
Ik denk dat als ik mijn gereden kilometers tegenwoordig splits in gravel en weg, dat ik op een 40/60 verhouding kom. Best veel gravel dus. En de afgelopen maanden waren de gravelkilometers vooral met de BH GravelX R 6.5. Dat is de gravelracer van BH. De GravelX geeft aan dat het om de gravelbike gaat. Daarin hebben ze twee uitvoeringen en dat is de GravelX R en de GravelX AT. De R laat zien dat het om de race-uitvoering gaat, en AT staat voor All Terrain. Deze laatste is meer gericht op comfort.

BH GravelX R 6.5 uitvoering
Ik reed dus met de gravelracer van BH en dan direct de 6.5 uitvoering. Dat is het topmodel. Bij BH houdt dat in dat de gravelbike een Shimano GRX Di2-groepset heeft met een dubbel voorblad. Voor heb je dan een 46/30 en de cassette is een 11/34. De cassette en de crank komen overigens uit een lagere groepset. De cassette komt uit de Shimano 105-stal terwijl de crank tot de GRX 610 familie behoort. De fiets heeft carbon Vision SC45 wielen met Pirelli Cinturato banden van 40 mm. Het stuur en de stuurpen zijn van FSA en dan uit de NS-serie.
Air Bow gravel vork
Van een afstandje kan je al zien dat het hier om een BH gaat. En nee, niet alleen door de grote letters op het frame, maar vooral door de herkenbare geknikte voorvork. Het ontwerp van deze gravelvoorvork is overgenomen van de racefietsen die ook deze kenmerkende knik in hun vork hebben. Maar ook hier geldt: functie boven vorm. Want het Air Bow-concept, zoals ze de knik noemen, gaat uit van aerodynamisch voordeel. Bij metingen bleek dat dit ontwerp voor minder wervelingen en luchtweerstand zorgt. Ook worden door dit ontwerp trillingen geabsorbeerd. Vandaar dat ze deze vorm ook voor de gravelvoorvork hebben gebruikt. Het herkenbare uiterlijk is een bonus.

Qua looks moet ik bekennen dat ik toch nog steeds een beetje moet wennen aan de vorm van de vork. Hij heeft bij mij een beetje een verkeerd-om-gevoel. Al wordt dat wel minder nu ik er een tijdje op fiets. Als we het dan toch over de looks van de fiets hebben dan is de kleur wel bijzonder. Lastig op de foto te zetten, trouwens. En dat vinden ze bij BH ook want op de website staat er bij de fiets: “De kleuren die op de website worden getoond, kunnen licht verschillen van hoe ze er in werkelijkheid uitzien.” Je moet hem dus in het echt zien. Het is een soort van bruin patina roestachtige kleur. Hij is semi-mat maar met een heel lichte glinstering die je alleen ziet als de zon er echt op schijnt. Echt mooi gedaan moet ik zeggen.

De staande achtervork heeft nog kleine lichte stippeltjes. Verder valt op dat de kabels netjes zijn weggewerkt. Van de zijkant en de voorkant moet je echt heel veel moeite doen om enkele kabels te zien. Toch kan je ze zien bij het stuur, waar ze de stuurpen in lopen. Een Semi-geïntegreerde cockpit dus. Ze hebben bewust gekozen voor een los stuur en stuurpen. Dit is namelijk functioneler dan een cockpit uit een stuk. Functie boven vorm weer. De zadelpen stelschroef zit onderin de bovenbuis, daar zie je ook niks van.
Een ander esthetisch mooi detail is dat je de steekas aan de kant van de aandrijflijn niet ziet. Helemaal mooi afgewerkt. Het frame is niet geschikt voor een UDH, en dat betekent dat de laatste SRAM Red XPLR AXS groepset niet past. Oh, en dan vergeet ik nog de andere kant van de steekas, waar een tooltje zit geïntegreerd waarmee je de steekas los en vast kan draaien. Je zou er bijna overheen kijken, maar ze kijken echt ook naar de details bij BH.

Comfort genuanceerd
We hebben het al even gehad over het comfort waar de voorvork voor zorgt. Minimaal uiteraard want het gaat hier om een gravelracer. Om de achterkant van de fiets ook wat comfort te geven hebben ze de staande achtervork laag op de zadelbuis geplaatst, iets wat je bij veel racefietsen ook ziet. Samen met de zadelpen geeft dit toch iets comfort. Ondanks dat ze bij BH niet aangeven dat de achterkant per se comfortabel is, worden de trillingen daar net als bij de voorkant licht geabsorbeerd. Blijft over dat het gewoon om een stijve gravelracer gaat die bedoeld is om hard mee te fietsen. Dus om het comfort te nuanceren want de scherpe oneffenheden worden door de fiets eruit gefilterd. Voor echt comfort moet je gaan voor de BH GravelX AT die extra flex aan de achterkant heeft.

