Het is me niet eerder gebeurd dat ik m’n tong ‘brak’ bij het uitspreken van een fiets model, maar bij de bovenstaande titel was het meer regel dan uitzondering. Tuurlijk ziet iedereen dat het een disc uitvoering is, of dat hij is afgemonteerd met Ultegra Di2. Maar Cannondale heeft deze Supersix bewust deze lange naam meegegeven. Dit omdat er ook een model is zonder Di2, en een model dat geen Hi-Mod is. Dus logisch is het zeker, maar lastig soms ook:)
De Supersix Evo Hi-Mod disc Ultegra Di2 dus! Supersix staat al jaren te boek als het top-racemodel uit de stal van Cannondale. Het verschil tussen een reguliere Supersix en een Supersix Hi-Mod zit hem in het carbon. Een Hi-Mod, wordt vervaardigd uit een ander carbonsoort waardoor het frame lichter wordt. Qua geometrie verandert er niets aan de fiets. Deze uitvoering is de Disc Ultegra Di2. Naast deze uitvoering is er ook een Supersix die mechanisch schakelt. Ook is er een tweetal modellen met nog ‘ouderwetse’ velgremmen.
De Supersix in delen
De naam maakt al een groot deel van de onderdelen duidelijk. Een stevig maar licht carbon frame met (naar mijn mening) erg gave en gewaagde kleurstelling. De fiets springt eruit! De gele letters op de zwarte voorvork en de oranje letters op het gele frame zorgen ervoor dat het merk direct in het oog springt. Jammer is dat bij de definitieve kleurstelling de voorvork toch veilig zwart wordt met aan de achterkant geel. Wanneer je de kleuren naast elkaar legt is het wellicht een erg drukke en bonte combinatie, maar Cannondale heeft er toch een mooie balans in gevonden! De striping die gebruikt is achter de balhoofdbuis geeft de fiets een snelle uitstraling, ondanks de klassiek ogende geometrie die Cannondale hanteert. Vanaf het balhoofd loopt het frame steeds smaller weg richting de zadelbuis. De seatstays en achterbrug zijn redelijk iel en zijn in het midden plat. Dit moet gaan zorgen voor het comfort. De voorvork is, in vergelijking met veel andere voorvorken, ook aan de iele kant. Wanneer je de voorrem inknijpt en de fiets naar voren drukt merk je direct de flex die deze vork heeft. Deze eigenschappen moeten zorgen voor een ideale combinatie van stijfheid en comfort; iets wat toch lastig is om samen te brengen in een frame.
De Shimano Ultegra Di2 groep heeft hydraulische schijfremmen. Voor remmend op een 160mm schijf en bij de achterrem is er gekozen voor een diameter van 140mm. Logischerwijs is de fiets voorzien van Cannondale’s eigen Si crankset. Deze in combinatie met de OPI Spidering is naar mijn mening de mooiste crank die er momenteel verkrijgbaar is. Zadelpen, stuur en stuurpen zijn ook van Cannondale zelf. Deze zijn van een lichte maar sterke aluminium soort. Opvallend aan de stuurpen is de geïntegreerde front-mount voor je Garmin. Om het stuur zit een erg dun, zwart Fizik stuurlint en ook het zadel is van dit merk. Hier had ik persoonlijk een Fabric zadel (uit de Cannondale familie) op verwacht, maar het is de Fizik Arione. Last, but not least zijn de wielen van de Supersix. Full carbon clinchers uit eigen stal met de naam Hollowgram. Een paar strak ogende 35mm hoge wielen. Grijs met rode decals en erg fraai afgewerkte naaf en interne spaaknippels.
Onderweg
Vanaf de eerste trap is het raak. De stijfheid van deze fiets valt direct op! Het kost niet al te veel moeite om lekker snel op gang te komen. Snel de straat uit en aanhaken bij de trainingsgroep. De reacties die ik krijg over de fiets zijn niet mis. Niet gek met deze opvallende verschijning, maar toch er zijn louter positieve reacties over de looks. Tijdens de training rijdt het lekker door en dan is deze Supersix echt een perfecte fiets. De wielen rollen lekker soepel en zorgen voor een directe overbrenging bij het aanzetten. Hier werken uiteraard de stijfheid van het frame en de Si crank ook aan mee. Wel opvallend is het ietwat nerveuze stuurgedrag van de Supersix. Dit merk ik ook wanneer ik de fiets terugzet in de standaard. Het stuur valt vrij snel naar links of rechts. Dit merk je dus ook wanneer je aan het fietsen bent. Hier raak je wel aan gewend gedurende de rit, maar persoonlijk mag het van mij minder nerveus. Het schakelen met de Ultegra Di2 groep is uiteraard dik in orde. Snel, soepel en geruisloos springt de ketting over de tanden naar de juiste versnelling. Zolang ik de ketting op het buitenblad heb liggen heb ik ook het gevoel dat het lekker soepel draait. Echter is dit gevoel gauw over wanneer ik naar het binnenblad schakel. De fiets is uitgerust met een 52/36 combinatie, wat voor de meeste renners een prima verzet is. Een verzet dat tussen een compact(50/34) en een dubbel(53/39) zit. Zelf rijd ik altijd het liefst op een dubbel.
