Als ik te horen krijg dat ik deze Cannondale SystemSix mag testen, ben ik enthousiaster dan ooit. Als ik de fiets google en de eerste plaatjes zie: Wat een beest! En als ik verder lees over deze fiets word ik alleen maar blijer. Cannondale had namelijk een groot doel voor ogen bij het ontwikkelen van deze fiets: de snelste en meest efficiënte UCI-legale racefiets ter wereld neerzetten. Voor elke situatie, sneller dan welke andere fiets die momenteel op de markt is. Ik citeer: “For race day fast. And everyday fast. It’s the world’s fastest bike”. Okay, op papier ben ik overtuigd. Kom maar door met de praktijk!
Eerste indruk
Dit model is de eerste aero-fiets van Cannondale, en dit is de dames versie. Dit frame, de hoeken in het frame en de vork, de manier waarop de vork naadloos in het frame over gaat: de uitstraling is snel en agressief. De kabels gaan vanaf de strakke cockpit meteen het frame in en zijn daarmee mooi weggewerkt, plus ook een toevoeging aan het aero-gehalte van deze fiets. Nu snap ik de naam van de fiets ook: in SystemSix staat de Six voor de 6 onderdelen waaraan aandacht is besteed aan de aerodynamica: het frame zelf, vork, zadelpen, stuurpen, stuur en wielen.
De paintjob doet daar nog een extra schepje bovenop: de fel roze band die spits toeloopt naar de achtkant maakt duidelijk dat we hier niet zomaar met een fiets te maken hebben. Het System in ‘SystemSix’ staat voor het systeem dat achter de fiets zit: niet alleen bij het frame, maar ook bij alle andere onderdelen is begonnen bij nul, en is het doel geweest het zo snel mogelijk te maken. Vanaf dat nulpunt zijn alle 6 de onderdelen tegelijk ontwikkeld, zodat de fiets een compleet snel ‘systeem’ wordt. De testresultaten uit de windtunnel van al deze onderdelen samen waren de meest positieve ooit voor een Cannondale fiets.
De cockpit
Het carbonnen stuur van Vision geeft me meteen dat racegevoel met z’n vlakke, zeer dunne bovenkant. Het vlakke middenstuk van het stuur is niet ingetaped, en daarmee dus ook niet gemaakt om met je handen bovenop het stuur te toeren. De constructie voor de spacers viel mij meteen op, maar daar blijkt goed over te zijn nagedacht. Het idee is dat je makkelijk je stuur kunt verlagen zonder dat je gedoe hebt met de kabels. Je kunt namelijk de spacers eenvoudig verwijderen en weer terugplaatsen, zonder dat de kabels opnieuw getrokken moeten worden.
Wat me wel een beetje tegenvalt is de constructie met aluminium stuurpen, die bij het vooraanzicht groot aandoet in combinatie met het flinterdunne stuur. Het komt vooral door de frontcap. Ik denk dat mooier was geweest om voor een minder forse stuurpen kiezen. Of voor een volledig geïntegreerd stuur te gaan, net zoals bij het heren model van de SystemSix die we eerder testten. Ook kreeg ik op dit stuur niet mijn Wahoo-houder gemonteerd door de vorm.
Wat een wielen!
De looks en het geluid van zowel velgen als achternaaf van deze wielen… Wow! De eerste indruk van deze wielen was ook ‘wat zijn ze dik!’ Deze Hollowgram KNØT wielen zijn een eigen merk van Cannondale. De velgen zijn uiteraard volledig van carbon, met daarop de merknaam in antraciet in een agressief lettertype. Deze wielen zien er niet alleen goed uit zo, maar klinken dus ook nog eens goed. Dit komt ten eerste door de 64mm hoge velg, maar ook door de DT-Swiss achternaaf die een geweldig geluid maakt als je je benen stil houdt. De hoge velgen snijden door de wind, en dat geeft een lekker gevoel als je hard aan het rijden bent. Het geeft motivatie om nog harder te gaan rijden, een win-win situatie dus.
De stijve wielen in combinatie met het al superstijve frame maken wel dat je ieder kuiltje in de weg voelt, en ook hoort. Dit zijn geen wielen die geschikt zijn voor kasseien stroken, maar daar is deze fiets ook niet echt voor bedoeld. Deze wielen maken voor mij het totaal plaatje van de aero-fiets helemaal af. Misschien is het persoonlijk, maar ik vond het lastig rijden met windkracht 5 of meer met deze wielset en tijdens de testperiode (November-Januari) kwam dit toch vaak voor. In dat geval liet ik hierdoor de racefiets soms ook binnen staan. De wielen zijn daarmee geen all-rounders, maar met een extra, minder hoge wielset is dit probleem natuurlijk opgelost. Tenzij je een ‘mooi weer fietser’ bent, dan is er helemaal geen probleem.
