Als er een racefiets is waar ik erg aan heb moeten wennen is het wel deze Cannondale SystemSix. Maar als er een fiets is die mij enorm heeft verrast is het ook deze SystemSix! Dit seizoen rijd ik rond op de Cannondale SystemSix Hi-Mod Dura-Ace Di2, zoals hij volledig heet. De zilver met rode uitvoering en het subtiele Cannondale logo op de bovenbuis.
HollowGram Knøt onderdelen
Dit topmodel uit de SystemSix serie heeft natuurlijk het herkenbare aerodynamische frame. De glanzende zilveren kleur steekt af tegen de mat rode ‘balk’ die dwars over het frame loopt. Het frame is opgebouwd met de HollowGram Knøt SystemBar. Bij deze carbon cockpit gaan alle kabels binnendoor en kan je de hoek van het stuur ten opzichte van de stuurpen aanpassen. De merknaam HollowGram is onderdeel van Cannondale en dit is ook te lezen op de zadelpen en de wielen. De zadelpen is vrij groot vormgegeven en heeft een aerodynamische vorm die mooi past bij het frame.
Voordeel dat de zadelpen deze aero vorm heeft, is dat hij niet kan draaien in het frame en je daardoor geen last hebt van een zadel dat scheef staat. De klem van de zadelpen is strak weggewerkt in het frame. Het los en vastdraaien van de zadelpen kan in de schuine hoek waar de zitbuis en bovenbuis bij elkaar komen. De klemming van de zadelpen is mooi weggewerkt, maar als je de zadelpen eruit haalt moet je een beetje voorzichtig zijn om te voorkomen dat een deel van het klemsysteem in je frame valt. In eerste instantie is dat niet zo’n probleem, maar als je dit niet doorhebt en de zadelpen weer vastdraait beschadig je de zadelpen doordat het klemsysteem er niet tussen zit en je de schroef rechtstreeks op de zadelpen draait.
De wielen komen ook uit eigen huis en deze hebben een hoogte van maar liefst 64 mm. Toch ogen ze niet overdreven hoog in combinatie met het frame met de grote buizen. Dit alles is naar mijn mening mooi in verhouding ondanks dat ik met maat 54 niet de grootste framemaat heb. De binnenbreedte van de velg is 21 mm en deze worden standaard afgemonteerd met 25 mm banden.
De naven zijn ook van HollowGram maar ze maken wel gebruik van het geroemde DT Swiss 240 ratchet binnenwerk. Standaard worden de banden met een binnenbandje geleverd. De velgen zijn geschikt om tubeless te rijden maar daarvoor moet je wel even een paar andere banden monteren dan de Vittoria Rubino’s. Na een weekje of twee heb ik dit ook gedaan en het tubeless zetten met deze velgen ging erg makkelijk en zonder knoeien.
Shimano Dura-ace Di2 9250
Om het topmodel compleet te maken is deze afgemonteerd met de jongste generatie van de Dura-ace di2 groep. Opvallend is dat met de komst van deze nieuwe groepset ze bij Cannondale kiezen om de gehele groepset te monteren. Daar waar ze voorheen hun eigen HollowGram crankset monteerden heeft deze dus nu plaats gemaakt voor de 52/36 semi-compact uitvoering van Shimano Dura-ace. Om deze wel passend te maken in het BB30 bracket van de SystemSix zijn er een paar gifgroene cups geplaats.
Een Shimano crankset heeft namelijk een 24 mm as, in tegenstelling tot de 30 mm van Cannondale’s HollowGram crank. De accu van de semi-draadloze groepset is in de zadelpen geplaatst en de kabeltjes voor de voor en achterderailleur zijn helemaal in het frame weggewerkt. De junction-box van deze groepset zit in de achterderailleur. In het SystemSix frame zit er op de schuine onderbuis een opening waar de junction-box van de vorige generatie Di2 groepsets kan worden geplaatst. Deze is nu dichtgezet met een kapje. Netjes gedaan, maar wat mij betreft had dit kapje wel dezelfde kleur mogen hebben als de rest van het frame in plaats van de zwarte carbon-look.
Specificaties
Frame: SystemSix Hi-Mod carbon met speed release thru axle
Voorvork: Hi-Mod Carbon SAVE
Achterderailleur: Shimano Dura Ace Di2 12-speed
Voorderailleur: Shimano Dura Ace Di2
Shifters: Shimano Dura Ace Di2 12-speed
Remmen: Shimano Dura Ace
Crankstel: Shimano Dura Ace 52/36
Ketting: Shimano Dura Ace
Cassette: Shimano Dura Ace 11-30 12-speed
Wielen: HollowGram 64 SL KNOT
Banden: Vittoria Rubino 700x25c
Stuurpen: HollowGram KNØT aluminium
Stuur: HollowGram KNØT SystemBar
Zadelpen: HollowGram 60 SL KNØT carbon
Zadel: Fizik Tempo Argo R3
Gemeten gewicht: 8,1 kg (zonder pedalen in maat 54)
Adviesprijs: € 11.999,-
Verkrijgbaar in de maten 47, 51, 54, 56, 58, 60 en 62 cm (getest in 54 cm)
Slimme Speed-release, SystemBar en gewicht
Zoals ik al aangaf heb ik na zo’n twee weken dat ik de SystemSix had, tubeless banden gemonteerd. Dat was ook de eerste keer dat ik de wielen uit de fiets haalde en de speed-release steekas me opviel. Je kan dit het beste omschrijven als een combinatie van een uitvalnaaf en steekas. Als je de steekas met de juiste inbus losdraait hoef je deze maar een klein stukje uit te trekken, zodat het wiel eruit gehaald kan worden. Aan de linkerkant zit er een opening aan de onderkant in het frame, en de steekas heeft een smaller deel dat hier precies door kan. Zo hoef je dus niet de hele steekas uit je wiel te trekken voordat je deze eruit kan halen. Ik kan me ook goed voorstellen dat dit voor mechaniekers sneller werkt bij het wisselen van een wiel, want de steekas blijft er in zitten.
Het frame is sinds de lancering in 2018 niet gewijzigd. En bij de lancering van de Cannondale SystemSix gaven ze al aan dat er meer voordeel is te halen uit aerodynamica dan met een lager gewicht. Het omslagpunt dat gewicht meer winst oplevert ligt volgens Cannondale bij een klim van 6% en meer. Deze SystemSix in maat 54 heeft een gewicht van 8,1 kg en dat is een stukje hoger dan de minimale 6,8 kg die de UCI hanteert.
Wat wel gewijzigd is, is de SystemBar. De kabels zijn daarbij nu beter geïntegreerd en de bevestigingspunten voor een computerhouder zijn naar de onderkant verplaatst. Aan de bovenkant zit er een rubbertje, die twee inbusbouten afdekt. Als je deze losdraait kan je de hoek van het stuur ten opzichte van de stuurpen wijzigen. Hier zit een marge van 8 graden in, en ik heb het stuur dan ook ietsjes ‘onderuit’ gezet zodat de shifters wat meer naar me toe kantelen. Een eenvoudig maar slim systeem.
Stijf en toch comfortabel
De SystemSix ziet er uit om hard mee te rijden. Hij straalt snelheid uit en dat merk je ook als je er op rijdt. Hij reageert lekker direct bij de eerste aanzet en met het gave zoevende geluid van de wielen krijg je moraal om hard te willen rijden. Je merkt de stijfheid van het bracket goed wanneer je op de pedalen gaat staan. De fiets is gemaakt om hard rechtdoor te rijden en ik merk dat de eerste paar ritten het sturen nog wat onwennig is. En dat ligt eigenlijk niet aan het stuur dat direct en strak reageert, maar het frame dat voor m’n gevoel rechtdoor wil.
Door met je bovenlichaam lekker in de bocht te gaan hangen, stuur je het frame ook mooi door de bocht. Zoals gezegd is dat even wennen, maar na een ritje of 4 a 5 gaat dit vanzelf. Waar je wel even rekening mee moet houden is de blokkering die er voor zorgt dat je stuur niet dubbel kan klappen. Hier heb je tijdens het fietsen helemaal geen last van, maar als je kort wil draaien, merk je dat je na zo’n 45 graden niet verder kan.
Door de stijfheid en de looks had ik verwacht dat het comfort in deze SystemSix ver te zoeken zou zijn. Maar zoals ik in de inleiding al aangaf, heeft deze mij enorm verrast. Normaal gesproken ben ik vanwege het comfort voorstander van de meer allround frames, maar deze SystemSix doet daar wat mij betreft niet voor onder. De seatstays zitten wat lager op de zitbuis, waardoor het een comfortabel geheel vormt en in combinatie met tubeless banden worden er echt veel trillingen geabsorbeerd.
Aerodynamisch
De rode streep op het zilveren frame geeft hem ook een snel design vind ik. Zeker in combinatie met de hoge 64 mm wielen. Ik heb de SystemSix nu zo’n 3 maanden onder m’n achterwerk en heb er veel kilometers op gereden. De Di2 accu heb ik één keer opgeladen, uit voorzorg. Voor een driedaagse fietstrip in het Sauerland wil ik graag met een volle accu afreizen, want leeg was hij volgens de indicator nog niet.
De hoge wielen zijn op het vlakke een genot om mee te fietsen, in de heuvels of bergen zou een iets lagere velg mijn voorkeur hebben. Bij snelheden rond de 80 km/h begon de fiets lichtjes te zwabberen doordat de wind van de zijkant op het voorwiel kwam. Doordat het frame een stijf geheel is kan je de fiets wel prima onder controle houden, maar een lager voorwiel zoals bijvoorbeeld de HollowGram KNØT SL45 zal minder last hebben van de wind.
Conclusie
Wat een fiets! De SystemSix zou op voorhand niet in mijn lijstje van 10 favoriete fietsen staan. Nu staat ie daar wel, en hoog ook. De rij eigenschappen en vooral het comfort in combinatie met het stijve frame maakt dat dit voor mij een ideale fiets is voor Nederland en ver daarbuiten. Voor het echte hooggebergte is hij met 8 kilo zwaar, maar met lagere wielen kan je er ook daar prima mee uit de voeten en scheelt het wat gewicht. Als Cannondale nog een paar grammen weet te winnen bij de SystemSix is het wat mij betreft een ideale alleskunner.
De Shimano Dura Ace 12-speed groepset had ik al getest tijdens de lancering in Lourdes, en die laat niets te wensen over. In vergelijking met de topmodellen van andere grote merken zit de SystemSix daar qua prijs iets onder, maar € 11.999,- is nog steeds een fors bedrag, maar wat een fiets!
Meer info via Cannondale