Crossen doe je in de winter. En dat is precies wat ik afgelopen winter heb gedaan. Met twee crossers te leen heb ik verschillende crossen meegedraaid. Het leek me namelijk wel eens leuk om twee Cannondale’s naast elkaar te testen. Het topmodel uit de aluminium serie, de CaadX en het topmodel uit de carbon serie, de SuperX. Het verschil zit hem in het materiaal en de afmontage want qua geometrie zijn ze nagenoeg gelijk.

Eerst maar eens iets over de CaadX Ultegra, zoals deze officieel heet. De prijs van deze crosser is € 1.999,- (Hij is er trouwens al vanaf € 1.299,-). Daarvoor krijg je een aluminium frame met een carbon voorvork. Schakelen en remmen doe je met een mechanische Shimano Ultegra groep met hydraulische schijfremmen. Als versnelling heb je voor een 46/36 en achter een 11-34 cassette. De Vittoria Terreno Mix banden zitten om Maddux CX 2.0 wielen. Deep Purple is de naam van de kleur. Veel paars met hier en daar wat grijs en blauw. Klinkt op papier misschien vreemd, maar het is echt een hele mooie kleur waar ik veel positieve reacties op kreeg.

Dan heb je de SuperX Di2. Deze crosser kost € 4.599,- (De fiets is er vanaf € 2.999,-). Het frame van de SuperX is van carbon, net als de voorvork. Schakelen doe je elektrisch met Shimano Di2. Deze crosser heeft een 1X aandrijving. De Shimano onderdelen zijn een beetje een mix. Zo zijn de shifters van Ultegra, de cassette is een 105 en de achterderailleur is XT Di2. Aan de voorkant zit er uiteraard geen derailleur. De crankset is van Cannondale, de bekende en superstrak uitziende HollowGram 40T. Achter heb je een 11-34 cassette. Qua banden is hier ook gekozen voor de Terreno Mix van Vittoria. De 35mm hoge carbon HollowGram wielen zien er wat mij betreft erg goed in deze SuperX. De kleur van de fiets is oranje met wat zwarte accenten. Er zijn verschillende tinten oranje gebruikt voor de lak en en het echt springt de fiets er nog beter uit dan op afbeeldingen.

Hier alvast een korte video over de SuperX:

Verschillen tussen de CaadX en de SuperX
Eerst maar eens de verschillen die als eerste opvallen wanneer je de fietsen naast elkaar zet. Wanneer ik de CaadX pak om mijn eerste meters ermee te gaan, voelt de fiets niet al te licht aan. Dat klopt ook want onze weegschaal geeft 9,68 kg aan voor maat 56. De SuperX is duidelijk een stuk lichter dan de CaadX. Ruim 1,5 kg lijkt misschien niet heel veel maar je merkt het echt. Met het pakken van je fiets, maar ook bijvoorbeeld met het op gang komen en bij de wendbaarheid.

Ook verschilt het gebruik van kabels. Omdat de SuperX geen voorderailleur heeft en achter elektrisch schakelt doormiddel van een dun draadje, is het gebruik van kabels minimaal gehouden. De kabels van de hydraulische remmen gaan door het frame. Bij de CaadX is dat anders. De remkabels gaan wel door het frame, maar de kabels voor de voor- en achterderailleur gaan buitenom langs de onderbuis. Wanneer je de fiets voor het schouderen optilt kom je met je handen tegen de kabels.

Het balhoofd is bij de oranje SuperX opvallend forser dan bij de CaadX. Oh, en de Ultegra remhendels zijn veel compacter van de elektrisch schakelende SuperX dan die van de mechanisch schakelende CaadX. Dat zit hem in het mechanische in combinatie met de hydraulische schakeling. Verder verschillen de wielsets. De SuperX heeft hoge wielen van carbon, de CaadX lage van aluminium.

Op het zadel
Ondanks dat de geometrie van beide fietsen nagenoeg hetzelfde is, is het rijgedrag toch een beetje anders. Dat merk je het beste wanneer ik de fietsen direct achter elkaar gebruik. Ik zal het proberen te verwoorden. Ondanks dat beide fietsen zich heel makkelijk laten sturen, voelt de SuperX iets wendbaarder. Helemaal wanneer ik tijdens crosswedstrijden bochten neem, die elkaar snel opvolgen. Dan gooi je deze SuperX net even lekkerder en makkelijker in de bochten. Dat heeft deels te maken met het gewicht van de fiets maar ook de carbon wielen zijn hier debet aan. Op de rechte lijn voelt de CaadX weer net even stabieler.

Als je de fietsen niet direct achter elkaar gebruikt merk je dat ze beide erg stabiel op rechte stroken zijn, maar beide ook behendig in de bochten. Dit komt door de combinatie van een iets kleinere balhoofdshoek samen met iets meer offset van het voorwiel. Wat mij betreft maakt deze combi de fiets ook echt geschikt voor een lekker gravelritje. Dat terwijl ze bij Cannondale tegenwoordig ook een echte gravelracer hebben, de Topstone, die op dit moment door mijn collega aan de tand wordt gevoeld.

Met die gravelgedachten heb ik met beide fietsen ook zo hier en daar een graveltochtje gefietst en heb er zelfs woonwerkverkeer mee gereden. Dit om te kijken hoe allround deze crossers gebruikt zou kunnen worden. En daarin verrassen ze beide. Veelzijdig is het goede woord hiervoor. Met een tocht over de heide heb ik het erg naar mijn zin op deze fietsen. Maar voor het woonwerkverkeer zijn het ook fijne fietsen. Ik zal dit proberen uit te leggen.

Schakelen
De SuperX schakelt dus met een 1X groep en dat vind ik voor crosswedstrijden echt een verademing. Je hoeft niet meer voor en achter te schakelen en het voordeel van Di2 is dat je de shifters naar wens kan instellen. Zo heb ik gereden met een ‘omgekeerde Sram eTap instelling’. Dus met alle knoppen op mijn rechter shifter schakelde ik groter en met alle knoppen op de linker shifter schakelde ik kleiner. Geen fouten meer met het schakelen want met handschoenen is het soms lastig om de goeie Di2 knoppen tijdens de hobbels van een crosswedstrijd te vinden. Maar mocht je deze instelling niet fijn vinden, dan kan je natuurlijk ook de standaard instelling van Di2 gebruiken. Als het parcours erg hobbelig is kan je de RX-derailleur vast zetten zodat hij niet gaat klapperen met een aflopende ketting tot gevolg. Ondanks dat de groep een mix is, werken de onderdelen erg fijn op elkaar en zijn ze wat mij betreft prima gekozen.

De CaadX heeft een mechanische Ultegra groep en voor iedereen die wel eens met die Ultegra groep heeft gereden, weet dat je geen reden tot klagen hebt. Hij doet wat hij moet doen. Fijn schakelen, erg fijn en soepel zelfs. Je hebt iets meer versnellingen dan de 1X waardoor je iets makkelijker een goede cadans kan vinden. Ik merkte dat dit vooral tijdens de woonwerk-kilometers fijn is. Oké het is geen Di2 dus misschien iets minder sexy en je moet het doen met iets grotere shifters op je stuur, maar functioneel is het uitstekend. De grotere shifters zijn trouwens erg fijn toen ik met dikke winterhandschoenen wat gravelritjes reed. Daarmee heb je net iets meer houvast en dus controle.

Toch een bandenwissel
De standaard banden van Vittoria zijn prima voor de cross. Van harde zandpaden tot redelijke modder, echt een allround crossband. Toch heb ik ze op de SuperX even vervangen door Challenge Grifo’s. Los van dat dit ook een erg fijne band is die redelijk in de buurt van tubes komt, vind ik zo’n gele wang er gewoon erg goed uitzien. Geeft je fiets weer een net andere look. Dat dus even terzijde.

Ik heb het in een eerdere review al eens genoemd, maar ik vind de crossers van Cannondale ook erg fijn op gravelritjes en dus zelfs als woon-werkfiets. Al voelde ik me met de CaadX iets meer op mijn gemak tijdens de woon-werkkilometers. Ook de nokjes voor spatborden – die de SuperX niet heeft – maakt het net even een meer allrounder. Ook ben je met een Di2 derailleur toch iets voorzichtiger bij stoplichten, waar sommige mensen tijdens het stoppen even zachtjes tegen je fiets aanrijden. Ook de fiets bij je kantoor op slot zetten voelt iets makkelijker bij de CaadX die ruim twee keer goedkoper is dan de SuperX.

Specificaties CaadX 
Frame: CaadX Disc Smart Form C2
Vork: CaadX Disc Carbon 55 mm offset
Crankset: Cannondale Si, BB30 FSA 46/36
Bottombracket: Cannondale BB30
Groepset: Shimano Ultegra
Cassette: Shimano Ultegra 11-34 (11-speed)
Remmen: Shimano Ultegra hydraulische schijfrem 160 mm
Cockpit: Cannondale C3 aluminium
Stuurlint: Cannondale Grip Bar Tape 3,5 mm gel
Zadelpen: Cannondale C3 aluminium 27,2 x 350 mm
Zadel: Cannondale Stage CX
Wielen: CX 2.0 tubeless ready
Banden: Vittoria Terreno Mix 33 mm
Gemeten gewicht: 9,68 kg (maat 56)
Adviesprijs: € 1.999,-

Specificaties SuperX 
Frame: SuperX BallisTec Carbon
Vork: SuperX BallisTec Carbon 55 mm offset
Crankset: Cannondale HollowGram Si, BB30 SpideRing 40t
Bottombracket: Cannondale Alloy PressFit30
Groepset: Shimano Di2
Cassette: Shimano 105 11-34 (11-speed)
Remmen: Shimano Ultegra hydraulische schijfrem 160 mm RT70
Cockpit: Cannondale C1 Ultralight aluminium
Stuurlint: Cannondale Grip Bar Tape 3,5 mm gel
Zadelpen: Cannondale SAVE Carbon 25,4 x 350 mm
Zadel: Fabric Scoop Shallow Race
Wielen: Cannondale HollowGram SI Carbon 35 mm, tubeless ready
Banden: Vittoria Terreno Mix 33 mm
Gemeten gewicht: 8,07 kg (maat 56)
Adviesprijs: € 4.599,-

Conclusie: het is lastig kiezen
Omdat het ook zo flauw is om te zeggen dat allebeide fietsen goed zijn, zal ik hieronder mijn keuze tussen beide uitleggen. Uiteraard heeft het ook met je portemonnaie te maken, want als je geen € 4.599,- te besteden hebt dan valt deze SuperX al af.  Mijn keuze is tweeledig. Als ik echt crosswedstrijden met een zo goed mogelijke uitslag wil rijden, dan kies ik duidelijk voor de SuperX. Ook al zijn de verschillen minimaal, tijdens koers merk je het toch. Net even lichter, net even makkelijker draaien, net even sneller foutloos schakelen. Dat komt door de het carbon en de andere onderdelen die gebruikt zijn. En al deze puntjes maken het gewoon een snellere wedstrijdcrosser.

Wanneer ik lekker voor de gezelligheid af en toe een crosswedstrijdje wil meepakken dan is de CaadX echt een fijne crosser. Want plezier heb ik echt gehad met deze CaadX. En mocht je dan toch nog willen upgraden, dan maakt een carbon wielset nog een serieus verschil voor tijdens de wedstrijden. Het mooie is dat deze fiets net onder de € 2.000,- blijft waardoor ik hem makkelijker als woon-werkfiets gebruikte en hij voelt gewoon iets robuuster aan in het verkeer. Het punt blijft dat Cannondale lekkere degelijke crossers maakt, die je ook lekker als gravel en woon-werkfiets kan gebruiken.

Meer info via Cannondale