Bij wijn heb je de zogenaamde Omfietswijnen en bij fietsen heb je de Omkijkfietsen. Deze oranje Cannondale hoort bij die laatste groep heb ik gemerkt. Het gaat hier om de SuperX SE waarbij SE staat voor Special Edition.

Wat er vooral speciaal aan is, is de kleur en de wielen met banden. Het frame is een SuperX cyclocross frame. Deze is hetzelfde als de andere SuperX frames. De kleur is niet zomaar oranje, maar wanneer je goed kijkt zit er een heel subtiele spikkel in verwerkt. Erg chic! Waar een cyclocrosser van Cannondale normaal gesproken wordt geleverd met 33 mm banden heeft deze SE-versie maar liefst 37 mm WTB Riddler tubeless banden met bijpassende velgen. Ze hebben er een soort van gravelbike van gemaakt. Maar dan komt de vraag bij me op of dat zo maar kan? Kan je een cyclocrosser zo makkelijk ombouwen tot gravelbike? Want je hebt toch iets andere eisen die je stelt aan een gravelbike. Voordat ik die vraag beantwoord, eerst even de specificaties van deze fiets.

Specificaties SuperX Force 1 SE
Frame: SuperX Ballistec Carbon
Vork: SuperX Ballistec Carbon 55 mm offset
Crankset: Cannondale HollowGram Si, BB30-83 40t
Bottombracket: FSA BB30
Groepset: Sram Force 1
Cassette: Sram PG-1130 11-42 (11-speed)
Remmen: Sram Force hydraulische schijfrem 160 mm
Cockpit: Cannondale C2 aluminium
Stuurlint: Cannondale Grip Bar Tape 3,5 mm gel
Zadelpen: Cannondale SAVE carbon 25,4 x 350 mm
Zadel: Fabric Scoop Shallow Elite
Wielen: WTB KOM i23 tubeless ready
Banden: WTB Riddler 700 x 37 mm tubeless ready
Gemeten gewicht: 8,11 kg (maat 56)
Adviesprijs: € 3.899,-

De paden op, de lanen in
Op papier ziet de fiets er prima afgemonteerd uit, dan wordt het nu tijd om op de fiets te stappen en hem eens aan de tand te voelen. Ondergrond als grind, zand, asfalt, modder, sneeuw, gras, eigenlijk is alles tijdens het testen wel voorbij gekomen. Laat ik eerst iets zeggen over het rijgedrag van de SuperX. Hij voelt heel stabiel op rechte stukken. Bij een crosser, want dat is deze fiets van huis uit, merk je vaak dat hij iets zenuwachtiger is, omdat hij snel naar links en dan weer naar rechts gestuurd moet worden tijdens een wedstrijd. Dit gaat dan vaak ietsje ten koste van de stabiliteit op de langer rechte stukken. Daarin verbaasd de Cannondale. Door de hoek van het balhoofd iets kleiner te hebben, wordt de voorvork iets verder naar voren geplaatst wat ten goede komt aan de stabiliteit. Maar om te zorgen dat er geen water bij de wijn wordt gedaan bij het snelle sturen hebben ze het voorwiel iets meer offset gegeven waardoor hij toch lekker snel stuurt. Ook de kortere chainstay helpt mee aan de wendbaarheid. In de praktijk zijn veranderingen aan de fiets minimaal, maar tijdens het fietsen merk je het duidelijk. En toch, overall is dit wel echt een racer. Je zit echt in een racehouding al kun je met spacers van je stuurpen wel een beetje hiermee spelen.

De groep die voor deze fiets is gebruikt is de Sram Force 1 (11-speed). Dit betekent 1 voorblad met achter een cassette met 11 versnellingen. Voor hoef je dus niet te schakelen. Wel heeft het frame de optie om aan de voorkant een derailleur op te zetten. Standaard wordt deze fiets geleverd met een kleinste tandwiel van 11 en een grootste van 42. Wij reden op een cassette met de grootste tandwiel van 36. Het voordeel daarvan is dat de verschillen tussen de tandwielen iets minder groot is waardoor je makkelijker je juiste cadans kan vinden. Wanneer je echt zware mountainbike routes moet rijden dan kom je met een 36 achter net niet overal boven. In dat geval is de standaard 42 wel een uitkomst. Maar rij je veel over grind en zandpaden zonder al te extreme klimmetjes, dan vind ik onze setup net even fijner.

