Het merk van de bruine lederen zadels en kurken handvatten heeft opnieuw toenadering gezocht tot de wielrenner met de Harrier helm. Niet zo retro als je misschien zou verwachten, maar is hij wel sportief genoeg?
Het imago van Brooks is Brits, klassiek, retro. De zadels zie je met regelmaat op stadsfietsen en dergelijke. Dat het allang meer is dan alleen zadels mag geen geheim meer zijn. Onze Cyril rijdt momenteel de wereld rond (bijna weer terug!) met fietstassen van het merk en natuurlijk hebben ze met het Cambium C13 zadel een belangrijke stap gezet om ook de sportieve fietser warm te maken voor het merk. Stapje voor stapje dus. De C13 is strak en zwart en de Harrier past heel goed in die stijl, al is hij er wel in meerdere kleuren. De helm heeft een ingetogen uiterlijk, als je dat zo mag zeggen. Hij is overigens gemaakt door Kask, de Italiaanse helmenspecialist.
De 15 luchtgaten zitten met name aan de bovenkant (ook nog 3 aan de achterkant), waardoor de helm van de zijkant dicht is, zonder al te veel vormen of contrasterende kleuren. Stijlvol, vinden wij, en niet retro zoals je misschien zou verwachten. De helm heeft niet overdreven veel luchtgaten, dus we zijn benieuwd hoe de ventilatie zal zijn als het warm is buiten.
Aan de binnenkant van de helm valt de hoeveelheid padding op, die is namelijk ruimschoots aanwezig. Dat is op zichzelf niet verkeerd, maar het valt wel op. We zien juist dat dit steeds minder aan het worden is. Hoe dan ook, de Harrier zit heerlijk, zonder drukpunten of wat dan ook. Een nadeel van veel padding kan zijn dat het een belemmering vormt voor de luchtstroom. De padding komt namelijk in contact met je hoofd terwijl je daar liever lucht langs hebt stromen. De padding is verwijderbaar en kan je wassen. De schaal van de helm is van EPS, een materiaal dat in vrijwel alle helmen gebruikt wordt.
Up ‘N Down Technology
Het retentiesysteem werkt zoals we gewend zijn eenvoudig met een draaiknop. Het afstellen van de hoogte is echter anders. Hiermee bedoelen we tot hoever het systeem over de achterkant van je hoofd reikt. Dit werkt bij de Harrier namelijk met een heel goed functionerend kantelmechanisme dat je met een hand kan instellen, ook als je de helm op je hoofd hebt. Brooks noemt het “Up ‘N Down Technology”. Bij veel helmen is dit namelijk niet in een handomdraai aan te passen en moet je het dan met de helm in je hand instellen. Maar dat is op zich ook niet zo gek, want waarom zou je het nog aan willen passen als je het eenmaal goed zit? Daarbij heeft het systeem van Brooks nogal wat om het lijf, waar het bij sommige andere helmen juist dun en licht is. Een bijkomend voordeel van het systeem is echter wel dat het voldoende ruimte biedt voor een paardenstaart. Elk nadeel heeft zijn voordeel, zullen we maar zeggen.
De bandjes ogen wat grof en stug als je ze vergelijkt met bandjes van andere helmen, maar dit heeft geen negatief effect op het comfort. De bandjes komen bij elkaar onder je oor, zoals altijd, echter kan je dat punt niet verstellen, de bandjes zijn daar aan elkaar vast genaaid. In ons geval geen probleem, we hoeven dat ook zelden of nooit af te stellen bij onze fietshelmen, maar de mogelijkheid is er dus niet.
Wolf in schaapskleren?
Nadat we aardig wat kilometers gemaakt hebben met de Harrier worden onze indrukken redelijk bevestigd. De helm zit ook bij langere ritten nog steeds comfortabel. Het retentiesysteem blijft de helm prettig op zijn plek houden. We waren op voorhand bang voor een niet al te goede ventilatie van de helm door het relatief geringe aantal luchtgaten. En dat blijkt in de praktijk dus geen enkel probleem te zijn. Dat maakt het nog niet per se de ideale helm om bij 35 graden windstil de Alpe D’Huez mee te beklimmen of de beste kandidaat om een uur lang mee in het rood te rijden bij een wedstrijd. Nee, maar voor al het andere weten wij geen reden om de Harrier thuis te laten. Als je het summum wil voor een warme Alpe of je wedstrijd moet je misschien naar andere merken en modellen kijken, maar dan zit je ook in een heel ander prijssegment. De Harrier mag dus als een pretty boy overkomen, gemaakt voor de stijl, maar hij heeft wel degelijk ook voldoende in huis voor de serieuze renner. Misschien toch een wolf in schaapskleren dus.
Wat Brooks ook nog heeft: de Island helm. Niet voor de racer, wel leuk
Toen we hem voor het eerst zagen namen we het niet heel serieus, omdat het geen racehelm was, maar meer voor de tourder, of de urban fietser: de Island. Maar toen we hem uiteindelijk toch een keer in handen kregen, in het zwart, waren we aangenaam verrast. Nee, we gaan hem niet alsnog dragen op de racefiets, maar hij is simpelweg heel ok en dat wilden we met jullie delen. Hij heeft alleen voor en achter een gat over de breedte, dus je moet niet de ventilatie van de Harrier verwachten, maar dat is ook niet nodig voor de doelgroep. Bekijk de foto’s maar, misschien ben je het met ons eens, misschien ook niet, maar dat heeft Brooks dus ook nog in huis. En hij kost overigens € 120,-.
Details
Brooks Harrier helm
Gemeten gewicht (L): 330 gram
Verkrijgbaar in kleuren blauw, grijs/wit, paars/roze en zwart in de maten M (52/58 cm) en L (59/63 cm).
Adviesprijs: € 150,-
Alle info op Brooks England website
Plus
+ Stijlvol
+ Minimale branding
+ Comfortabel
+ Prijs/kwaliteit
Min
– Gewicht
Conclusie
Van klassieke lederen zadels naar het moderne wielrennen is een grote stap. Het Cambium C13 zadel past daarbij en dat geldt ook voor de Harrier. Een helm die helemaal Brooks is, maar die je niet meteen in een wedstrijd zal zien. Daarvoor is hij net iets te zwaar en blijft de ventilatie een beetje achter. Maar het is zonder twijfel een helm die geenszins misstaat op een racefiets. Het is zoals het Brooks betaamd een stijlvolle helm. En in tegenstelling tot wat je misschien bij Brooks zou verwachten juist heel modern. Hij past heel goed bij de modebewuste fietser die er smaakvol uit wil zien, maar die niet aan sportiviteit wil inboeten. En over de prijs zijn we ook zeer te spreken. Wat ons betreft mag Brooks meer voor de wielrenner maken!
WINACTIE – We geven 2 Harriers en 1 Island helm weg!
We mogen twee Harriers en één Island helm weggeven! Laat in een reactie onder dit artikel op Racefietsblog.nl of onze Facebookpagina weten wat je belangrijk vindt aan een helm en met wat voor soort fietsritten je de Harrier óf de Island zal gaan gebruiken. Je moet dus specifiek aangeven of je voor de Harrier of de Island helm gaat, je kan niet voor beide helmen meedingen. Je hebt tot donderdag 20 juli 12:00 uur de tijd om te reageren, daarna kiezen we de drie winnaars. De winnaars mogen vervolgens een kleur en maat aangeven waarna ze de helm krijgen toegezonden. Succes!