Met de Lente in het vooruitzicht beginnen de dagen zich te lengen, maar vaak is het toch ’s ochtends vroeg op de fiets nog net een beetje donker. Of eindig je je rit terug naar huis net rond zonsondergang. Dat ik deze nieuwe helm van Bontrager mét verlichting op dit moment van het jaar mocht testen, kwam dan ook precies goed uit. Ik stel deze helm op de proef op mijn woon-werk Circuit tussen Nijmegen & Arnhem.
What’s new?
Waarschijnlijk heb je al eerder de WaveCel technologie voorbij zien komen op onze blog, want Bontrager gebruikt hebt sinds 2019 in hun helmen. Deze vorm van protectie in een helm is relatief nieuw vergeleken met EPS schuim en MIPS. Uit onderzoeken blijkt dat wanneer je valt met een WaveCel je tot 48x minder kans op een hersenschudding in vergelijking met een helm met EPS schuim. Met name omdat deze technologie beter moet beschermen als je onder een schuine hoek valt, en dat gebeurt meestal als je onderuit gaat.
Ook deze helm is voorzien van de door Bontrager ontwikkelde unieke WaveCel. Net als zijn WaveCel voorgangers heeft ook deze helm een BOA Systeem om hem af te stellen, wat je misschien wel herkent als sluitsysteem op fietsschoenen. Hierdoor is hij heel precies, en zeer makkelijk on-the-go af te stellen. Wat wel uniek is voor de Circuit in vergelijking met zijn voorgangers is de mogelijkheid om lampjes te monteren op de helm.
Lichtgevend
Waarom zou je lampjes op je helm bevestigen als het ook op je fiets kan? Ik vind dit een handig systeem omdat ik minder vaak mijn lampjes van mijn fiets(en) hoef af te halen. Bijvoorbeeld als ik normaal mijn fiets wegzet in de fietsenkelder op werk, was ik eerst tijd kwijt om de lampjes eraf te halen. Nu zitten deze gewoon op mijn helm, die ik veilig wegleg in mijn kluis waar ze niet gestolen kunnen worden. Bovendien was ik ook vaak aan het wisselen tussen fietsen, nu pak ik gewoon deze helm als ik op de fiets in het donker ga.
De paden waarover ik fiets in het donker zijn over het algemeen goed verlicht, en dan had ik aan deze hoeveelheid licht voldoende om veilig en zichtbaar te kunnen rijden. Bij slechter weer of rijden op onverlicht pad combineer ik deze helm graag met een 1000 lumen lamp. Ten eerste omdat een extra lampje je zichtbaarder maakt en een wat veiliger gevoel geeft. En ten tweede: als je met je hoofd draait met een helm lamp, heb je ook zicht in het gebied dat niet wordt verlicht door je fietslamp. Het licht schijnt, daar waar jij naar toe kijkt. De meegeleverde lampjes hebben de vorm van kleine kubusjes. Ze zijn makkelijk en snel op te laden via een mini-USB oplaad kabeltje. Tevens zijn er ook bandjes meegeleverd dat je ze ook zo op je fiets kunt monteren.
(Commuter)Racer
Maar zijn ze dan wel makkelijk van je helm af te halen als je ze er een keer niet op wilt hebben? Het antwoord is ja! De lampjes zitten op een opzetstukje waar een magneet in is verwerkt, waardoor je het makkelijk op en van de helm klikt. Zo verander je je commuter helm in een handomdraai naar een ‘gewone’ race fietshelm. Bij het oppakken van de helm merk ik dat hij wat zwaarder is dan ik gewend ben, maar dit is ook niet het topmodel uit de serie. Dat was even een kwestie van wennen, maar voor het doel van de helm maakt het niet zoveel uit. Hij is met name bedoeld voor commuten en trainen, en dan maakt die paar gram niet uit.
Kliksysteem
De voorlamp zit boven op de helm geklikt, en de achtlamp echt aan de achterkant. De lampjes zijn kleine kubusjes, en die aan de achterkant valt nauwelijks op wanneer hij niet brandt. De kliksysteemen zijn erg verschillend. De voorlamp zit op een langwerpige houder en dekt het bovenste ventilatie gat deels af wanneer je het bevestigd. Deze klikt er heel gemakkelijk op: er zit aan de voorzijde een klein piefje dat je voorin het ventilatiegat schuift, de magneet aan de achterzijde van de houder klikt dan vervolgens alles op zijn plek. Door het handvaatje aan de achterkant van de houder haal je hem er heel makkelijk af.
Op het houdertje van de voorlamp kun je ook een camera monteren. Ik heb dit zelf niet geprobeerd, maar het ziet er logisch uit waardoor je de lamp snel kunt inwisselen voor bijv. een GoPro. De achterlamp bevestigen kost iets meer kracht. De houder is een omgekeerde driehoek, waarvan je eerst de punt naar beneden in de helm plaatst, en daarna moet je hard drukken om het horizontale deel vast te klikken. Er zit op de helm een klein horizontaal sleufje waar het houdertje met een harde klik vastklikt. Daarnaast zit hier ook weer een magneet systeem in verborgen.
Eerst had ik mijn twijfels of deze houdertjes wel stevig genoeg waren, bijv. als je hard over drempels/hobbels gaat. Maar ze zitten zeker goed vast. Ik heb met deze helm ook in de schemer gemountainbiked, zonder ze te verliezen. Links en rechts van waar je de achterlamp kunt monteren bevinden zich ook nog twee grote reflecterende panelen, wat je nog beter zichtbaar maakt. Dit is toch wel handig, mocht bijv. het achterlampje ongemerkt op zijn.
Specificaties
Bontrager Circuit Wavecell
Gewicht: 350 gram (maat M, zelf gewogen)
Beschikbare kleuren: getest in Mulsanne blue, ook verkrijgbaar in viper red, wit, zwart en fluor geel
Adviesprijs: € 154.99
Meer info via Trek/Bontrager
Conclusie
Als fanatieke woon-werk fietser wordt ik erg blij van deze helm met makkelijk te monteren lampjes. In de schemer van de ochtend en avond ben ik goed zichtbaar. Mocht het op de terugweg toch lichter zijn dan verwacht, dan zijn de lampjes zeer makkelijk te verwijderen en heb je weer een normale ’trainings’ helm. De helm is wat zwaarder dan ik gewend ben, maar is qua prijs kwaliteit verhouding mooi in balans.
Met de lampjes en de innovatieve WaveCel structuur geeft deze helm je een extra veilig gevoel.
WINACTIE
Samen met TREK gaan we drie Bontrager Circuit Wavecell helmen weggeven. Om mee te doen schrijf je je in voor onze nieuwsbrief. Na het bevestigen van je inschrijving doe je mee in de loting. Als je je al eerder hebt ingeschreven voor de nieuwsbrief, ding je automatisch mee. Uit alle inschrijvingen worden 3 winnaars willekeurig gekozen. Je kan je tot dinsdag 26 april 2022 10:00 uur inschrijven!
De winactie is afgelopen! Je kan je via onderstaand formulier wel inschrijven voor onze nieuwsbrief, maar niet meer voor de winactie.
Ga naar inschrijven nieuwsbrief