandjes gaat kinderlijk eenvoudig. Je hoeft het maar één keer te doen en dan zit het goed. Het retentiesysteem lijkt iets minder ver over m’n achterhoofd te lopen dan sommige andere helmen, maar zelfs zonder de bandjes vast te maken blijft hij stevig op mijn hoofd zitten zonder te klemmen. Pas een paar dagen na de start van The Ride kwam ik er eigenlijk pas achter hoe comfortabel de helm zit. Ik had er dus niet eens aan gedacht! Dat is een goed teken. Je doet hem op en dat is dat. Dan wil je niet bezig zijn met een helm die niet lekker zit of te zwaar is. Het is geen lichtgewicht met 271 gram, maar is verre van zwaar te noemen.
De X-Static padding die in de helm gebruikt wordt valt wel op. Ook pas achteraf eigenlijk, maar wel positief. Het neemt heel goed het zweet op en voorkomt dat het in mijn ogen loopt. Ik gaf al aan dat de hoeveelheid padding minimaal is, maar dit is wel voldoende. Hoe minder hoe beter wat mij betreft, het kan alleen maar slijten of losgaan in de loop van tijd. Ook fijn, vind ik zelf althans, is dat je je bril makkelijk in de voorkant van de helm kan steken. Bij een pauze of als je een lange klim hebt vind ik het fijn om mijn bril even af te doen en dan is de voorkant van m’n helm de fijnste plek daarvoor.
Details
Bell Gage MIPS helm
Gemeten gewicht: 271 gram (Large)
Getest in rood/zwart, maar ook verkrijgbaar in zwart en blauw
Adviesprijs: EUR 199,95
Bij Bikegear.cc kan je zien waar je de helm in Nederland en België kan kopen
Plus
+ Comfortabel
+ MIPS
+ Betaalbare tophelm
Min
– geen
Conclusie
Vergeleken met andere helmen in dit segment met MIPS is de prijs van de Bell Gage MIPS met net geen 200 euro alleszins redelijk te noemen. De Giro Synthe MIPS heeft een adviesprijs van 299 en de POC Octal MIPS gaat daar nog eens 60 euro overheen. Een goede deal dus! Zeker als je dan ook een helm hebt die goed ventileert met 30 gaten en zeer comfortabel zit. Hij is overigens 30 euro duurder dan de uitvoering zonder het beschermingssysteem, maar naar onze mening mogen die 30 euro’s je beslissing niet in de weg staan om met een goede helm mét extra bescherming op pad te gaan.