Om het comfort van deze fiets goed aan de tand te voelen maak ik een aantal ritten door het Duitse land; met name daar waar men weinig aandacht besteedt aan het wegdek. De Supersix rijdt er soepel overheen en je merkt dat de voorvork veel klappen opvangt. Klappen die overigens niet worden opgevangen door het stuurlint. Dit is dusdanig dun, dat het enkel zorgt voor wat grip, maar geen demping. De achterbrug en zadelpen dragen hun steentje bij aan het comfort. Het Fizik zadel, dat niet echt mijn zadel is (zadels zijn erg persoonlijk), vind ik erg hard. De flex in de voorvork doet geen afbreuk aan de stijfheid en dat is uniek te noemen. Deze flex lijkt in eerste instantie een nadeel met zich mee te brengen met schijfremmen. Wanneer je te hard remt, omdat je bijvoorbeeld moet remmen voor een overstekende hond, begint de voorvork enorm te schokken. Het deed me direct denken aan de ‘fork-chatter’ die je vaak had bij de cantilever remmen op een cyclocross fiets. Een kleinere schijf (140mm) en een setje andere remblokken van bijv. Swissstop verhelpen dit euvel.
De wielen, die tubeless gereden kunnen worden, zijn een mooie toevoeging aan het assortiment van Cannondale. De naven lopen soepel en de afwerking is strak. Op afstand is het niet direct zichtbaar, maar wanneer je dichterbij komt zie je dat de wielen interne spaaknippels hebben. Of eigenlijk zie je ze niet waardoor ze net even ‘cleaner’ ogen. Het rijgedrag van de wielen is strak, zowel bij aanzet als sturen. Dit is zeker te danken aan het gebruik van een steekas in de voornaaf. De rode decals op de velg maken dat de wielen mooi in de fiets passen. Doordat die wielen specifiek voor schijfremmen zijn, zit er geen remrand op en lopen de decals helemaal door tot de rand van de velg. Hierdoor worden de velgen optisch hoger dan ze daadwerkelijk zijn.
Specificaties
Frame: Supersix Hi-Mod Disc
Wielen: Cannondale Hollowgram disc
Crank: Cannondale Si met OPI Spidering 52/36
Groep: Shimano Ultegra DI2 Hydraulic disc
Stuur: Cannondale C1 Ultralight Alloy
Stuurpen: Cannondale C1 Ultralight Alloy met geïntegreerde Garmin Mount
Zadelpen: Cannondale Save
Zadel: Fizik Arione
Adviesprijs: €4999,-
Pluspunten
+ Uitstraling
+ Stijfheid
+ Wielen
+ Di2 schakelen
+ Geïntegreerde Garmin mount
Minpunten
– Fork-chatter bij erg hard remmen (te verhelpen door andere remblokken en kleinere remschijf)
– nerveus stuurgedrag
Conclusie
De Supersix is een plaatje. Een gewaagde kleurencombinatie die van grote afstand opvalt. De hoge stijfheid maakt deze Supersix tot een echte racer. Jammer dat de UCI daar momenteel nog anders over denkt, maar dit zal ongetwijfeld de fiets van Cannondale-Drapac worden wanneer er weer met disc gereden mag worden. De fork-chatter is dan wel een minpunt, maar met de juiste remblokken en een kleinere remschijf is dit te verhelpen. Het comfort is erg hoog voor een ‘volbloed racer’, en dat is vrij uniek te noemen. De stijfheid zit naast het frame ook grotendeels in de wielen. Een mooie set wielen die we naar mijn idee in de komende jaren meer zullen gaan terugzien in verschillende Cannondale modellen. Twee opvallende keuzes aan deze fiets zijn voor mij het zadel en de 52/36 tandwielen op de crank. Het zadel is uiteraard persoonlijk, maar gezien de hoeveelheid materiaal ‘uit eigen stal’ was een Fabric zadel een logische keus geweest. De 52/36 vertanding op de crank is een vreemde keus mijns inziens.Wanneer je met de Supersix wedstrijden gaat rijden (waar hij ook voor gemaakt is), zul je er waarschijnlijk liever een dubbel (53/39) vertanding op monteren. De geïntegreerde Garmin mount is iets dat veel mensen opvalt. Mooier dan dit kan je de Garmin mount niet wegwerken. Ik houd van een cleane cockpit en met deze stuurpen en Garmin mount combinatie is dat prima gelukt!