Het merk Bergamont komt uit Duitsland, uit de Hamburgse volkswijk Sankt Puali. De Grandurance Expert is misschien wel de meest sportieve fiets die ze in het assortiment hebben. Naast de gravelbikes en mountainbikes zijn het voornamelijk urban, trekking en E-bikes.

Ondanks dat Bergamont maar één gravelbike heeft, is deze er wel in veel verschillende uitvoeringen. Twaalf stuks om precies te zijn, en de verschillen zitten in het materiaal (carbon of aluminium frame) en de afmontage. Ook de kleuren verschillen, net als de gemonteerde accessoires zoals dragers, spatborden en verlichting. De versies met spatborden, bagagedrager en verlichting zijn bij uitstek geschikt voor woon-werkverkeer

Shiny regenboogkleur

De Grandurance die wij testen is de Expert uitvoering en deze heeft een carbon frame. Wat als eerste opvalt is de shiny kleur op het frame. In eerste instantie lijkt het metallic grijs, maar als de zon op het frame schijnt komen alle kleuren van de regenboog tevoorschijn. Bergamont noemt deze kleur Shiny rainbow silver. De voorvork is matzwart met vrolijke details in de kleuren roze, geel en groen. Merknaam Bergamont staat vrij subtiel op de bovenbuis, en op de voorkant van het balhoofd staat het logo. Leuk detail is de topcap, waar op staat: Straight from Sankt Pauli – Allways Vollgas!

In zonlicht komt de mooie shiny kleur pas echt goed tevoorschijn!

De gravelbike is afgemonteerd met een mechanische 2×10-speed Shimano GRX RX400 groepset, met een 46/30 crankstel en een 11-36 cassette. Een lekker groot bereik dus. De ketting is overigens van KMC, de X10. Het stuur en de stuurpen zijn van Satori, en het zadel en de zadelpen zijn van Syncros. Qua banden kiest Bergamont voor de 45 mm brede Schwalbe G-One Bite met bruine zijkant, en deze liggen op een wielset met Syncros velgen en BGM naven.

Relaxte geometrie

De typeaanduiding Grandurance verklapt het eigenlijk al, en aan de geometrie zie je dan ook direct dat het om een relaxte endurance gravelbike gaat. De staande achtervork is vrij laag op de zitbuis geplaatst en dat moet zorgen voor comfort. De bovenbuis is sloping en loopt naar beneden richting de zitbuis en de afstand tussen het stuur en het zadel is vrij kort. Dat gaat waarschijnlijk resulteren in een comfortabele zit, maar daar gaan we in de praktijk vast en zeker achterkomen.

Wat verder opvalt is het robuuste balhoofd, en het dikke stuur. Ook het bottom bracket is robuust uitgevoerd. Het stuur heeft in de beugels een flair van 16 graden. In maat 57 is het stuur bovenop 42 centimeter breed. Het stuur is extra dik, en het stuurlint heeft een anti-slip en anti-shock functie. Best lekker tijdens het gravellen denk ik zo.

Veel mounts en weggewerkte bekabeling

Op het frame zien we veel mounts, bedoeld voor de bevestiging van accessoires zoals frame-tassen en spatborden. Deze zitten op de bovenbuis, de voor- en achtervork en de onderkant van de onderbuis. De bekabeling is netjes weggewerkt, maar wel op een manier dat je er nog makkelijk onderhoud aan kunt doen. De kabels lopen via de onderkant van de stuurpen het frame in. Bij het stuur zie je de kabels wel lopen, maar niet op een storende manier.

Wat opvalt is dat de Grandurance Expert niet heel licht is, terwijl deze gravelbike wel een carbon frame heeft. In maat 57 stopt de weegschaal op 10.31 kilo, en dat is toch best wel fors. Het gewicht valt wel te verklaren, omdat Bergamont bij de Grandurance Expert kiest voor aluminium wielen, de betaalbare Shimano GRX RX400 groepset en aluminium componenten voor de zadelpen, stuurpen en het stuur.

Aan de andere kant valt er voor die keuzes ook wel iets te zeggen, want het resulteert in een prijskaartje van € 2.799,-. En voor dat geld krijg je een carbon gravelbike met meer dan prima componenten, met dus een heel aantrekkelijk prijskaartje. En op een endurance gravelbike draait het niet om snelheid, maar om comfort. En dan speelt gewicht simpelweg een kleinere rol dan bij een race gravelbike.

