Intussen weten we dat Cannondale de dingen graag een beetje anders doet. Denk maar aan de Lefty, de éénpotige geveerde voorvork, die niet alleen maar op mountainbikes zit, maar ook op hun gravelracer – de Slate – te vinden is. De excentrieke Slate gaat dan ook over de grenzen heen van wat een gravelracer is. Naast de Slate heeft Cannondale ook nog de Topstone: een gravelracer die meer past in de (ruime) grenzen van gravelracers. Als je snel een blik werpt op de Topstone dan lijkt er veel standaard: brede banden en veel aansluitingen voor bagage. Net zoals we van veel gravelracers gewend zijn. En zo van de zijkant, valt er ook weinig op. Behalve dan dat ie er goed uitziet met de grijze kleur (soms met een groene gloed) en de beige skinwalls. Maar misschien zeg ik wel te snel dat de fiets wat standaard is.

Net even anders
Want kijk je net wat beter dan zie je dat Cannondale in de details het toch net wat anders doet. Als eerste de banden: die zijn niet alleen breder dan dat er standaard op een gravelracer wordt gemonteerd, maar het profiel is ook een stuk grover. Het profiel doet denken aan een cyclocross band voor door de modder. Ook het stuur is net wat anders met een drop die in een hoek loopt. Dus onder in de beugels zit je een stuk breder. Ook de verhoudingen van de versnellingen zijn niet zo standaard. Want naast de cassette met een groot bereik, heb je ook nog een crankstel met extra kleine bladen. Het crankstel van FSA heeft namelijk een verhouding van 46/30. En de fiets heeft nog een extraatje, en dat is de mogelijkheid voor een dropper post. De dropper post zit niet op deze versie van de Topstone, maar de ingang op de schuine buis voor de kabel zit er wel alvast. Al deze dingen zijn niet uniek, maar we zien ze toch net wat minder vaak voorbij komen. Aan Cannondale dus te bewijzen wie er op het juiste spoor zit.

Fun, maar ook Fast?
Eigenlijk binnen tien meter voel je het al: dit is een fiets om mee te spelen! Je kunt er goed mee manoeuvreren: korte bochtjes, voorwiel optillen over een obstakel of er zelfs springend over. De fiets nodigt je uit om het te doen. Het stuurkarakter en de banden geven je zekerheid, waardoor je je grenzen kunt verleggen. De banden hebben veel grip. En als je de grip lijkt te verliezen, grijpen de noppen op tijd in en heb je weer contact met de ondergrond. De noppen zijn vrij grof, maar toch heb je het gevoel dat de banden niet super zwaar rijden op het asfalt. Rechtuit valt het door de aansluitende noppen inderdaad mee. In de bochten of bij het heen-en-weer zwiepen van je fiets bij het versnellen dan komt er wel een ’tractorgeluid’ van de banden naar boven.

In de wat flauwere bochten die je met snelheid neemt, lijk je meer dan anders naar buiten te worden gedrukt en kom je soms wat breder uit. Je went er snel aan, maar het is wel iets om in gedachte te houden als je veel wisselt tussen je racefiets en gravelbike. De banden lopen dus niet heel zwaar, maar een echt snelheidsmonster is de Topstone niet te noemen. Met een gewicht over de 10 kilogram is de fiets voor een aluminium niet overdreven zwaar, maar je voelt de extra grammen toch. Zeker off-road, doordat je toch meer versnelt als je de kleine bochtige paadjes opzoekt.

De nieuwe 105
De fiets is bijna helemaal voorzien van de nieuwe Shimano 105. In het verleden konden we altijd kort zijn over een shimano 105 afmontage. Nu en in de toekomst kunnen we dat ook, want de Shimano 105 werkt weer net zo betrouwbaar als de vorige groep, maar schakelt nu zelfs nog iets je lichter. Achter schakelen met één vinger is geen probleem. Ook op de hydraulische schijfremmen staat nu 105. De schijfremmen hebben flink kracht en zijn mooi te doseren. En belangrijk: de hendels voelen lekker in de hand.

Belangrijkste onderdeel dat niet van Shimano is, is het crankstel. Die komt FSA en waarom hij positief opvalt, is de verhouding van 46 / 30. De 30 is net wat kleiner dan de standaard 34 van een compact en daarmee een uitkomst voor steile off-road klimmetjes. Het grote blad dat ook kleiner is, helpt dan weer op de vlakke stroken. Door de ondergrond is het gravellen net wat zwaarder dan fietsen op het asfalt en met een 46 kan je net wat makkelijker een goed traptempo aanhouden, zonder dat je ketting te schuin komt te staan. Bij de nieuwe Shimano gravelgroepen komen deze verhoudingen ook voor. Waarschijnlijk zullen we het in de toekomst dus meer zien, maar Cannondale heeft de (goede) keuze dus al snel gemaakt.

