Bontrager heeft met de Circuit MIPS een helm die je hoofd beschermd en dat op een slimme manier combineert met verlichting. Handig als het weer zo vroeg donker wordt!
Je vergeet het makkelijk als het niet standaard op je fiets zit: verlichting. Zeker met deze tijd van het jaar heb je het snel nodig omdat het veel vroeger donker wordt. Als je in de namiddag vertrekt terwijl het kan het heel snel donker worden en vraag je jezelf weer af waarom je niet aan je lampjes gedacht hebt. Zelfs overdag valt het aan te raden om verlichting te gebruiken, net als in de auto, maar bij schemer en ’s avonds is het noodzakelijk. Dat kan aan je stuur, maar ook op je helm. Laten we die eerst eens bekijken.
Circuit MIPS helm
De Circuit helm zit al jaren in de collectie van Bontrager maar heeft net als de luxere Velocis een geheel nieuw ontwerp gekregen. Hij lijkt ook wel een beetje op de Velocis, maar zit er net een treetje onder. Dat neemt niet weg dat de helm een luxe uitstraling heeft naar mijn mening. Strakke lijnen, mooie afwerking, een Boa-sluiting en natuurlijk MIPS. De AgION padding is anti-bacterieel en mede daardoor niet stinken na veelvuldig gebruik.
Ik kan niet anders zeggen dan dat de Circuit een heel prettige helm in het gebruik is. Hij is wat zwaarder dan zijn luxere broer, maar daar merk ik in de praktijk niet veel van. Nu heb ik er ook geen Alpencols mee hoeven bedwingen waarbij elke gram minder gewenst is, maar ook daar zou hij wel zijn mannetje staan denk ik. Er zijn veel helmen een stuk zwaarder en de grote luchtgaten zorgen voor voldoende verkoeling.
Over de Boa-sluiting in het retentiesysteem was ik bij de review van de Velocis niet overdreven enthousiast. Mijn ervaringen met systemen van andere merken zijn ook goed. Wat ik wel prettig vind is dat je met de Boa de draden in kleine stapjes strakker of losser kan draaien. Soms zijn die net iets te groot.
Ook de kleur doet de helm goed. De gele banen die ontstaan door op de juiste plekken de zwart te maken geven de helm een strak en snel uiterlijk. Niet iedereen heeft behoefte aan een fluor gele helm, maar het draagt wel goed bij aan je zichtbaarheid in het verkeer. Als het niets is voor je trainingsritjes, dan zeker wel voor bijvoorbeeld je woon-werkverkeer of als je regelmatig door de stad fietst.
Verlichting op de helm met Blendr
Eén van de extra redenen om de Circuit te testen én één van de redenen waarmee hij zich onderscheidt van bijvoorbeeld de Velocis is dat hij twee bevestigingspunten heeft voor verlichting. En die zijn zo goed verwerkt dat je ze niet ziet als je het niet weet. Dit is onderdeel van het Blendr-systeem dat Bontrager gebruikt om accessoires met elkaar te kunnen gebruiken.
Bovenop de helm zit een magneetje verwerkt, precies onder de schaal zodat je er niets van kan zien. Hieraan kan je een houder vastklemmen. Aan de houder kan je zoiets als de ION 100 R vastmaken, zoals wij die ook hebben gekregen. Het lampje en de houder zitten goed vast, maar afgezien van de verbinding tussen lampje en houder, hoef je niets op de helm vast te schroeven. Je kan zelf de helm aan het lampje optillen zonder dat er wat mee gebeurt.
Op de achterkant van de helm zit een uitsparing in een soort driehoekje, zoals in de foto hierboven te zien. Daar is weer een ander houdertje voor dat je er precies in kan klemmen en eveneens heel goed vast zit. Op dit houdertje kan je het Flare R City lampje schuiven. Overigens kan je het lampje bovenop veranderen over de verticale as, maar het lampje achterop niet, die zit gefixeerd. Dat betekent ook dat die iets naar boven gericht staat als je zit zoals op een racefiets.
Bij het lampje voor achter staat het al in de naam: City. En dat geeft ook wel aan waarvoor je de lampjes het beste kan gebruiken. Hoewel ze nog knap fel zijn en de straat voor je iets verlichten is de maximale lichtsterkte van 100 lumen van één lampje niet voldoende om echt goed de straat te kunnen zien als het aardedonker is. De straal is vrij breed ook terwijl je die liever iets geconcentreerder hebt. In de stad als dagverlichting, maar ook voor ’s avonds vind ik ze wel meer dan prima geschikt. Daar zijn de straten al goed verlicht en zorgen de ION lampjes ervoor dat je zelf goed zichtbaar bent. De automatische lichtsensor komt dan overigens goed van pas, die werkt echt heel fijn.
Niet in de stad, dan ideaal voor erbij
Ze komen het meest tot hun recht in een omgeving als de stad, maar ze zijn ook ideaal voor gebruik in combinatie met een grote lamp op je fiets. Met die extra ION lampjes op je helm is het makkelijk rondkijken, of bijvoorbeeld op je fietscomputer. En hoe meer verlichting, hoe beter, als het zo donker is.
De lampjes zijn lekker klein, maar de accu daarmee ook. In de hoogste stand haal je 1 tot 1,5 uur op zijn best. Niet slecht, maar te kort voor een langer ritje. Als de gebruikte stand teveel vraagt van de accu schakelt hij automatisch over naar een andere, minder energie verbruikende stand. Jammer vind ik dat hij dan van de maximale stand ‘continu schijnen’ naar ‘knipperen’ springt, in plaats van continu in een lagere stand. Overkomelijk, maar het viel mij op.
Details
Bontrager Circuit MIPS
Gemeten gewicht: 302 gram in maat M
Getest in maat M (54-60 cm), maar ook in S (51-57 cm) en L (58-63 cm)
Naast zwart/geel nog 5 andere kleurstellingen
Adviesprijs helm: € 149,99
Bontrager Ion 100 R en Flare R City verlichtingsset
Adviesprijs € 74,00
De helm en lampjes worden los verkocht. Bij de helm zitten de houders voor boven- en achterop. Bij de lampjes zitten de rubbertjes (Quick Connect) voor om je stuur of zadelpen.
Alle info over de Circuit MIPS en de ION verlichtingsset bij Trek/Bontrager
Conclusie
De Circuit is veelzijdig terwijl een helm normaal gesproken maar één ding hoeft te doen: je hoofd beschermen. Maar de heel handige en eenvoudige mogelijkheid om er verlichting of zelfs een GoPro op te bevestigen maakt de helm bijzonder. Dat kan zowel naar voren als naar achteren gericht, zonder dat je gereedschap of iets nodig hebt. Die zijn prima voor in de stad of ter ondersteuning van de ‘zwaardere’ verlichting op je fiets.
Sommige mensen denken dan meteen dat het een soort urban helm is, maar de Circuit MIPS is een echte racehelm, zowel wat betreft eigenschappen met onder andere MIPS en de Boa-sluiting, als uitstraling. Hij is maar een fractie zwaarder dan Bontragers tophelm, de Velocis. Een helm daarmee die op zichzelf al een zeer geschikte racehelm is en waar je in de donkere maanden dan ook handig die lampjes op kan doen.