Een eigenwijze endurance racer. Als ik de Cannondale Synapse zo kort mogelijk moest omschrijven, zou dat het zijn. Endurance racers zijn de fietsen waar comfort bovenaan staat. Wij reden al eerder eens met de Synapse maar deze keer kreeg ik de HI-MOD Disc met mechanische Dura Ace groep. Die zoektocht naar comfort gaat tegenwoordig zo ver dat er zelfs vering in fietsen wordt verwerkt. Mooi al die ontwikkelingen, maar Cannondale denkt daar een beetje anders. Cannondale heeft met de Synapse een fiets willen ontwikkelen die comfort geeft, zodat je langer in het zadel kunt blijven zitten. Maar op gelijke hoogte met het comfort staat dat je er nog steeds vol gas mee moet kunnen fietsen.

Technische Blik
Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen is door een frame te ontwikkelen dat je haast tot een kunst kan rekenen. De asymmetrie en de vloeiende bewegingen van de buizen, maken duidelijk dat dit geen standaard frame is. De speciale constructie van het frame en de voorvork heeft te maken met het SAVE Micro Suspension systeem van Cannondale. Aan de achterkant is een helix-vorm meegegeven aan de buizen, zodat ze kunnen buigen en samen drukken. Hiermee wordt ervoor gezorgd dat de wielen goed de ondergrond blijven volgen. De voorvork heeft een gebogen vorm om in de verticale richting een beetje mee te geven. De zadelpen en de zitbuis zorgen door een smalle diameter en een gebogen platte vorm dat er flex en shockabsorptie kan plaatsvinden, waardoor er meer comfort ontstaat voor de fietser. Dit gaat allemaal samen met een carbon lay-up dat ervoor zorgt dat trillingen worden verspreid in het frame voordat ze de fietser bereiken. Voor nog meer comfort geeft het frame ruimte aan maximaal 32 mm brede banden. En wat misschien ook nog onder het kopje comfort valt, zijn de aansluitingen voor spatborden. Droog blijven terwijl het wegdek nat is, is soms geen overbodige luxe.

Zoals eerder aangegeven bij de Synapse staat naast comfort ook racen op een hoog niveau. Daarbij zijn stijfheid en een laag gewicht belangrijk. Met het opgegeven gewicht van 950 gram voor het frame zit het met het lage gewicht wel goed. Dat is nog weer 220 gram lichter dan de vorige versie. Voor de stijfheid zien we natuurlijk steekassen, een flink bottom bracket en een oversized balhoofdbuis. Specialer zijn de asymmetrische vorken voor het balanceren van de schijfremkrachten en de krachten op de pedalen. En uniek is de zogeheten Power Pyramid. Voor een goede aansluiting tussen zitbuis en bottombracket splits de zitbuis onderop in tweeën. Zo wordt er maximale stijfheid bereikt door dat de buizen tot aan de buitenkant van het 73 mm brede bottom bracket loopt. Maar nog steeds met een laag gewicht, omdat er voor het gat geen materiaal wordt gebruikt. Voor verschillende framematen worden overigens verschillende buisdiameters en carbon lay-up gebruikt, zodat voor iedereen dezelfde rijeigenschappen worden gegarandeerd.

Datzelfde gebeurt met de geometrie. De balhoofdhoek van de fiets wordt voor de grotere maten in stappen steiler om hetzelfde stuurkarakter te behouden. In de geometrie is trouwens ook de wisselwerking tussen comfort en race-karakter te zien. De balhoofdbuis is duidelijk hoger dan de gemiddelde racer. Maar dat is voor de bovenbuis niet zo overduidelijk. Die is voor een endurance racer relatief lang. De zoektocht tussen comfort en race-karakter is dus in iedere centimeter van de fiets te vinden.

Afmontage
De afmontage van deze geteste Synapse Hi-Mod is net als het frame van hoge kwaliteit: Shimano Dura-Ace schakelen en schijfremmen gecombineerd met wielen en crankstel uit de Cannondale HollowGram serie. Dura-Ace staat natuurlijk voor het hoogste niveau schakelen van Shimano, ook al is het maar de ‘gewone’ mechanische versie. En het HollowGram crankstel blijft opvallen met zijn slanke spider crankbladen en staat erom bekend licht en stijf te zijn. De HollowGram carbon wielen zijn wat subtieler gestyled, maar zijn wel erg fraai. Stuur, stuurpen en natuurlijk de SAVE zadelpen zijn ook van Cannondale. Net als de wielen geen opvallende belettering, maar de zadelpen valt met zijn vloeiende vorm wel op. Voor de banden is gekozen voor de Vittoria Corsa in de 28mm versie. En zitten doe je op een zadel van Fabric: de Scoop Shallow Race.

De Hi-Mod modellen in de Synapse reeks zijn alleen te verkrijgen met een hoogwaardige afmontage. Naast deze Dura-Ace versie is er ook nog de Di2 versie waar we al eerder een eerste indruk over schreven. En je kunt kiezen voor SRAM met een RED eTap afmontage. Deze twee versies hebben duurdere Hollowgram Si en SL wielen. Voor een voordeligere afmontage zul je naar de gewone carbon versies moeten kijken. Daar lopen de afmontages in negen modellen uiteen van 105 tot Dura-Ace en van SRAM Apex tot RED eTap. Ook zijn er drie aluminium versies. De goedkopere carbon en aluminium versies missen wel de meest doorontwikkelde versies van de SAVE-technologie en carbon lay-up die we bij deze Hi-Mod versie hebben besproken.

Lekker Eigenwijs
Eigenwijs zijn, kan twee kanten opvallen. Soms is het negatief en soms positief. En voordat we schrijven over hoe deze op papier eigenwijze endurance racer rijdt, nog even over de paintjob. Daar is Cannondale niet zo eigenwijs in geweest. Er is gekozen voor een ingetogen kleursamenstelling met subtiele verschillen in zwart, grijs en witte tinten. Een samenstelling die wel erg lijkt op de € 2399,- kostende Synapse Carbon Disc met Shimano 105 afmontage. Niet dat het lelijk is, verre van, maar ergens wringt het bij mij: dit bijna topmodel verdient gewoon een styling die er meer uitspringt. Eentje die echt uniek is. En Cannondale is tegenwoordig een merk dat durft te spelen met felle kleuren en unieke kleurcombinaties. Dat had ik graag terug gezien bij dit model.

Maar belangrijker dan hoe de fiets eruit ziet, is hoe hij rijdt. En daarin is Cannondale dus gelukkig wel een tikkeltje eigenwijs geweest. Want al bij de eerste meters merk je dat deze endurance anders is dan andere. En dat heeft zijn pluspunten. De zit is iets meer gestrekt, misschien niet iets waar mogelijke kopers van een endurance racer naar kijken, maar de houding werkt wel. Het geeft gelijk een gevoel van dat je snelheid wilt maken, maar zonder dat de zit overdreven diep of lang is. Cannondale heeft een grens getrokken met het zoeken naar een comfortabelere zit. Een grens die zit tussen verhoogd comfort, maar nog altijd met een duidelijke intentie dat dit een racer is. En die intentie van racen merk je ook bij het aanzetten. De wielen en het frame zorgen voor een stijve combinatie. Geen enkele keer heb ik het gevoel gehad dat er energie verloren zou gaan in de flexibiliteit van het frame. Het stuurkarakter van de fiets voelt racy aan, zonder nerveus te worden. Sturen gaat precies en direct. En het kiezen van de juiste lijn gaat makkelijk. Wat mij het langst bleef verbazen was dat het direct sturen zo goed samenging met een heel stabiel gevoel. Op hoge of lage snelheid voelde de fiets altijd onder controle.

Het SAVE vraagstuk is natuurlijk een grote bij deze Synapse. Het SAVE-systeem van Cannondale heeft zich in het verleden natuurlijk ook bewezen. En waarom zou dat nu anders zijn. De flexibiliteit van het merk je het best bij grote oneffenheden op de weg of lange stukken van slecht wegdek. Bij grote obstakels in de weg voel je dat je makkelijk in het zadel blijft zitten en dat beide wielen goed aan de grond blijven gekleefd. Je stuitert er dus niet meer zo hard overeen. En bij slecht wegdek, zoals slecht asfalt of slecht gelegde stenen merk je dat de trillingen minder door komen. Niet alles wordt overigens weggefilterd. En dat was de bedoeling. Doordat je het wegdek blijft voelen, ‘lees’ je de ondergrond beter. Wat goed uitkomt bij het nemen van bochten, omdat je het contact tussen ondergrond en band beter voelt. Dit gevoel met het wegdek is in veel gevallen gewenst en het opvangen van de oneffenheden precies voldoende. Maar voor comfort op de echte kasseien van bijvoorbeeld Roubaix, waar vaak voor endurance racers worden gekozen, zou ik 32 mm banden monteren voor nog iets meer comfort.