Eerste indruk – heel veel comfort

Het is tijd om te gaan gravellen! Ik ben dol op gravel, en kan dan ook niet wachten om op pad te gaan met deze Bergamont. Als ik voor het eerst opstap merk ik direct dat ik het stuur enorm prettig vind. De GRX RX400 groepset heeft grote mechanische remgrepen, en dat voelt robuust aan. Het stuur zelf is lekker dik en ook nog eens voorzien van dik stuurlint, wat zorgt voor veel grip en demping tijdens het fietsen. Ook de brede banden voegen een hoop comfort toe tijdens het fietsen.

De Expert is uitgevoerd met de GRX RX400 groepset van Shimano, het instapmodel van de gravel groepsets. Je hebt 2×10 versnellingen tot je beschikking, en het schakelen werkt mechanisch. Een robuuste groepset, en met een 46/30 crankstel in combinatie met een 11-36 cassette heb je een groot bereik qua versnellingen. Tijdens het fietsen merk ik dan ook dat ik elke versnelling die ik zoek qua vertanding kan vinden. Ook de hydraulische remmen zijn van Shimano en die werken prima. De remschijven zijn 160 millimeter groot en dat valt goed te doseren om gecontroleerd te kunnen remmen.

Tijdens het gravellen merk ik dat de relaxte houding veel comfort geeft. Ik zit redelijk rechtop, en de meeste druk komt terecht op het zadel. Niet de meest aerodynamische houding, maar wel eentje die je lang vol kunt houden. Mijn gravelritten bestaan altijd voor een zo groot mogelijk gedeelte uit een onverharde ondergrond en de gravelbike absorbeert trillingen enorm goed. Hierdoor is het soms bijna alsof je op asfalt fietst. Door het vele profiel op deze banden merk ik dat ik altijd grip heb, ook in slechte bochten. De Schwalbe G-One Bite met veel nopjes op het profiel geven een veilig gevoel.

Stijf frame met relaxed stuurgedrag

De relaxte geometrie zorgt ook voor een enigszins luie fiets. Bij het aanzetten merk je wel de stijfheid van het carbon frame, maar ook dat de fiets niet heel explosief is. Maar uiteindelijk kun je zeker gas geven met de Expert, alleen je moet ‘m even wakker porren. Datzelfde merk ik aan het stuurgedrag, dat is vrij relaxed. Het sturen an sich gaat heerlijk, maar verwacht geen gravelbike waarmee je jezelf door elke bocht gooit. Het stuur- en rijgedrag past dan ook goed bij een endurance gravelbike, en zeker op de langere ritten is dit alleen maar fijn.

Door de mechanische groepset en de robuuste bouw van deze fiets en onderdelen voelt het alsof hij niet kapot kan. Het is algemeen bekend dat Duitsers kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan, en dat merk ik ook echt bij Bergamont. Maar de belangrijkste eigenschap die Bergamont in de Grandurance Expert heeft weten te leggen is toch echt comfort. Inmiddels heb ik de Expert uitgebreid kunnen testen en ik merk dat ik simpelweg nul pijntjes heb na ritten, en dat ik mij al heel snel vertrouwd voelde met deze gravelbike. Heerlijk, en ik ben dan ook echt enthousiast.

Specificaties

Bergamont Grandurance Expert
Kleur: Shiny rainbow silver
Achterderailleur: Shimano GRX RD-RX400
Voorderailleur: Shimano GRX FD-RX400
Shifters: Shimano GRX ST-RX400
Remmen: Shimano GRX BR-RX400
Remschijven: Shimano SM-RT64 160 mm
Crankstel: Shimano GRX FC-RX600 46/30
Cassette: Shimano CS-HG50 11-36
Ketting: KMC X10
Wielen: Syncros Capital 2.0
Banden: Schwalbe G-One Bite 45-622
Stuur: Satori X-Race Aero 16° flair
Stuurpen: Satori Viper – 7°
Stuurlint: BGM Race Grip-Tape
Zadelpen: Syncros
Zadel: Syncros Tofino 2.5
Gemeten gewicht: 
Maten: 50, 54, 57 en 61
Adviesprijs: € 2.799,-

Conclusie

Een carbon gravelbike met een prima afmontage voor minder dan € 3.000,- op de markt zetten is best een opgave. Als deze gravelbike dan ook nog eens lekker rijdt en voldoet aan de door het merk geschepte verwachtingen moet ik toegeven dat ik erg positief verrast ben door het merk Bergamont. Het gewicht zou natuurlijk nog een stukje omlaag mogen, maar zoals ik al zei is dat een compromis die Bergamont moest maken. Je krijgt voor € 2.799,- een heel comfortabele gravelbike, die ook nog eens lekker robuust gebouwd is.

Meer info via Bergamont.