De wielen werden geleverd met 23mm Rubino Pro banden, toevallig ook de band waarmee ik zelf al jaren op race en train dus daar werd ik meteen heel blij van. Zelf rijd ik op mijn eigen fietsen met de 25mm’ers. Maar het gekke was dat deze breder aanvoelde, en daarmee ook iets meer grip in de bocht gaf. Dat bleek bij nameten inderdaad te kloppen, ik kom bij nameten op ongeveer 26mm breedte uit op deze wielset. Dit is te verklaren doordat de velg 32 mm breed is (21 mm binnenbreedte), wat de band verder opspant en zo meer roloppervlak geeft. En volgens testen van Cannondale zelf is deze combinatie (brede velg, smalle band) het meest ideaal voor de aerodynamica. En daarnaast rolt het ook gewoon lekker, ook belangrijk!
Alle modellen van de SystemSix hebben steekassen. Voor mij het belangrijkste van de schijfremmen: ze liepen niet aan tijdens het testen, ook niet in slecht weer. En daarnaast zien ze er goed uit met het zwart erin, ik vind het perfect passen bij de fiets.
Dames-geometrie of dames-variant?
Als je de heren-SystemSix naast de damesversie zet, zit er geen verschil in het frame. Alleen de contactpunten zijn anders en meer op de dames gericht. Doordat ik rij op maat 51 is het frame is meer slooping dan de grotere maten. De meningen zijn er over verdeeld, maar ik vind het prachtig. Voordeel vind ik toch altijd het optisch bedrog dat het lijkt alsof je zadel hoger staat. Het tweede wat ik erg mooi vind is hoe het achterwiel het frame ‘in’ gaat. Erg strak en een detail dat meteen laat zien dat ook daar aan aerodynamica is gedacht.
Het is een enorm stijf frame. Je merkt het al bij een de minste snelheid, deze fiets wil vooruit. Als je dan even aanzet, merk je hoe snel deze fiets reageert per pedaalslag. Ik vind het een heerlijk gevoel, dat een fiets zo stijf, direct en snel is. Heel stabiel, maar bij zijwaartse windstoten of snel tegemoet komende vrachtwagens moet je wel alert blijven. Dan moet je oppassen voor een zijwaartse klap die je moet opvangen met je armen. De wielen spelen hierin natuurlijk ook een rol. Wat vooral belangrijk is dat je de juiste framemaat hebt zodat je goed op je fiets gefit kan worden. De SystemSix in deze kleuren is leverbaar in de maten 47, 51 en 54, waarmee er voor de meeste dames een passend frame leverbaar zal zijn. Het heren frame is er naast grotere maten ook in deze kleinere maten, mocht je die kleur mooier vinden.
Het damesframe heeft dus verder dezelfde specificaties als de heren variant. Gemaakt van Hi-Mod Carbon, het beste carbon dat Cannondale in huis heeft. Aan de buizen vallen meteen de hoeken en platte vormen op. De buisprofielen zijn op maat gemaakt nadat de luchtstroom op ieder punt is gecontroleerd in de windtunnel, waardoor ze optimaal aero zijn. En zo zien ze er ook uit. Een goed voorbeeld hiervan is onderaan de balhoofdbuis, net achter de vork. Daar maakt het frame een knik. De theorie hierachter is dat de luchtstroom die langs de voorvork loopt geen kans krijgt om daar turbulentie te veroorzaken maar direct wordt afgevoerd langs de onderzijde van de buis. Ook de manier hoe de vork bijna naadloos verloopt met het frame zorgt voor optimale luchtstroming. Maar de knikken in het frame die het meest opvallen, zijn toch wel die in de achterdriehoek. De downstays maken daar een plotse afbuiging richting de as. Het idee hierachter is dat afgekorte buizen ook bijdragen aan een aerodynamischer frame. Daarnaast geeft het de fiets dat scherpe randje dat laat zien dat het om een echte racer gaat.
