cadex race stuur

High-end componentenfabrikant Cadex stuurde ons hun Race stuur. Een stuur dat slechts 160 gram in maat 42 weegt. Prachtig, maar hoe is het om hiermee te fietsen?

Cadex staat voor high end

Niet letterlijk vertaald natuurlijk, maar je mag aannemen dat wanneer je een product van Cadex in handen hebt, het niet om een instapmodel gaat voor de grote massa. Het zijn producten met hoge kwaliteit, gemaakt voor de veeleisende renner. En als we al hun producten op een rij zetten, mag je ook wel zeggen dan ze in bepaalde opzichten extreem zijn. Dan doel ik met name op de gewichten. En ook dit stuur mag je extreem licht noemen met slechts 159 gram op onze weegschaal.

De som der delen

Het is een beetje een wolf in schaapskleren, dit stuur. Er is namelijk nagenoeg niets aan het uiterlijk dat verraad dat je hier met iets bijzonders te maken te hebt. Het is allemaal vrij subtiel. De bovenkant is iets gebogen zodat je handen een iets comfortabelere en natuurlijke positie aannemen. De achterkant van de bovenkant is afgeplat zodat je duimen daar wat meer ruimte hebben als je met je handen bovenop het stuur rijdt.

En dit is wat je een “compact stuur” noemt met een drop van 125 mm. Enerzijds zorgt dat ervoor dat je minder flexibel hoeft te zijn om toch onderin de beugels te rijden. En anderzijds maakt dit de afstand tussen remgreep en beugel kleiner waardoor het wisselen tussen die twee handposities makkelijker en sneller is. Hetzelfde voor de reach van 72 mm. Die is tamelijk kort, maar dit is niet uitzonderlijk. Het is wel een bewuste keuze van Cadex geweest om ook weer het wisselen tussen handposities te verbeteren. Op zichzelf zijn het misschien geen ‘grote’ dingen, maar alles bij elkaar opgeteld maken ze het plaatje wel compleet.

Marginale voorsprong

Ik ga hier niet verkondigen dat mijn fietsritten sinds het monteren van het Cadex Race stuur sensationeel sneller en beter zijn geworden. Zo, dat is eruit. Maar daarmee zeg ik ook niet dat het stuur niet bevalt en dat je een kat in de zak koopt. Het is ook geen stuur dat je op een fiets van 2500 euro monteert, en misschien zelfs ook niet op een fiets van 6000 euro. Dit is een stuur voor een renner én een fiets waar nog maar weinig aan te verbeteren valt en waar je verbeteringen doorvoert op minder logische plekken. De logische plekken noem ik bijvoorbeeld de aandrijflijn en wielen. Het lage gewicht en hoge stijfheid kunnen dan juist een verschil maken en tevens het vertrouwen geven dat het niet meer aan het materiaal kan liggen. Een marginale voorsprong kan het verschil maken.

Superlicht en superstijf

Het testen van het Race stuur is dan ook nog best lastig, al valt er zeker te vergelijken om vervolgens daaruit conclusies te trekken. De korte reach en drop vind ik erg fijn omdat ik zo makkelijk in de beugels zit. Niet per se iets dat uniek is voor dit stuur, maar toch. Mijn fiets is met dit stuur ook een kleine 100 gram lichter geworden. Dat is heel welkom bergop, maar in de polder van weinig waarde. En dan kom ik tenslotte op de eigenschap die mij tijdens het fietsen het meest is bijgebleven: de stijfheid. Ik kan aanzetten wat ik wil, maar ik krijg er geen beweging in. Bovenop noch onderin. Ook hier is het net dat kleine verschil, want het is niet zo dat andere hoogwaardige sturen ‘niet stijf’ zijn. Het valt mij toch op bij dit stuur en het geeft veel vertrouwen. En toch is het ondanks de hoge stijfheid geen oncomfortabel stuur.

Bijna perfect

Superlicht, superstijf en het ligt lekker in de hand. Het Cadex Race stuur kan het allemaal. Het is net niet perfect, maar het perfecte racestuur bestaat niet. Dan zou er niets meer aan te verbeteren kunnen zijn. In dit geval is het een keuze van Cadex geweest om geen extra gaten te maken om hydraulische remleidingen binnendoor te laten lopen. Dit zou ten kostte gaan aan de stijfheid en gewicht. Je kan niet altijd alles hebben dus. Remleidingen kan je dus niet volledig uit het zicht wegwerken, maar dit is ook niet bij alle fietsen mogelijk.

Details en specificaties

Cadex Race stuur
Adviesprijs: € 349,95
Gemeten gewicht: 159 gram (420 mm)
Breedte: 420 mm (ook in 380, 400 en 440 mm)
Reach: 72 mm (het 380 mm stuur heeft een reach van 68 mm)
Drop: 125 mm (het 380 mm stuur heeft een drop van 120 mm)
Klemdiameter: 31,8 mm
Alle info bij Cadex Cycling

Conclusie

Er zijn er die zullen zeggen dat 350 euro voor een stuur een ‘krankzinnig’ bedrag is, of dat het ‘belachelijk’ is. Dat zou kloppen als het een matig product zou zijn, maar dat is het allerminst. Er zijn maar zoveel dingen die je over een stuur kan zeggen, maar hier valt niets meer op af te dingen. Hoewel, je kan geen hydraulische leidingen binnendoor laten lopen waardoor je niet alle kabels helemaal uit het zicht kan krijgen. Dat gezegd hebbende, ik heb er een aantal weken met veel plezier mee gefietst. Het ligt mede door de afmetingen overal lekker in de hand en is fantastisch stijf. Natuurlijk is het veel geld, maar waarschijnlijk valt de rest van je fiets ook al in deze klasse. En dan past een stuur als deze ineens heel goed in het complete plaatje om je fiets weer een niveau hoger te tillen.