Schakelen doet de Force1 groep prima en doordat de shifters wat hoog aan de bovenkant zijn, blijven je handen goed op z’n plek wanneer je een hobbelige afdaling rijdt. Het zadel is de Fabric Scoop Shallow Elite. Dit is wat mij betreft niet zo’n goede keus. Niet dat het zadel niet fijn zit, dat doet hij voor mij zeker wel. Maar aan de achterkant zit een soort kuiltje en als je door de modder en regen rijdt, blijft daar water en modder in staan in plaats van dat het er netjes uit loopt. Daar zit je dus steeds met je achterste in.

37 mm banden voor het gravelrace gevoel
Om er een gravelracer van te maken hebben ze er bij Cannondale 37 mm tubeless banden opgezet van WTB. Het frame heeft trouwens ruimte voor 40 mm banden. Het profiel van de WTB Riddler is lekker allround. Op grind en zand heb je prima grip door het iets grovere profiel aan de zijkant. Maar heb je harde stukken zandweg of zelfs asfalt dan rolt het best aardig op het redelijk vlakke profiel midden op. Zelfs op gladde ondergrond van sneeuw en deels ijs, bleef de grip verrassend goed. Wil je echt de blubber in, dan zijn de banden een beetje glibberig en als je alleen in de modder rijdt dan zou je kunnen kiezen voor een band met een profiel iets meer geschikt voor modder. Op de band staat dat je maximaal 3.8 bar bandendruk moet gebruiken. Dat luistert ook nauw want als je erboven gaat zitten dan onsnapt er spontaan lucht door de gele wangen van de band. Die mini gaatjes worden wel direct weer gedicht door de latex in de band. Dat is dan weer het voordeel van tubeless rijden. Een ander voordeel is dat tubeless banden fijner rollen dan met een binnenband. Nadeel van tubeless is dat je de banden wat vaker voorzien van wat extra lucht. Ze verliezen van zichzelf iets meer lucht dan met een binnenbandje. Maar het voordeel dat je hebt wanneer je lek rijdt, is doorslaggevend voor mij voor een gravelbike. Goeie keus voor deze fiets.

En dan zouden we bijna vergeten dat de SuperX een cyclocrosser is. Dus met alleen een ander wielsetje kan je de winter ook nog hier en daar een crosswedstrijdje meepakken. En wanneer je in de funklasse start dan hoef je niet eens te wisselen van wielset. Daar mag je met 37 mm banden ook best meerijden.

Nog even over de looks
Toch nog kort even over de looks. In de oranje kleur zitten een soort van subtiele glitters verwerkt die er in het echt, wanneer het ligt erop schijnt, heel erg goed uit zien! Ook de afwerking van de hoekjes en gaatjes is erg strak gedaan. De nokjes voor spatborden en bagagedragers ontbreken. Daardoor lijkt het frame wel strakker, maar voor een gravelbike zou je deze optie waarschijnlijk toch waarderen als het erop had gezeten. De banden met de gele wangen maken het plaatje compleet. Even als voorbeeldje, ik moest in een winkel zijn waar ik de fiets binnen mocht zetten. Volgens mij heeft het hele personeel de fiets even in handen gehad om goed te bekijken. Kortom, de fiets valt positief op en dat is altijd leuk! Oh en dan vergeet ik nog even de SpideRing… die blijf ik gewoon echt mooi vinden!

Pluspunten
+ uitstraling/kleur
+ allround voor zowel gravel als cross
+ comfort zonder te kort te doen aan het race gevoel

Minpunten
– geen bagage nokjes
– zadel blijft water in staan

Officieel is de SuperX een cyclocross fiets met wat aanpassingen naar een gravelbike. Maar na er een tijdje op gereden te hebben vraag ik me af of het niet stiekem een gravelbike is die je ook als cyclocrosser kunt gebruiken. Zo fijn rijdt deze fiets op zandwegen, grindpaden, besneeuwde fietspaadjes, eigenlijk overal. Erg koersvast en toch stuurt hij verrassend snel en makkelijk.

Wil je op pad met spatborden en tasjes dan mis je de nokjes. Wanneer je nog nooit een gravelride hebt gereden, dan wil ik je bij deze dat eens aanraden. Zo leuk om te doen! En met deze Cannondale SuperX kan je lol niet op. Zeker als je af en toe ook een wedstrijdje cyclocross wil meepakken, dan is deze fiets een sublieme optie!

Meer info via Cannondale