Comfortabel aluminium
Waar aluminium fietsen het vaak minder doen dan carbon fietsen is op het gebied van comfort. Bij een carbon frame zijn de punten met een hogere stijfheid en punten met meer flexibiliteit makkelijker te construeren door de verschillende manieren waarop carbon kan worden opgebouwd. Dus ik verwachtte een harde achterkant, maar het aluminium frame van Cannondale verraste me! Oneffenheden en grote klappen werden goed gefilterd. Het frame wordt natuurlijk wel geholpen door het volume van de brede 40mm – die vallen als 42mm – banden. Voor die brede banden is er aan de achterkant voldoende ruimte. Maar door de combinatie van een korte achtervork en de breedte die nodig is voor de banden, kwamen mijn schoenen nog wel eens tegen de achterkant. Kleine kanttekening is dat het wel met maatje 46,5 gebeurt.

Het stuur waarvan de drop in een hoek loopt, is in het begin even wennen. Maat uiteindelijk comfortabel doordat je handen net wat natuurlijker zitten door de hoek van de drop. De brede onderkant, geeft je dan weer meer controle in de afdaling. De zit op de fiets is ook comfortabel. De voorkant voelt hoog aan, maar de zit is nog steeds sportief gestrekt is. Hierdoor zit je lekker voor lange ritten, maar ook nog sportief voor het wat snellere werk.

Voor naar je werk?
Gravelracers staan natuurlijk bekend om hun veelzijdigheid. Tijdens de testperiode heb ik de fiets ook als woon-werkfiets gebruikt. En ook daar kwam hij goed tot zijn recht. Door de relaxte zitpositie, voel je je ook thuis op de fiets als je niet in je wieleroutfit rijdt. Het zadel zit goed met zeem, maar heeft ook voldoende padding om zonder zeem te worden bereden. Op de fiets zitten aansluitingen voor spatborden als je van plan bent om door iedere weer naar je werk te fiets. Zelf gebruikte ik makkelijk verwijderbare spatborden, want dan is de fiets in no-time weer een echte gravelracer. De banden zijn misschien niet helemaal geschikt voor dag in dag uit kilometers over het asfalt. Maar wisselen is snel gebeurt. Zelf deed ik dat niet en dat maakte de rit wel een stuk leuker, want dat grindpad waar ik al meerdere keren langs was gereden werd nu onderdeel van mijn woon-werkrit. Zo kwam ik toch weer eens op nieuwe plekken.

Details
Frame: SmartForm C2 Alloy
Voorvork: Full Carbon Tapered
Achterderailleur: Shimano 105 11-speed
Voorderailleur: Shimano 105
Shifters: Shimano 105
Remmen: Shimano 105 – 160 mm
Crankstel: FSA Omega ME Alloy – 46/30
Ketting: KMC X11EL – 11-speed
Cassette: Shimano 105 11-34 – 11-speed
Wielen: WTB ST i23 TCS velgen met Formula RX-512 naven
Banden: WTB Nano TCS, 700 x 40c, Tubeless Ready
Stuurpen: Cannondale C3, 6061 Alloy, 31,8mm
Stuur: Cannondale C3, 6061 Alloy, 16 graden drop
Zadelpen: Cannondale C3, 6061 Alloy, 27.2mm
Zadel: Fabric Scoop Radius Sport

Gemeten gewicht: 10,26 kg (zonder pedalen in maat L)
Adviesprijs: € 1799,-
Verkrijgbaar in de maten XS, S, M, L, XL (getest in maat L)
Meer informatie bij Cannondale

Plus
+ Speels karakter brengt plezier
+ Verhouding van het crankstel
+ Positie van je handen bovenop het stuur
+ Vele aansluitingen voor spaborden, bagagedrager en dropper post

Min
– Tikkie aan de zware kant

Conclusie
De Topstone lijkt op papier een standaard gravelracer. En dat is ie op veel punten ook. Maar door kleine puntjes wordt het toch weer een echte Cannondale. Ze scoren punten bij het stuur en het crankstel. Onderdelen die de gravelervaring verbeteren. Het speelse karakter maakt het een fiets om fun mee te hebben. En als er nog wat pondjes vanaf worden geschaafd, dan schiet hij op het punt van snelheid ook niet meer tekort. Niet dat het een trage fiets is, want zelfs met de grove banden komt de fiets goed voorruit. Naast al het voorgaande is het aluminium frame ook nog eens comfortabel. Tel alles bij elkaar op en je hebt een gravelracer die je uitnodigt om nieuwe paden te verkennen.