Bij het vervoeren van je racefiets kan je kiezen voor een optie buiten je auto, zoals een dakdrager of een fietsendrager achterop je auto. Een andere optie is je fiets vervoeren ín je auto. Dat kan languit en liggend wanneer je auto daar groot genoeg voor is en dat kan in je kofferbak als je je racefiets uit elkaar haalt. Dat kan ook gestructureerder, dachten ze bij BirePro.

BirePro doet dat met een standaard in je auto waarin je je racefiets verticaal (gewoon rechtop) plaatst. Hierdoor hou je ook ruimte over naast je fiets. De set die wij kregen opgestuurd bestaat uit een aluminium basissteun die overdwars in je auto wordt geklemd. Daarop zit een stalen steun gemonteerd die geschikt is om je voorvork in te klemmen en een andere stalen steun waarin je je voorwiel kan klemmen. Hiermee kan je 1 racefiets vervoeren. Je kan er ook je moutainbike mee vervoeren, de wielsteun is geschikt voor wielen tot 29″. Op de aluminium basissteun is nog ruimte voor in ieder geval 1 extra set steunen voor een tweede fiets. Het systeem is zo gemaakt dat je de stalen steunen desgewenst meer naar links of recht kunt plaatsen.

Installeren
Het installeren van het geheel gaat heel makkelijk. De eerste keer moet je even kijken wat de beste plek is voor jou, maar wanneer je dat hebt uitgevonden dan gaat het als volgt: Je plaatst de aluminium houder waar je de twee stalen steunen al op hebt gemonteerd in je auto. Aan beide uiteinden zitten 2 dopjes die je kan uitschroeven. Hiermee kan je de basis strak tussen de zijkanten van je auto klemmen. Typisch doe je dit tussen de wielkasten. Je draait ze net zo ver uit totdat het geheel lekker strak zit. Voor de zekerheid zitten er nog twee klittenband lusjes bij waarmee je alles nog steviger kan vastmaken. Hiervoor moet je alleen wel een klein sneetje maken in de mat van je auto, maar in de praktijk blijkt dat niet eens nodig te zijn (maar daarover zo dadelijk meer). Wanneer het basisframe staat, haal je het voorwiel uit je racefiets en je zadel uit het frame. Dit laatste is een beetje afhankelijk van je auto in combinatie van je fietsmaat, maar in het algemeen kan je er vanuit gaan dat je zadel eruit moet.

Of het geheel geschikt is voor jouw auto, ligt aan het formaat dat je hebt. BirePro geeft voor veel modellen al aan of deze geschikt is. Je kan zelf ook even meten of hij in je auto past. Maar voor het gemak kan je aanhouden dat een normale stationwagen geschikt is. Dat is direct wel het nadeel van dit systeem: het past niet in elke auto.

birepro-3

Stabiel
Als testauto hebben we een Volvo V70 (2000) gebruikt, een veelvoorkomende stationwagen. De aluminium houder zit na het uitdraaien van de dopjes aan de uiteinden strak. Het monteren van de stalen steunen gaat heel eenvoudig. De eerste keer kijk je waar je je fiets wilt hebben staan. Dat kan in het midden, maar ook aan de zijkant of zelfs schuin als je auto niet zo diep is. Je houdt ook rekening met de aflopende achterklep, want deze dichtslaan terwijl je stuur door het glas klapt is niet fijn. Wij hebben als testfiets een maat 58 Cube Attain gebruikt, die redelijk groot uitvalt. Het wiel en zadel eruit en de voorvork vastklemmen in de steun. Nu het wiel nog ernaast in de voorwielsteun. De steun voelt zonder wiel een beetje flexibel, maar wanneer je het wiel er van boven in laat glijden en vast draait, dan staat het geheel erg stabiel. Je houdt geen zeeën van ruimte over aan de bovenkant, het is ook maar een stationwagon en geen busje. Met beleid schuif je de fiets dan ook in de auto. De stalen steun waar de voorvork in staat zou nog iets naar beneden kunnen zodat je aan de bovenkant iets meer ruimte hebt en dit geld ook voor de wielsteun. Deze is hoger dan noodzakelijk. Blijkbaar vond BirePro dit ook, want dit wordt in de volgende editie meegenomen.

Blijft het staan?
Dan het belangrijkste: hoe blijft alles staan tijdens het rijden? In het kort: ja, heel goed! We hebben om te testen de klittenbandstraps niet gebruikt en zelfs dan is er met geen mogelijkheid beweging in de hele set met fiets en wiel te krijgen. Op een afgelegen weggetje zijn we over drempels gevlogen, hebben diverse noodstops gemaakt (de ABS greep wel telkens in) en zijn net niet uit de bocht gevlogen. De BirePro met de fiets gaf geen krimp. De enige die er niet heel blij mee was, is de Volvo (#allesvoordetest). Met klittenband heb je nog een extra veiligheid die in ons geval dus niet nodig was.

Wanneer je de fiets er weer uithaalt, zet je het voorwiel er weer in en je plaatst het zadel. Dit laatste is voor sommigen wel een dingetje. Als je de zadelpen uit de fiets haalt (dit wordt ook geadviseerd ipv de zadelpen helemaal in de laagste stand zetten) heb je ook nog kans op krasjes, maar wanneer je het voorzichtig doet zitten de krasjes aan de onderkant van de zadelpen en omdat je zadel steeds op dezelfde hoogte komt, zie je er niets van. Heb je een geïntegreerde zadelpen, dan moet je weer even meten of je fietsmaat in combinatie met je auto wel geschikt is voor het systeem.

De prijzen voor dit geheel is een beetje afhankelijk van de binnenmaat van je auto en de maten van je fiets. De steun voor je voorvork is er namelijk met adapters voor diverse maten steekassen of snelspanners. Een aluminium basis inclusief een steun voor je voorvork is er vanaf € 139,-. De wielhouder is los te verkrijgen en kost € 59,-.

Op dit moment is de BirePro alleen te verkrijgen via haar eigen website

Pluspunten
+ stabiel
+ geordend je fiets vervoeren

Minpunten
– niet voor elke auto geschikt
– zadel moet eruit

Conclusie
Als je ervoor kiest om je fiets in je auto te vervoeren, dan is het BirePro systeem een fijne optie. De fiets staat stevig rechtop. Je hebt daardoor dus ruimte over in je auto voor een extra passagier of voor tassen, koffers of andere spullen. Het enige nadeel is dat het systeem niet geschikt is voor elke auto en elke fiets (geïntegreerde zadelpen). Je moet dus van te voren even controleren of jouw auto geschikt is. Voor een complete set zit je qua prijs ongeveer gelijk aan de prijs van een goedkope fietsendrager, je hebt er alleen geen trekhaak voor nodig en je fiets staat lekker droog in de auto.

WINACTIE
We mogen 1 set weggeven! (1 steun voor voorvork, 1 set adapters voor voorvork, 1 basisprofiel) Wat je moet doen? Like dit bericht en schrijf hieronder welke combi (auto/fiets) jij gaat gebruiken voor de BirePro. Je hebt tot zondag 4 december 12:00 uur de tijd, daarna trekken we de winnaar.

bireprobirepro-4 birepro-5 birepro-2 birepro-6 birepro-8birepro-9

Tags: