Het was aan de vooravond van de Tour de France van 2019, in Brussel, dat we bij de introductie van Cadex waren. Het high-end merk van weleer werd nieuw leven ingeblazen, en hoe. Nu kregen we de kans om eindelijk eens de wielen te proberen. We reden op de Cadex 42 Disc Tubeless carbonwielen. Een lichte wielset waarin high-end en high-tech samen moeten komen. En verwachtingen scheppen is één ding, maar ze vervolgens ook weten waar te maken is een tweede!

cadex 42 disc tubeless wielen op stelbel racefiets

De details en bijzonderheden

Laten we eerst eens kijken waar het nou precies over hebben. Voor alle info kan je ook op de Cadex Road Wheelsystems pagina kijken.

• Materiaal: Carbon
  • Velgtype: Hookless / Tubeless
  • Velghoogte 42 mm
  • Velg buitenbreedte: 23 mm
  • Velg binnenbreedte: 19,4 mm
  • Voornaaf: Cadex Low Friction Hub, Centerlock
  • Achternaaf: Cadex Low Friction Hub, Centerlock, Ratchet
  • Spaken: Cadex Aero Carbon (voor 21, achter 24)
  • Body voor Shimano of SRAM XDR
  • Garantie: 2 jaar
  • Crash Replacement: 5 jaar (eerste eigenaar)

Voorwiel (inclusief tubeless velglint): 606 gram
Achterwiel (inclusief tubeless velglint): 769 gram
Set van voor- en achterwiel: 1.375 gram

En bij high-tech en high-end hoort natuurlijk ook een dergelijke prijs: € 2.599,90 voor een set. De wielen zijn er ook voor velgremmen. Daarnaast heeft Cadex ook een set met 65 hoge velgen, eveneens voor schijf- en velgrem.

We ontvingen de set met een paar Cadex Race 25 Tubeless banden. 25 mm brede banden dus, waarbij onze weegschaal 281 gram aangaf. Niet extreem licht, maar zeker een ‘ok’ gewicht voor een 25 mm tubeless buitenband. Ze hebben een adviesprijs van € 79,95 per stuk.

Exclusief

De Cadex producten worden als exclusief in de markt gezet. Dat dit niet alleen maar marketingpraat is, laten deze wielen wel zien. Ze zijn ook niet ‘zomaar’ overal te koop. Dit kan alleen via het Cadex-dealernetwerk. Er is momenteel een handvol van deze dealers in Nederland en België, maar Cadex verwacht dat dit komende jaren verder zal groeien. Ze zijn dan ook niet online te koop en gezien de technische aard van het product (bijvoorbeeld de spaken) ben je aangewezen op de specialistische dealers van Cadex. Dat is misschien niet altijd handig omdat je er niet overal mee terecht kan, maar dat is de prijs van exclusiviteit en bovendien krijg je er een set bijzonder goede wielen voor terug.

Velgen én spaken van carbon

Je had het misschien al gezien, maar ook de spaken zijn uit carbon vervaardigd. Dat is geen gebruikelijke keuze, het is veelal rvs waar spaken van worden gemaakt. Carbon is licht en sterk en wordt niet voor niets voor high-end frames en velgen gebruikt, dus waarom ook niet voor spaken? Daar is een aantal redenen voor te bedenken, onder andere dat werken met carbon bewerkelijker en duurder is. Dat de spaken van carbon zijn scheelt ongeveer 90 gram per wielset, laat Cadex ons weten. De spaken zijn per stuk 2 gram lichter dan de veelgebruikte en populaire Sapim CX-Ray spaken.

cadex 42 disc tubeless wielen

Spaken geven altijd de indruk kwetsbaar te zijn. Ze zijn immers relatief dun. Met deze variant van carbon is dat niet anders. Deze spaken zijn overigens bij de uiteinden van aluminium, alles ertussen is carbon. De spaken hebben een aerodynamische vorm voor snelheid, maar zorgen ook voor meer stabiliteit bij zijwind. Ook bij de velgen is er extra aandacht aan de lay-up besteed op specifieke plekken.

cadex 42 disc tubeless wielen

Hookless velgen: een vloek of een zegen?

Een gewicht van 1375 gram voor een set 42 mm hoge schijfremclincherwielen, zo uit de fabriek, zien we niet vaak. Dat is deels te danken aan de eerder genoemde spaken, maar ook aan het hookless ontwerp van de velgen. Cadex Hookless Rim Technology noemen ze het mooi. De intentie is dat de wielen tubeless gebruikt kunnen worden, maar met een binnenband kan ook nog altijd.

cadex 42 disc tubeless wielen

‘Hookless’ zegt je misschien niet meteen veel. Auto- en motorvelgen zijn dit al sinds jaar en dag. Bij een hookless velg gaat het om de haak die ontbreekt aan de binnenkant van de velg waar normaal gesproken je (clincher)band achter haakt.

links een clincher- of haakvelg, rechts een hookless-velg

Het achterwege laten heeft voordelen. Je hebt minder materiaal nodig, ze zijn makkelijker te maken en zijn sterker dan velgen met haken. Bij de Cadex wielen resulteert het ook in een grotere interne breedte. Ze geven ook aan dat je hierdoor met een smallere en lichtere band kunt rijden met toch hetzelfde volume van een bredere en dus zwaardere band. Ook neemt de band hierdoor een mooiere ronde vorm aan, hetgeen bijdraagt aan betere rijeigenschappen. De binnenbreedte is trouwens 19,4 mm. Dit is een vrij gangbare breedte tegenwoordig, al zie je ook steeds meer binnenbreedtes van 21 mm voor wegwielen.

De overgang van band naar velg is geleidelijker, zoals je goed in bovenstaande foto kan zien. Dat draagt weer bij aan de aerodynamica. Een aantal merken gebruikt al hookless velgen en volgens ons lijkt het erop dat meer merken hiertoe overgaan in de nabije toekomst.

Het gebruik van hookless velgen wordt niet zonder meer door elke bandenfabrikant omarmd en Cadex garandeert niet dat elke band veilig gebruikt kan worden met de velgen. Sterker nog, er is een lijst met banden waarvan ze aangeven dat ze niet veilig zijn i.c.m. de Cadex wielen. Dit geldt o.a. voor de populaire Vittoria Rubino Pro TLR, Corsa TLR en Continental GP 5000 TL, allen in 25c. Cadex geeft aan dat banden die een opgegeven maximale druk hoger dan 5 bar hebben én niet op hun lijst staan, alleen op eigen risico van de gebruiker gebruikt kunnen worden. Ze voldoen (nog) niet aan het Cadex-testprotocol hiervoor. Ze geven ook aan dat tubeless of tubeless-ready banden met een opgegeven maximale druk onder de 5 bar wèl gebruikt mogen worden zolang de betreffende fabrikant ook aangeeft dat ze “hookless rim compatible” zijn.

Het heeft alles te maken met de hieldraad die iets kan gaan rekken bij hoge druk waardoor de band van de velg kan komen. Het Cadex-testprotocol is vrij streng. Ze pompen de banden tot 1,5 keer de maximaal aanbevolen druk op, waarbij de band op de velg moet blijven gedurende 24 uur. Niet bij elke band lijkt de hieldraad dit dus te kunnen halen. Dit wil niet zeggen dat deze banden niet goed zijn, ze zijn alleen – nog – niet geschikt voor gebruik met hookless velgen. Check dus altijd welke banden volgens Cadex veilig zijn en welke niet.

cadex 42 disc tubeless wielen

Naven ook uit eigen huis

Ook de naven maakt Cadex helemaal zelf. De Low Friction Hubs zijn, op zich vanzelfsprekend, zorgvuldig gefreesd voor zo min mogelijk wrijving in de lagers. Cadex en ook moederbedrijf Giant gebruiken Dynamic Balanced Lacing al langer voor hun wielen. Hierbij gaat het om de spaakspanning van de ‘duwende’ en ’trekkende’ spaken bij met name de aandrijfzijde van de naaf. Het gebruik van de carbon spaken met aluminium nippels vereiste ook een uniek ontwerp.

cadex 42 disc tubeless wielen

Het binnenwerk wilde ik toch ook wel graag even zien. Daar heb je geen gereedschap voor nodig, je trekt de body er namelijk zo vanaf. Dat is handig voor onderhoud, al zal je dat niet al te vaak hoeven te doen. Het geeft in ieder geval wel een gemakkelijk kijkje in het binnenste. Daar gebruiken ze een 30T ratchet. De interne naafonderdelen en end-caps zijn opnieuw ontwikkeld door Cadex omdat ze merkten dat er toch enige frictie ontstaat door de manier van spaken als ook bij het aandraaien. Die frictie hebben ze naar eigen zeggen met 69% weten terug te brengen t.o.v. de DT Swiss 240 naaf die ze eerder gebruikten.

