BH. Het is een beetje ongemakkelijk om in de mond te nemen in onze taal en misschien moet je er een beetje bij grinniken, maar over deze fiets valt weinig te lachen. Hoewel, er stond bij elke rit een wel grote glimlach op mijn gezicht, en dat had niets met ondergoed te maken. Voortaan is het op z’n Spaans, fonetisch; beehatsj (wat in het Engels weer ergens op lijkt…).
De Basken van Beistegui Hermanos (Beistegui Broers) zijn ook niet bepaald van gisteren. Gestart in 1909 door de broers en het bedrijf is nog altijd in handen van de Beistegui familie. Ondanks dat we ze in de lage landen wat minder zien, draaien ze al decennia lang af en aan mee in het profpeloton. Dit seizoen voorzien ze het Franse Direct Energie Team (voorheen Europcar) van fietsen. Zo af en aan ging het ook met de zakelijke kant van het merk, maar sinds de meest recente ontwikkelingen zijn ze weer helemaal terug. Zo zagen we tijdens Eurobike al de G7 Aero Disc, een fiets die we echt even hebben staan te bewonderen. Ze kunnen dus ook wel wat, zo lijkt het althans. Daarom leek het ons goed om eens de proef op de som te nemen. Het cross-seizoen is net voorbij, maar daar hebben we plezier aan beleefd met de BH RX Team!
Mooie machine
De fiets die we kregen opgestuurd was niet helemaal nieuw meer. De achterband had zichtbaar te lijden gehad. Niet zozeer van de modder als wel van het asfalt. Kennelijk had de vorige journalist er zich voornamelijk op de weg mee vermaakt. Geen grote schande, je mag erop gezien worden, maar de RX hoort toch echt in het veld thuis. De rest van de fiets was overigens in prima staat en heeft ons er niet van weerhouden te doen wat we moesten doen; crossen!
Maar eerste even rondje om de fiets zelf. Het volledige carbon monocoque frame en carbon 1.5″ voorvork zijn grijs gespoten met felgele accenten. Op de schuine buis prijkt groot het BH-logo. Van een afstandje lijkt het wel mee te vallen, maar van dichtbij valt op dat er veel tekst op het frame staat. Gelukkig niet allemaal even opvallend, maar iets minder had ook gemogen. Het doet echter niet af aan de goede eerste indruk. Zadelpen, stuurpen en stuur komen uit eigen huis en zijn van aluminium. Dat is wel wenselijk in de cross want met vallen en opstaan wil je geen gebroken stuur of iets dergelijks. De Rotor 3D cranks met 46-36 vallen op, positief. Derailleurs en shifters zijn Ultegra dus dat zit wel snor. Wielen zijn de RX van Shimano met Michelin Mud 2 Cyclocross banden. Dat schoeisel hebben we nog niet eerder geprobeerd, benieuwd! Alles bij elkaar een mooie, goed uitgeruste machine die snel het veld in moet.
Spring in het veld
Het crossen gaat uitermate goed met de RX Team. Het monocoque carbon frame met stijve BB386EVO bracket maken de fiets licht én stijf. Dat verschil merk je goed als je net van een aluminiumcrosser afstapt. De buizen zijn niet te dun en niet dik, je pakt de schuine buis makkelijk vast als je wilt schouderen. Zo lekker als hij rijdt en stuurt door de bochten, zo doet hij eigenlijk ook door het zand. En daar wil je het tegenovergestelde. Dan moet hij juist rechtdoor willen, niet te gevoelig. Dat is typisch iets dat met de wielbasis te maken kan hebben en als we nameten zien we ook dat deze met 101cm vrij kort is voor framemaat Large. Daar had nog wel een centimeter of twee bij gemogen misschien. Het is dus een beetje een spring in ’t veld wat betreft stuurgedrag, wat prettig is, maar iets minder in het zand. Dat gezegd hebbende blijft de fiets echt een fijne crosser waar je veel plezier aan beleeft. De diepere sportieve zit laat je bijna automatisch ook harder rijden.
Canti of schijf? Allebei!
Wat gebracht wordt als een feature is eigenlijk alleen echt handig voor de fabrikant, denken wij. Het frame kan namelijk zowel met schijf- als met cantileverremmen gebruikt worden. De nokjes voor de canti’s worden erbij geleverd en kan je na het verwijderen van de dopjes zo monteren. Ook bij de uitvalpads kan je van 130 naar 135mm. Mooi dat het kan, maar in de praktijk zien wij niet snel iemand overstappen van disc naar canti. Andersom wel, maar dan luidt het advies om toch meteen de disc versie aan te schaffen. Schijfremmen hebben zichzelf al ruimschoots bewezen in het veld.
Kies je voor schijfremmen dan kom je voor een nieuwe keuze te staan. Kies je voor mechanisch of hydraulisch? De laatste is technisch gezien wat geavanceerder, maar daar krijg je ook wat voor terug. Veel gevoel en daarmee goede dosering. Deze RX Team heeft echter mechanische schijfremmen. Die brengen je ook tot stilstand, maar als het parcours technisch wordt wil je meer gevoel hebben. Dat zou beter kunnen met de hydraulische variant dus.
Details
Frame: BH RX Team Full Carbon
Voorvork: BH RX Team Full Carbon 1.5″
Achterderailleur: Shimano Ultegra
Voorderailleur: Shimano Ultegra
Shifters: Shimano Ultegra
Remmen: Shimano Ultegra
Crankstel: Rotor 3D 46-36
Bracket: Rotor 386
Ketting: KMC X11L
Stuur: BH Lite
Stuurpen: BH Lite
Zadel: Prologo Kappa
Zadelpen: BH Lite
Wielen: Shimano RX
Banden: Michelin Cyclocross Mud 2 700x30c
Gemeten gewicht: 9,04kg (zonder pedalen)
Adviesprijs: EUR 2.999
Plus
+ Uitstraling
+ Rij- en stuurgedrag (in zand alleen wat minder)
Min
– Remmen (liever hydraulisch)
– Wielbasis aan de korte kant
Conclusie
De BH RX windt er geen doekjes om, deze crosser is echt om mee te racen. Dat is niet iets waar je pas na een paar ritten achterkomt, dat straalde de fiets al uit zodra we hem uit de doos hadden gehaald. Volledig carbon, laag balhoofd, schijfremmen, Ultegra groep, Rotor cranks, the works. Hoewel het aantal logo’s wat minder had gemogen ziet hij er toch erg stoer uit naar onze mening.
En wat hij uitstraalt maakt hij ook in het veld grotendeels waar. Dan is de RX Team duidelijk echt in zijn element. Hij is lekker compact, licht, laat zich makkelijk sturen, maar is door de wat korte wielbasis wat springerig in het zand. Die wielen mogen dus ietsje verder uit elkaar. De afgeplatte bovenbuis die bijna horizontaal is laat zich lekker schouderen en onderbuis pakt goed vast. Naast de wielbasis klopt eigenlijk alles aan deze crosser. Toch hadden we liever hydraulische i.p.v. mechanische remmen gezien. Zeker bij technische stukken geven die je net wat meer controle. Zou je dergelijke remmen installeren dan valt er eigenlijk weinig meer te wensen over aan deze ’beehatsj’ crosser. Hij ziet er goed uit, is goed uitgerust, staat zijn mannetje in het veld en je moet wel heel goed zoeken wil je een tweede tegenkomen in de lage landen.
Meer info bij BH Bikes