cadex boost racefiets zadel

Sinds de herintroductie van Cadex zijn het vooral hun wielen die je voorbij ziet komen. Maar ze hebben ook een zadel in de collectie en net als de wielen past die zowel wat betreft eigenschappen als prijs in het hogere segment. Laten we eens kijken of het zadel daar ook thuishoort.

Het ontwerp van de Boost

Bij de ontwikkeling van het zadel door de mensen van Cadex hebben ze met name op drie punten specifiek gelet: de krachtoverbrenging, comfort en een laag gewicht. Ze gebruiken een zogeheten tweedelig Advanced Forged Composite frame om ongewenste flex te voorkomen en de krachtoverbrenging te verbeteren. Het moet heel stijf zijn dus. Het idee is te voorkomen dat de kracht die door de renner geleverd wordt bij hard fietsen deels verloren gaat door flexibiliteit in het zadel.

Het Integrated Rail Design moet de meest gebruikelijke drukpunten ontlasten door railverbindingen vast te maken aan het zadeldek op een plek die geen contactpunt vormt met de rijder. Daarnaast worden trillingen van het wegdek gedempt door de specifieke vorm en het ontwerp van de rails. In het zadeldek hebben ze hun Particle Flow Technology verwerkt dat ervoor moet zorgen dat drukpunten beter worden verdeeld. Hiervoor gebruiken ze kleine zogeheten E-TPU. Dat is een elastisch schuim, te vergelijk met Infinergy Foam dat we al eerder tegenkwamen, met veel veerkracht. Comfort dus!

Dat was even een opsomming van de informatie van Cadex over het zadel. Wat ze eigenlijk niet noemen en juist heel kenmerkend is voor het zadel, is dat het ontwerp de trend volgt van afgekorte zadels. De punt is eraf gehaald. Zonder die punt kan je makkelijker dieper zitten. En geen punt scheelt weer materiaal en daarmee gewicht. Het resulteert in een 249 mm lang zadel dat met 149 mm ook relatief breed is.

Het fietsen met de Boost

Het verhaal van Cadex klinkt veelbelovend en het prijskaartje van € 249,95 schept natuurlijk ook enige verwachtingen, maar pas na het fietsen weten we echt of het allemaal waargemaakt kan worden.

Het installeren is net zo eenvoudig als bij andere zadels. Afhankelijk van de zadelpen die je hebt moet je er rekening mee houden dat het om een 7×9 mm carbon rails gaat. Niet dat dit heel bijzonder is, maar de klem van de zadelpen die om de rails gaat moet hier wel voor geschikt zijn. En een carbon rails doet al vermoeden dat het om een licht zadel moet gaan, en dat klopt. Met 141 gram mag je dat gerust zeggen.

Het zadeldek voelt met je handen stevig aan, maar niet hard. En dat is precies zoals ik het ook ervaar op de fiets. Het zit stevig en comfortabel. Dat geeft ook aan dat de vorm goed is, ik hoef er niet aan te wennen of iets dergelijks. Het zadel mag dan met 149 mm relatief breed zijn, het is niet tè breed, en ik merk ook dat ik met mijn zitbotten als drukpunten goed zit. Opvallend is wel dat het zadel maar in één maat verkrijgbaar is.

De sleuf die over het midden loopt levert ook een grote bijdrage aan het verminderen van drukpunten en het verhogen van het comfort. Fijn vind ik ook dat deze niet helemaal open is, als in dat je er doorheen kan kijken. Alleen een kleine opening. Bij natte wegen kan er dan bijna geen vuil doorheen spetteren tegen je broek.

Ok, het Boost zadel zit dus heel goed en is heel comfortabel. Wat betreft de trillingen die het zou moeten absorberen ben ik ook tevreden. Natuurlijk, de banden, wielen, frame en zadelpen zitten ook nog tussen het wegdek en je achterwerk, maar de Boost draagt hier zeker aan bij. Het zadel is dus ook heel stijf. Dit is voor een betere krachtoverbrenging, volgens Cadex. Hoewel ik geen flex kon ontdekken in het zadel tijdens het rijden is het voor mij moeilijk vast te stellen of het ook daadwerkelijk bijdraagt aan de krachtoverbrenging. Het is wel een aannemelijke bewering, hetzelfde principe geldt ook voor de stijfheid in je frame bijvoorbeeld.

Details

Breedte: 149 mm
Lengte: 246 mm
Rails: 9 mm
Gemeten gewicht: 141 gram
Adviesprijs € 249,95
Alle informatie en waar je het zadel kan kopen vind je bij Cadex

Conclusie

Het afgekorte ontwerp van de Boost met de brede achterkant zorgt met de padding voor verrassend veel comfort. Je kan diep zitten zonder dat dit leidt tot gevoelloosheid of iets dergelijks. Het is wat dat betreft echt een fijn zadel voor mij. Cadex heeft er veel techniek in gestopt met het comfort van het zadeldek, het opvangen van de trillingen en de zeer stijve contructie. De prijs van het zadel is ook hoog, dat mag duidelijk zijn. Daar krijg je dus wel een heel licht en zeer comfortabel zadel voor terug en hij ziet er ook nog eens erg fraai uit. Zijn die eigenschappen voor jou ook belangrijk en is het bedrag geen bezwaar, dan heb je aan het Cadex Boost zadel een hele goede .

Tags: