“Hey, ik ken dat merk helemaal niet”, was denk ik het meest gehoorde comment die ik kreeg tijdens de verschillende testritten die ik op de nieuwe Cadenz CRB02 reedt. Waarna diegene de racefiets aan een zorgvuldige inspectie onderwierp.
Het merk Cadenz is inderdaad nieuw en daar hebben we al eens een stukje over geschreven. Zoals we toen al zeiden waren we benieuwd naar hoe de fiets zou rijden. De CRB02 is van de 2 frames die ze op dit moment leveren en de duurdere versie. Echter, met een prijs van 2.399,- is hij erg scherp geprijsd voor een compleet met Shimano Ultegra afgemonteerde carbon racer. Nu we het toch over de onderdelen hebben, dit zat er op ons model:
Cadenz CRB02 Ultegra ‘Red on Black’
Frame: T1000 carbon frame en voorvork
Group: Shimano Ultegra 6800 11-speed
Wielen: Fulcrum Racing 7 LG 25-32mm
Banden: Vredestein Fortezza Senso 25mm
Stuur: 3T Ergonova
Stuurpen: 3T
Stuurlint: Prologo
Zadel: Prologo Kappa
Zadelpen: Cadenz 27,2mm
Prijs: € 2399,-
Het frame ziet er strak uit, klassiek, een beetje als wanneer je een kind een racefiets laat tekenen, dan zou dit het resultaat kunnen zijn. Geen rare bochten of opvallende lijnen. De achterkant heeft erg slanke seatstays, erg mooi. Wanneer je in een groep fietst, valt deze Cadenz je waarschijnlijk niet als eerste op. Redelijk ingetogen, al geeft het glanzende rood op het matte zwarte carbon best een goed contrast. Voor het rood zijn decals gebruikt, maar deze zitten wel onder een laklaag weggewerkt. Het is een complete Ultegra groep die er op deze racefiets zit, geen mix van verschillende groepen. Qua wielset is er gekozen voor de Fulcrum instapset, namelijk de Racing 7 LG. Verder is de cockpit van 3T en het zadel en het stuurlint van Prologo.
Eerst maar eens fietsen
Ik was toch wel benieuwd hoe de fiets, die er op papier prima voor de dag komt, in de praktijk zou voelen. Bij het uit de auto halen valt al het gewicht al positief op. Onze maat 56 gaf hangend aan onze weegtool 7,49kg aan (maat 56 zonder pedalen). Op de weg eerst maar eens wat rustige kilometers rijden. De fiets gaat lekker vooruit en ik zit zo tijdens het eerste lekker rustig te trappen om alles een beetje in me op te nemen. Schakelen gaat op z’n Ultegra’s, soepel en niets op aan te merken. Ik ga goed vooruit en bedenk me dat een beetje meer uitdaging wel leuk is voor de review. Daar is die fiets ook voor gekomen.
Staand op de pedalen vallen een paar dingen op. Je versnelt en dat gaat eigenlijk verrassend snel. De fiets voelt echt stijf. Ook de voorkant is stijf en een beetje hard en dat merk je met hobbeltjes die je best voelt in het stuur. Dit zorgt dat je een direct gevoel met de fiets hebt. Het sturen voelt erg direct zonder nerveus te zijn. Daarmee is het echt een racer. Gaan!
De fiets die wij kregen was nog een productiemodel wat betekent dat er nog een paar punten waren die aandacht nodig hadden. Die punten zijn nu opgelost overigens. Maar ik wil ze toch even noemen: Bij de achterkant was net iets te weinig ruimte om het wiel met 25mm banden er makkelijk in en uit te halen. Hier heeft het frame iets meer ruimte voor gekregen. Het frame kan tot 25mm banden aan, niet breder. Ook lieten de afdekdopjes bij een keertje wassen al los. Daarvoor zijn nu iets strakkere dopjes in de plaats gekomen.
De fiets rijdt lekker sportief en de onderdelen zijn ook van goede kwaliteit. Natuurlijk is een zadel erg persoonlijk maar deze Prologo zit prima. Het stuurlint dat ook van Prologo is, voelt een beetje glad. Vooral wanneer je zonder handschoenen fietst. Tijdens een rondje kwam ik achter het gevolg hiervan. Met mijn handen lekker los boven op het stuur fietste ik over een hobbel in het asfalt, veroorzaakt door een agressieve boomwortel. In een fractie van een seconde was ik beide handen kwijt, en om door snel hard te trappen kon ik voorkomen dat ik voorover klapte. Dus een ander stuurlintje met iets meer grip zou ik zeker aanraden. Tijdens het schrijven hoorden we van Candenz dat het Prologo stuurlint gaat worden vervangen door een zachter 3T stuurlint.
Er is gekozen voor de instapwielen van Fulcrum, de Racing 7 LG. In combinatie met het frame is dit een uitstekende keus. Tijdens bochten gaat deze heerlijk sportief de hoek om. Een beetje bijsturen in een snelle bocht gaat ook erg gecontroleerd. Natuurlijk zijn er stijvere en lichtere wielen, maar die zijn dan ook weer een stuk duurder. In tegenstelling tot sommige racefietsen waarbij je beter direct een wielupdate kan nemen, kan je deze Fulcrums prima kiezen. Uiteraard doen de banden van Vredestein, de Fortezza Senso’s hun best wat betreft de grip. Ook al zie je Vredestein minder vaak dan enkele van de andere grotere merken, dit is een prima raceband, hier hebben ze niet op bezuinigd bij Cadenz. Misschien dat het feit dat het een Nederlands merk is, ook meegespeeld in deze keus. Want Cadenz fietsen worden ook in Nederland opgebouwd. Nu we de hele fiets hebben geanalyseerd lijkt het me tijd voor het overzicht.
Plus
+ rijeigenschappen
+ in Nederland opgebouwd
+ prijs/kwaliteit
+ kwaliteit onderdelen
Min
– paar aandachtspunten in onze demofiets
– glad stuurlint
Conclusie
De vraag die mij naar boven komt is: “Wanneer zou je nou moeten overdenken om deze racefiets te kiezen?”. Allereerst wanneer je €2399,- te besteden hebt en een snelle, directe en lichte racer zoekt. Je houdt van ingetogen en subtiel qua design. Natuurlijk is het mogelijk om met een andere wielset het design wat minder ingetogen te maken (Je kan de wielset en de groep online trouwens upgraden). Daarnaast zoek je een racefiets waarbij alle componenten goed op elkaar aansluiten en die vooral om kwaliteit uitgekozen zijn. Je moet een beetje houden van een harde voorkant wat weer zorgt voor het racy gevoel.
Het is een beetje inherent aan een nieuw merk dat er af en toe nog wat kinderziektes in de ontwikkeling voorbij komen. Zo had ons testframe nog enkele kleine puntjes van verbetering (ruimte voor achterwiel en loslatende dopjes) maar dit is door Cadenz aangepast in de huidige modellen. Prijs/kwaliteit van deze fiets is met niet één maar beide “thumbs up” zeker een testritje waard!
Meer info bij Cadenz Bicycles