De afgelopen twee jaar is Cannondale flink aan het vernieuwen. Een compleet nieuwe SystemSix Aero racer, de carbon Topstone gravelbike, en een vernieuwde versie van de SuperSix. Naast al dit carbon is de aluminium Caad ook geupdate. Nadat in 2015 het Cannondale Advanced Aluminium Design toe was aan versie 12, is 2019 het jaar waarin versie 13 is gepresenteerd.

Voordat we gaan testen
Cannondale is gevestigd in Oldenzaal en dat zit bijna letterlijk bij mij om de hoek. Ideaal om de fiets op te halen en er direct maar een stuk op te gaan rijden. De fiets die voor mij klaar staat is de Caad13 Disc Ultegra en dat is in de Benelux de topper uit het aluminium assortiment. De serie Caad fietsen horen in het performance segment en zijn de ultieme aluminium racemachines volgens Cannondale zelf. De Caad13 is een fiets waarmee ze de rij eigenschappen van carbon willen evenaren, maar dan met het prijskaartje van aluminium.

Het frame van de Caad13 is gebaseerd op de vernieuwde SuperSix. Dit zie je goed terug in de vergelijkbare geometrie en de vorm van de buizen bij beide frames. Zo zie je bij de Caad13 de ingekorte druppelvorm bij de buizen, laag geplaatste seatstays en de geintereerde Knøt zadelpen. Deze technische details kwamen al eerder voorbij in ons artikel over de vernieuwde Caad13.

Caad13 Disc Ultegra
Deze fiets is afgemonteerd met een mechanische Ultegra 2X11 groep met hydraulische schijfremmen. Op onze testfiets heeft de Hollowgram SI crank een Cannondale Spidering. Als je de fiets besteld wordt wordt hij geleverd met FSA bladen met een 52/36 combinatie met een 30/11 cassette. Samen met de 34/11 cassette die er bij onze testfiets op zit, is het bereik van deze aandrijflijn enorm ruim.

De kabels lopen intern door het frame en ook de leiding van de voorrem loopt netjes door de carbon voorvork. Net als de zadelpen komen ook de stuurpen en het stuur uit eigen fabriek. De wielen zijn een set Fulcrum DB 600 met Vittoria Rubino pro 28 mm banden. De fiets is netjes afgewerkt en heeft een cleane look qua logo’s en striping waardoor ik het een erg strakke fiets vind.

Nadat ik de fiets goed heb bekeken, zetten we het zadel op de juiste hoogte en nog geen drie minuten later rijden we door het buitengebied van Oldenzaal. Na zo’n drie uurtjes komen we weer terug bij Cannondale en ik heb niet het idee dat het een test-fiets is. Op de redactie hebben we het geluk dat we op veel verschillende fietsen met verschillende geometrie kunnen rijden, waarbij toch vaak de eerste kilometers even wennen zijn. De Caad13 went kennelijk erg snel.

Speed Release
Na de eerste kennismaking, gaat de fiets mee om er vaker op te kunnen rijden. Om hem in de auto te leggen haal ik het voorwiel eruit. De wielen zijn gemonteerd met 12 mm Speed Release steekassen en die komen daarbij goed van pas. Één kant van het frame en de vork heeft een drop-out, waardoor het wiel na het losdraaien van de as al is te demonteren. Dit werkt snel en makkelijk. Wat me ook opvalt nu ik het voorwiel er uit heb, zijn de nokjes voor de montage van spatborden. Deze zitten ook aan de achterkant op het frame. In combinatie met de ruimte voor 30 mm banden is dit handig voor trainingen in de winter.

Tijdens de testperiode heb ik het idee dat ik op een carbon racefiets rij. De stijfheid van het frame is goed merkbaar. Bij het aanzetten reageert de fiets direct. Dit geldt ook voor het stuurgedrag: snel en direct zonder dat het nerveus aanvoelt. De Fulcrum wielen zijn niet de lichtste wielen, maar met de steekassen en assymetrische velgen leveren ze een positieve bijdrage aan het strakke sturen van de Caad13.

Merk je dan helemaal niet dat je een aluminium frame rijdt? Ja, dat wel. Onze weegschaal geeft 8,5 kg aan en, dat is een net gewicht voor een aluminium fiets. Maar dit gewicht merk je wel wanneer de weg omhoog loopt. Met de lage positie van de seatstays en de 28mm brede banden biedt de fiets relatief veel comfort. Veel meer dan ik gewend ben van een aluminium racer. Qua hardheid voelt hij als een carbon aero racer en dat is zeker niet negatief, want het maakt de Caad13 wat mij betreft juist een echte criterium racer.

Specificaties
Cannondale CAAD13
Frame: Smartform C1 Aluminium
Voorvork: Ballistec Carbon
Wielen: Fulcrum DB600
Groep: Shimano Ultegra Disc mix 30/11 cassette
Crankset: Cannondale 1, FSA 52/36
Gewicht: 8,5 kg (in maat 54, zelf gewogen)
Maat: 54 (verkrijgbaar in: 44, 48, 51, 54, 56, 58, 60, 62)
Adviesprijs: € 2699,-
Meer info via Cannondale

Pluspunten
+ Stijfheid
+ Stuurgedrag
+ Looks
+ Afwerking

Conclusie
Een compliment voor Cannondale is hier zeker op zijn plaats! Het ontwikkelen van een aluminium racefiets met de eigenschappen van carbon is, op het gewicht na, erg goed gelukt. Qua prijs zit de Caad13 in het hoge segment van de aluminium fietsen, en dat is ook waar deze fiets kwalitatief gezien hoort. Een stijf en strak sturend frame waarmee je hard wil rijden en lekker kan koersen. De uitspraak van Cannondale dat het de ultieme racemachine is kan ik beamen. Persoonlijk vind ik de keuze voor spatbord nokjes en zelfs een 30/11 cassette daar niet echt bij passen, maar qua rij eigenschappen hebben ze gelijk! De looks vind ik erg gaaf. Clean en strak, zoals de Caad13 is.