De ratel is overigens lekker luid. Ik hou daar wel van. Ik heb pas aan het einde van de testperiode de body er voor het eerst afgehaald en het is duidelijk dat alles goed is afgedicht. Het ziet er nog allemaal als nieuw uit.

Rij-ervaring: licht én vlug

Zoals altijd geldt wat ik vaker zeg: ’the proof of the pudding is in the eating’. Rijden dus! Ik weet dat de wielen licht zijn, op papier. Nu nog ‘voor het echie’. Het valt meteen op als je gaat rijden. (Significant) lichtere wielen maken je fiets lichtvoetiger en vlugger. Accelereren gaat ook vlot omdat het lagere gewicht makkelijk op snelheid te brengen is. Dat is iets waar je snel aan kan wennen en ook iets dat je snel mist wanneer je wat zwaardere wielen steekt.

cadex 42 disc tubeless wielen

Een – relatief – nadeel van lichte wielen t.o.v. zwaardere wielen is dat je minder het vliegwieleffect kan benutten. Wielen met een grotere massa zijn weliswaar moeilijker op gang te brengen, maar eenmaal op snelheid houden ze die ook langer vast, zoals bij een vliegwiel. Dat kan afhankelijk van het parcours een voordeel zijn. Lichtere wielen komen weer sneller op snelheid en remmen ook sneller af. Ze gedragen zich zoals je van lichte wielen zou verwachten, maar weten de snelheid toch nog goed vast te houden.

Want het gaat hier nog steeds om 42 mm hoge velgen! Ze bieden daarmee enig aerodynamisch voordeel t.o.v. lage velgen, die normaliter zo kenmerkend zijn voor lichte wielen. In een gevarieerd parcours met hoogteverschil, bochten en snelle rechte stukken is dit dus een wielset waar je wat betreft deze eigenschappen heel goed mee uit de voeten kan.

cadex 42 disc tubeless wielen

… en stijf én comfortabel

Ok, de wielen zijn licht en vlug, maar er komt meer bij kijken. De hele combinatie van wielen en banden rijdt namelijk heerlijk. Enerzijds is dat te danken aan het gewicht, maar ook de spaken en banden spelen een grote rol. Wat opvalt is dat de wielen zeer stijf zijn en heel strak sturen. Dat rijdt fijn in combinatie met dat lage gewicht waarmee je ook rap accelereert. Dan zou je misschien ook verwachten dat ze heel hard zijn, maar dat is dus niet zo. Dit is mede te danken aan het carbon van de spaken. Het is moeilijk exact te beoordelen hoe comfortabel ze precies zijn, maar de combinatie met 25 mm tubeless Cadex banden bevalt uitermate goed. Ik check regelmatig de bandenspanning maar die schommelt keurig rond de 6,5 bar. Toch lijkt het soms minder, zeker als de kwaliteit van het wegdek te wensen overlaat. En dat is alleen maar positief te noemen. De banden zijn in een tubeless-setup zeer soepel en geven je veel controle en grip, ook als het wat natter en kouder is buiten.

cadex 42 disc tubeless wielen

Ik wilde eigenlijk gaan zeggen dat de wielen all-round zijn, maar ergens doet ze dat niet genoeg eer aan. Dat zijn ze wel, maar ze blinken ook nog eens uit in dat wat ze all-round maakt. Ze zijn lichter, stijver, sneller en comfortabeler dan veel van de andere wielsets die er op de markt zijn in dit segment. De combinatie met de Cadex Race tubeless banden is fantastisch. Hookless velgen hebben de toekomst. Wel brengt dat op dit moment ook nog wat beperkingen met zich mee, omdat je niet geheel vrij bent in je bandenkeuze.

cadex 42 disc tubeless wielen wieltassen
cadex 42 disc tubeless wielen
cadex 42 disc tubeless wielen