Als we kijken naar de stack en reach, kan je deze GravelX R plaatsen in het hokje: kort en diep. Deze gravelbike wil namelijk dat je er snel mee fietst. Je kan met spacers en stuurpen natuurlijk het een en ander tweaken zodat het bij jouw rijstijl past. Door deze geometrie is deze fiets erg wendbaar. Je kan snel en makkelijk korte bochten draaien. Maar toch is hij op lange rechte stukken niet zenuwachtig. Als ik m’n rug recht en even m’n handen van m’n stuur haal, blijft hij lekker rechtdoor gaan. Maar over het algemeen is het een speelse gravelbike.

Ervaringen op de GravelX R
Nu ik toch al over mijn ervaringen aan het schrijven ben, kan ik maar beter daar even op doorgaan. De houding is inderdaad erg sportief en dan fiets ik nog met enkele spacers onder de stuurpen. De houding nodigt uit om even op de trappers te gaan staan. Eigenlijk nodigt het uit om na elke bocht even op de trappers te gaan staan. Accelereren doet hij dan ook erg goed. Terwijl het gewicht van 8,9 kg voor maat L niet licht is, gaat hij toch snel vooruit. Op gravel maar ook op het asfalt. Daar voelt hij bijna als een racefiets, ware het niet dat het lichte bandengeluid verraadt dat je op een gravelbike rijdt.
De banden zijn overigens een erg goede keuze. De Pirelli Cinturato Gravel RC is een soepele band met prima grip voor 90 procent van het gravel hier. Alleen als het echt modderig wordt, zou je iets meer profiel willen. Voordeel van deze band is dat hij dus ook op het asfalt verrassend goed mee kan. Natuurlijk zijn er snellere banden voor het asfalt, maar hij voelde toch snel genoeg aan voor asfaltroutes.

Wat ik dan weer niet gekozen zou hebben is het stuurlint. Het Prologo One Touch 3D-stuurlint is op zich slim bedacht. De grip is echt heel erg goed en je krijgt wat extra demping door de fijne puntjes. Maar als je zoals ik vaak zonder handschoenen fietst, voel je die puntjes de hele tijd in je hand. Niet fijn vind ik. Maar een nieuw stuurlintje is snel gewikkeld.
Mooie balans tussen snelheid en filtering trillingen
Wat ik zelf heel erg gebalanceerd vind aan deze gravelracer is dat de fiets precies genoeg hobbels en trillingen filtert voor een snelle gravelbike. Je wil bij een gravelracer dat hij stijf en snel is, en te veel comfort zou dat racegevoel weer tenietdoen. Dat evenwicht hebben ze bij BH gevonden in deze GravelX R. Dit zou mijn type gravelbike zijn.

Ze hebben verschillende uitvoeringen en dat begint bij € 3.299,90 voor de 3.5-uitvoering en loopt op tot deze 6.5-uitvoering voor een toch erg scherpe prijs, namelijk € 4.999,90. Vergeleken met het model hieronder, de 5.5 die € 3.499,90 kost, krijg je dan de elektronische Shimano GRX Di2-groepset. En dat is toch een erg fijne set. De shifters alleen al maken het verschil; die liggen zoveel beter in de hand dan de mechanische GRX-shifters. De foto’s op de website van BH kloppen niet helemaal met de uitvoering, dus lees vooral de tekst welke onderdelen er gemonteerd zijn per model.

Verder verschil met het model onder ons topmodel zijn de wielen. Je krijgt hier namelijk de wat hogere Vision SC 45 wielen die er niet alleen beter uitzien, maar ook een stukje stijver zijn. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar in dit geval zou ik gaan voor het topmodel.
Specificaties
BH GravelX R 6.5
Groepset: Shimano GRX Di2 12-speed
Crankset: Shimano GRX RX610 46/30
Cassette: Shimano 105 11/34
Wielen: Vision SC45
Banden: Pirelli Cinturato RC 40mm
Zadelpen: BH Gravel X
Stuur + stuurpen: FSA NS
Zadel: Prologo AGX
Maat: XS, SM, MD, LA, XL
Gewicht: 8,90 kg in maat MD
Prijs: € 4999,90
Conclusie
Dit is zo’n gravelbike die ervan houdt om snel te rijden, maar waarbij de scherpe kantjes eraf zijn. Dat betekent in de praktijk dat hij snel aanvoelt, maar toch niet keihard is. De trillingen worden precies goed gefilterd voor een gravelracer. Aantal kleine keuzes zoals het zadel en het stuurlint zouden niet mijn keus zijn. Maar de keuze voor de Shimano GRX Di2 is dan wel weer een erg goede, net als de keuze voor de Pirelli Cinturato RC-banden. Kortom: een erg fijne gravelracer waarbij je moet houden van een racehouding. Zo ja, dan heeft BH met deze GravelX R een serieuze concurrent in de markt die gravelrace heet.
Meer info via BH