Over de afmontage valt eigenlijk weinig te zeggen. De Shimano Dura-Ace afmontage schakelt licht en trefzeker. En de kracht en het doseren van de remmen is goed. Over de wielen schreef ik al even dat de ze stijf aanvoelen en dan vooral zijdelings wat helpt bij het aanzetten en versnellen. Daar kan ik nog aan toevoegen dat ze ook een stootje kunnen hebben. Bij het uittesten van het comfort van de fiets heb ik misschien iets vaker dan nodig de slechte lijn gekozen met de meeste hobbels en gaten. Misschien valt er nog het meest te zeggen over het stuur en zadel in relatie met het comfort. Het stuurlint is relatief dun in overeenstemming met het concept van het gevoel met het wegdek houden. Niets mis mee, maar door de combinatie van het klassieke ronde stuur voelde het aan alsof het iets comfortabeler had gekund. Maar een ander stuurlint of een het vervangen van het stuur met een versie met een afgevlakte bovenkant is ook weer zo gedaan. Het oordeel van het zadel ging tijdens de testperiode van negatief naar positief. In het begin moest ik duidelijk wennen aan het zadel, omdat de golvende beweging van het zadeldek duidelijk afwijkt van de zadels die ik zelf zou kiezen. Maar na een inrijperiode ben ik het zadel gaan waarderen. De padding is dik genoeg, maar vooral ook lekker stevig. Daarnaast zit er net een beetje flex in het zadel voor het comfort en vrij kunnen bewegen van de benen.

Details
Frame: Synapse BallisTec Hi-Mod Carbon SAVE
Voorvork: Synapse BallisTec Hi-Mod Carbon SAVE
Achterderailleur: Shimano Dura-Ace 9100
Voorderailleur: Shimano Dura-Ace 9100
Shifters: Shimano Dura-Ace 9120 Hydro Disc
Remmen: Shimano Dura-Ace 9170 Hydro Disc
Crankstel: Cannondale HollowGram Si – BB30A – 50/34
Ketting: Shimano HG701 – 11-speed
Cassette: Shimano Ultegra 6800 11-28 – 11 speed
Wielen: Cannondale HollowGram Disc
Banden: Vittoria Corsa 700x28c
Stuurpen: Cannondale C1 Ultralight – 2014 Alloy (met geïntegreerde Garmin-Mount)
Stuur: Cannondale Escape Hanger Carbon
Balhoofd: Synapse Si
Zadelpen: Cannondale Save Carbon 25.4mm
Zadel: Fabric Scoop Shallow Race
Gemeten gewicht: 7,37 kg (zonder pedalen in maat 58)
Adviesprijs: € 6499,-
Verkrijgbaar in de maten 48, 51, 54, 56, 58 en 61cm (getest in 58cm)
Meer informatie bij Cannondale

Plus
+ comfort en snelheid succesvol gecombineerd
+ direct stuurgedrag en stabiliteit succesvol gecombineerd

Min
– Styling matcht niet met het unieke karakter van de fiets

Conclusie
De Synapse is een unieke fiets die met een slimme frameconstructie comfort, stijfheid en een laag gewicht combineert. Het rijgedrag voelt lekker direct aan, maar tegelijkertijd stabiel. Aan alle moeite die is gedaan om al deze uiteenlopende eigenschappen te combineren hangt wel een prijskaartje. Iets wat helaas aan het onopvallende uiterlijk niet is af te lezen. Maar misschien wil niet iedereen te koop lopen met zijn dure fiets, maar de benen laten spreken. Het artikel begon met het noemen van de eigenwijze houding van Cannondale. En met dat eigenwijze levert Cannondale een fiets op die niet makkelijk in een hokje te plaatsen is. Hij zweeft tussen de endurance racers en de pure racers in. Hij is comfortabel, maar verandert niet elk wegdek in glad asfalt. Hij is racy, maar de zit is niet overdreven diep of gestrekt. En dat maakt hem niet de fiets voor iedereen. Of misschien juist de fiets voor iedereen. Want waarom zou je iets anders kiezen? Als het comfort je niet afremt en de snelheid het comfort niet in de weg zit. De Synapse is met zijn eigenwijze houding, dan ook een hele allround racefiets.