De klassiekers liggen achter ons, maar dat wil nog niet zeggen dat je deze R4 Classics banden van Bontrager links moet laten liggen. Integendeel, lekker laten zitten voor de rest van het jaar!

Banden die met het oog op de een-dags klassiekers in het voorjaar gemaakt worden moeten tegen een stootje kunnen. Ze moeten sterk genoeg zijn om je over de wegen van Vlaanderen, Noord-Frankrijk, de Ardennen en het gravel van de Strade Bianche te kunnen laten rijden zonder dat je om de haverklap stil te komt te staan. In eerste instantie past Bontrager’s R4 Classics Hard-Case Lite zoals deze band officieel heet ook in die categorie, de toevoeging “Classics” komt natuurlijk niet uit de lucht vallen.

Het type R4 is geen onbekende. Eerder reden we al met dit type, de Bontrager R4 320. Heerlijke soepele clinchers dankzij het 320 TPI karkas met lichtgele wangen. Mooi! Die waren in de maat 700x25c, maar deze Classics uitvoering is er alleen in 700x28c, en stuk breder dus. Daarnaast is er ook een heel ander loopvlak toegepast. Waar de R4 320 juist helemaal glad is, heeft de R4 Classics juist een duidelijk profiel over het midden en schouders van de band. Allemaal voor extra grip op minder goede wegen en tijdens minder goed weer. De band wordt eveneens met de hand gemaakt, iets dat veelal voorbehouden is aan tubes.

De Classics band onderscheidt zich met name door het loopvlak. Enerzijds door het profiel dat ze hebben toegepast waarbij het doel maximale grip was. Daarom verschilt het midden ook van het profiel van de schouders. De een voor rechtdoor, de ander voor de bochten. Maar dat profiel op de schouders is ook van belang bij het rijden over bijvoorbeeld kasseien waarbij ook de zijkant van je banden het flink te verduren krijgen. Je ziet ook dat het loopvlak ver doorloopt tot wel halverwege de zijkant. Daarmee wordt het heel soepele maar juist ook relatief kwetsbare karkas goed beschermd en heb je daar ook extra grip.

Niet alleen mooi op papier
Zoals zo vaak ziet het er op papier allemaal goed uit, maar de praktijk moet uitwijzen wat er van klopt. Om te beginnen is een 28 mm groot. We zijn nog maar net gewend aan 25 mm en dan vallen die extra 3 millimeters toch op. Niet vervelend, het is slechts een constatering. Doordat het loopvlak breder is dan gebruikelijk geeft dit ook een iets ander aanzicht. Je ziet iets meer zwart van rubber, minder geel van het katoen ten opzichte van andere skinwall banden.

Ik heb onder andere op een Trek Madone gereden met de banden. Een vlotte fiets, mogen we wel zeggen, en ik was blij te constateren dat de banden daar geen afbreuk aan deden. Door het grotere volume kies ik voor een druk van zo’n 6 bar en dat is eigenlijk al best veel. Ze accelereren vlot, vlotter dan ik verwachtte, maar misschien wordt het ook tijd om de verwachtingen bij ‘dikke banden’ maar eens definitief bij te stellen. Op een andere fiets rij ik met 28 mm tubeless banden, naar alle tevredenheid, maar deze 320 TPI handgemaakte clinchers i.c.m. Bontrager butyl binnenbandjes rijden ook heerlijk. Misschien nog wel fijner? De verschillen zijn klein waardoor de keuze moeilijk is wie wint.

Profiel en soepelheid zijn goede combinatie
Het profiel op de Classics bandjes doen hun werk. Dat wil zeggen dat ze mij niet in de steek hebben gelaten, ook niet op slechte en natte wegen. Wellicht is het deels ook psychisch omdat je weet dat het er zit, maar het verder doorlopen van het loopvlak over de schouders van de band werkt wel. Bij regen blijf je toch wel voorzichtig doen, ik wel althans, maar toch geven de banden een zeker gevoel mee en daarvan kan je natuurlijk niet genoeg hebben.

Het soepele karkas i.c.m. het volume zorgt voor een heel comfortabele rit, ze kunnen goed overweg met steentjes en oneffenheden. Het beste, zoals altijd eigenlijk, is om ze wel even schoon te vegen als je weer thuis bent. Goed tegen lekrijden en goed voor de levensduur.

Details
Bontrager R4 Classics Hard-Case Lite
Maat: 700x28c / ETRTO 28×622
Gemeten gewicht: 280 gram per band
Adviesprijs: € 69,99
Alle info en waar te koop bij Bontrager

Plus
+ Heel comfortabel dankzij soepele karkas
+ Goede grip

Min
– Door breedte zullen ze niet elke racefiets passen
– Prijs

Conclusie
De band mag zich dan zowel wat betreft naam en uitvoering richten op de voorjaarsklassiekers, wat mij betreft geldt dat ook voor de rest van het jaar. Zeker in onze lage landen waar het toch ook nog wel met enige regelmaat regent is wat extra grip geen overbodige luxe. Het volume van de band in combinatie met profiel en het extra ver doorlopende loopvlak helpen je bij minder goede ondergrond en kunnen je zelfs op onverharde paden meer zekerheid geven. Het forse volume van de band is comfortabel zonder aan snelheid in te boeten, maar let er wel op dat je genoeg ruimte in het frame hebt om ze te kunnen gebruiken. Een kleine € 70,- voor één band vind ik ondanks alle positieve punten van deze band echter iets te veel van het goede. Kan je ze voor een betere prijs krijgen én heb je ruimte ervoor in je fiets, dan weet je in ieder geval wel dat je lekker gaat fietsen!

WINACTIE
Ze bevallen dus heel goed, maar ze zitten ook in het duurdere segment. Hoe mooi zou het daarom zijn als een set kan winnen? We mogen liefst 5 sets van deze banden inclusief latex binnenbandjes weggeven! Plaats onder dit artikel een foto van je fiets waar je deze banden graag op zou willen gebruiken en wie weet win jij een set van de Bontrager R4 Classics banden inclusief 2 Bontrager Latex binnenbandjes. Reageren kan tot maandag 17 juni 12.00 uur. Daarna maken we de winnaars bekend.