Op de fiets zit een zadel van het merk Fabric, toevallig ook een zadelmerk waar ik zelf mee rijd. Zadelkeuze blijft persoonlijk, maar ik vind deze erg fijn. De minimaal noodzakelijke padding op de juiste plekken, centraal een uitsparing. Niet per se een dames specifiek zadel, wel een echt race zadel. Door de roze lettertjes voor op de neus past ie perfect bij deze fiets.
En het mooiste onderdeel van de fiets is voor mij toch wel de zadelpen. Prachtig geïntegreerd in het frame, slank en hoogglans zwart. Met een torx schroefje te verstellen dat goed gecamoufleerd zit, namelijk net verzonken in de binnenhoek van het frame. Terwijl een zadelpen misschien niet het eerste onderdeel is waaraan je denkt bij een aerodynamisch geheel, is door Cannondale hier wel extra aandacht aan besteed. Dit met de filosofie dat de luchtstromen die ontstaan tussen de fiets en twee bewegende benen, ook zo goed mogelijk moeten worden afgevoerd. Deze ultieme vlakke zadelpen doet dat. En het ziet er ook nog eens superstrak uit.
Compleet met vermogensmeter…
Toen ik specificaties opzocht van deze fiets werd ik erg blij van het feit dat deze fiets standaard wordt geleverd met crank met ingebouwde vermogensmeter, namelijk de Power2Max NG Eco Powermeter. Trainen op wattages is, na hartslag, naar mijn mening het beste. Voor dat ik de fiets kreeg, kon ik alleen mijn geschatte Wattages zien op Strava, totaal onnauwkeurig natuurlijk. De komst van deze fiets maakte me heel benieuwd hoe het zou zijn om ook op de fiets buiten te trainen met een wattage meter. Helaas kreeg ik geen code bij deze fiets om de vermogensmeter te activeren, waardoor ik hem niet heb kunnen testen. Als je de fiets aanschaft kan je die er los bijkopen, wat ik zeker zou aanraden. De kosten hiervan zijn eenmalig wel € 490,-. Het hoeft niet natuurlijk, maar het is wel een fijn idee dat er al een vermogensmeter op zit en je dus later niet de crank daarvoor moet vervangen. De fiets wordt namelijk altijd geleverd met een geïntegreerde vermogensmeter die niet standaard geactiveerd is.
Specificaties
Frame: SystemSix BallisTec Hi-MOD Carbon
Voorvork: SystemSix, BallisTec Carbon
Groepset: Shimano Dura-Ace, 11-speed
Crank: Cannondale HollowGram Si BB30a 52/36
Cassette: Shimano Dura-Ace, 11-30, 11-speed
Ketting: Shimano Dura-Ace, 11-speed
Remmen: Shimano Dura-Ace hydraulische schijfremmen, 160/140mm
Stuur: Vision Metron 4D Flat, UD Carbon
Stuurpen: Vision Trimax OS, 2014 Aluminium
Stuurlint: Prologo One Touch
Zadel: Fabric Shallow Pro 142 mm
Zadelpen: Cannondale KNØT
Wielset: Cannondale Hollowgram KNØT64, Carbon. Tubeless ready
Banden: Vittoria Rubino Pro Speed 23 mm
Kleuren: Black/Acid Strawberry
Maten: 47, 51, 54 (getest in 51)
Gewicht: 7,7 kg (gemeten in maat 51)
Adviesprijs: € 7499,-
Meer info via Cannondale
Pluspunten
+ zeer stijf & aerodynamisch frame met geïntegreerde vork.
+ graphics & agressieve look
Minpunten
– stuurpen oogt wat grof
– hoge wielen wind gevoelig bij lichte renners
Conclusie
Dit is werkelijk de meest high-end racefiets die ik ooit getest heb. De afmontage is het beste van het beste met de Dura-ace groepset. De schijfremmen met flinke rotors leveren een geweldige remkracht. Het totaalplaatje van de aero-fiets die Cannondale heeft willen neerzetten klopt gewoon bij dit frame met deze graphics, en zeer goed passende zadelpen en stuur.
De kleur roze lag natuurlijk erg voor de hand bij een damesfiets, maar zelf vind ik het jammer dat er niet voor een andere, originelere kleur is gekozen. Bij dit aerodynamische frame horen natuurlijk aero wielen, maar een tikje lager had de fiets voor mij iets beter bestuurbaar gemaakt bij de Hollandse windkrachten. Maar als je op zoek bent naar dé dames aero-fiets, dan zit je met deze Cannondale helemaal goed!