Het is een van de meest begeerde upgrades van je fiets (en terecht vinden wij): de wielen. Maar de keuze is zo makkelijk nog niet, het aanbod is groot. We kregen dit keer van Bontrager een wielset.

Het kan je fiets maken of kraken, in meerdere opzichten. Steek een paar strakke wielen erin en je fiets kan er zomaar een stuk duurder uitzien (terwijl die wielen toch een stuk goedkoper waren). Dat is leuk (goed voor de moraal!), als je daar het geld voor over hebt, maar belangrijker is dat een goede wielset je rijervaring compleet kan veranderen, ten goede. Het mooie is dat het esthetische en nuttige wel vaak samen kunnen gaan. Wij kregen van Bontrager de Aeolus Pro 3 TLR wielen om eens te proberen.

We hebben halverwege 2017 al geschreven over deze Aeolus Pro 3 wielen. “Veelbelovend en betaalbaar”. Veelbelovend omdat de wielen alle eigenschappen heeft die je van moderne carbonwielen mag verwachten. Ze zijn relatief licht, aerodynamisch, breed, hoge kwaliteit carbon en geschikt voor tubeless. Daarin zijn niet bijzonder uniek, maar wel als je kijkt naar de prijs van een kleine € 1.300,- voor een set. Betaalbaar. Al is alles relatief. Het is veel geld, laat dat duidelijk zijn, maar een goede set carbonwielen kost nou eenmaal wat, dat weet iedereen. Ter vergelijking: in de Aeolus toplijn van Bontrager, waar bijvoorbeeld Mollema mee rijdt, heb je voor hetzelfde bedrag alleen een voorwiel.

De wielen wegen samen 1564 gram. Dat is zonder snelspanners maar inclusief velglint. Daarmee wijkt het iets af het opgegeven gewicht van Bontrager zelf, maar die paar grammen nemen we voor lief. Met het gewicht springen ze er niet per sé uit. Ze zijn niet superlicht, niet zwaar, maar keurig gemiddeld. De disc-uitvoering van deze wielen, die wie niet hebben getest, zijn zoals zo vaak bij wielen voor schijfremmen iets zwaarder dan velgremuitvoering.

De velgen gaan wat betreft breedte ook helemaal met hun tijd mee. We hebben nog maar even zelf nagemeten en ze komen op 27,4 mm aan de buitenkant en 19,4 mm aan de binnenkant. Daarmee zijn nagenoeg net zo breed als een 25 mm buitenband en dat zou goed moeten zijn voor de aerodynamica. Overigens is de trend van brede velgen meer een gevolg van het gebruik van bredere banden. Die trend is al veel eerder in gang gezet. Aangezien 25 mm tegenwoordig toch wel de norm is wat betreft buitenbandbreedte, past de brede Aeolus 3 Pro velg hier dus prima bij en zou zelfs een 28 mm nog kunnen, wat betreft breedte. Tel daarbij op dat de velgen ook nog eens geschikt zijn om tubeless mee te rijden en je hebt een behoorlijk compleet plaatje.

Kennis en materiaal uit eigen huis, maar fabricage elders
De Aeolus wielenlijn van Bontrager bestaat al vele jaren. Het is een lijn met hoogwaardige carbonwielen waar ook de profs van Trek mee rijden. Die worden allemaal gemaakt in de Verenigde Staten met Trek’s eigen OCLV carbon. Ze doen het in eigen huis zodat ze de kwaliteit kunnen waarborgen. De Aeolus 3 Pro wielen willen ze voor een grotere groep fietsers beschikbaar maken. Dit doen ze onder andere door de wielen niet in de VS, maar in Azië te laten bouwen. Belangrijk hierbij te weten is dat het nog steeds om hoogwaardige materialen gaat. Dus Treks eigen OCLV carbon, Bontragers eigen naven met 24-punts aangrijping en DT Aerolite spaken.

Ingetogen all-rounder
Het is lastig de wielen in een hokje te plaatsen al hangt het er maar vanaf wat voor naam het hokje heeft natuurlijk. Laat ik ze maar onder de all-rounders scharen. Want je kan er alle kanten mee op. Ze bollen lekker op snelheid, zijn licht genoeg om te klimmen en de remrand houdt zich goed, ook bij nat weer. Al blijft dat laatste bij elke carbonvelg een hekel punt. Maar toch, niet slecht. De geringe hoogte spreekt mij ook aan. Ze zijn wat minder vatbaar voor de harde windstoten. De geringe hoogte geeft ze ook een mooie bescheiden uiterlijk, vind ik. De ingetogen zwart op zwart branding past hier goed bij. Je ziet het staan, maar het schreeuwt niet.

Ik heb de wielen in alle ritjes eigenlijk niet op fouten kunnen betrappen. Bij sprinten merk je dat ze stijf zijn, ze raken makkelijk op snelheid en het comfort met 25 mm bandjes is super. Eerlijk is eerlijk, het waren de zeer soepele R4 bandjes van Bontrager, maar de breedte, ook door de velg, deed het hem. Dit zijn wielen waar ik hele jaar door overal wel mee naartoe zou gaan. Het kan altijd lichter en nog aerodynamischer wellicht, maar hier heb ik principe voldoende aan. Ok, wanneer ik op een natte dag veel zal moeten afdalen in zoiets als de Alpen zal ik wellicht liever voor een aluminium remrand of schijfremmen gaan, maar dat zou ik met elk ander merk carbon wielen waarschijnlijk ook doen. Dat is niet iets dat ik Bontrager aanreken.

Details
Bontrager Aeolus 3 Pro TLR wielen
Gemeten gewicht achterwiel (incl velglint): 884 gram
Gemeten gewicht voorwiel (incl velglint): 680 gram
Gewicht wielen samen: 1564 gram
Gemeten buitenbreedte velg: 27,4 mm
Gemeten binnenbreedte velg: 19,9 mm
DT Aerolite spaken, voor 18, achter 24
De wielen worden inclusief snelspanners en remblokjes geleverd
Adviesprijs € 1.299,98

Alle info bij Trek/Bontrager of zoek een winkel in de buurt

Plus
+ Goede prijs/kwaliteit verhouding
+ Breedte
+ Geschikt voor tubeless

Min
– Niet geschikt voor Campagnolo cassettes

Conclusie
Je zou bijna denken dat Bontrager zichzelf met deze wielen in de vingers snijdt. Waarom nog twee keer zoveel uitgeven aan een set uit het topsegment als je op deze Aeolus 3 Pro’s kan rijden voor half het geld? Ik zeg niet dat de wielen uit de toplijn hun geld niet waard zijn, maar het tegenovergestelde kan ik wél zeggen over deze Aeolus Pro 3 TLR wielen. Ze hebben alle specs van moderne high-end carbonwielen en zijn ook nog eens oké geprijsd. Het lage gewicht, de stijfheid, de breedte, de looks. Ze komen lekker vlot op snelheid en laten zich niet van de wijs brengen bij scherpe bochten. Je kan er het hele jaar door overal mee uit de voeten. Alleen de Campa-rijders (met Campa cassette) komen er bekaaid af, want Bontrager levert de wielen alleen met een Shimano/SRAM compatible body. Anders dan dat kan ik eigenlijk geen minpunten ontdekken, ze smoelen ook nog eens goed. Een esthetische én technische upgrade van je fiets dus. Mooi werk, Bontrager.