In Augustus introduceerde Canyon de vernieuwde uitvoeringen van de Canyon Endurace, de CFR en CF SLX. De Endurace is de endurance racer van Canyon, bedoeld om comfortabel en lang mee te fietsen. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en hebben de we Canyon Endurace CFR uitgebreid kunnen testen, om te kijken of de fiets aan die verwachtingen voldoet.

De testfiets: Endurace CFR met Sram Red eTap AXS

Onze testfiets is de Canyon Endurace in de CFR uitvoering, afgemonteerd met een SRAM Red eTap AXS groepset. De CFR is er ook met met Shimano Dura Ace Di2 (€ 8.999,-) en Campagnolo Super Record WRL (€ 9.999,-). De uitvoering met SRAM Red eTap AXS kost net als de versie met Dura Ace Di2 € 8.999,-. Verder is deze uitvoering voorzien van DT Swiss ERC 1100 Dicut wielen, een carbon wielset met een velghoogte van 45 mm. Op de velgen liggen Schwalbe Pro One TLE buitenbanden met bruine zijkant, met een breedte van 32 mm achter en 30 mm voor.

Naast de CFR uitvoeringen met de topgroepen van Shimano, SRAM en Campagnolo is de nieuwe Endurace er ook nog in een meer betaalbare CF SLX uitvoering, met prijzen die beginnen bij € 3.999,-. Deze uitvoeringen zijn uitgevoerd met bijvoorbeeld SRAM Force eTap AXS, Shimano Ultegra Di2, SRAM Rival eTap AXS of Shimano 105 Di2. Bij deze frames heeft het gebruikte carbon andere structuur dan bij de CFR uitvoering. Hierdoor is de CF SLX iets zwaarder, maar het heeft wel dezelfde geometrie als de CFR uitvoeringen.

Strak en stijlvol design

Als ik de fiets voor het eerst bekijk valt het stijlvolle maar toch strakke en eenvoudige design mij het meest op. De basiskleur van het frame is matzwart, en ook het zadel, de cockpit én het stuurlint zijn zwart. De andere kleur op het frame is glanzend blauwgroen, en afhankelijk van de lichtinvalshoek is de kleur elke keer net iets anders. Maar dat het opvalt is een feit!

De decals op de onderbuis zijn in ook deze blauwgroene kleur uitgevoerd, net als het logo op de voorkant van het balhoofd en ook de typeaanduidingen op de bovenbuis en de staande achtervork. Maar het meest opvallende is toch wel het reliëf op de voor- en achtervork en de zitbuis. Allemaal kleine stipjes die je kan voelen als je erover wrijft.

Canyon geeft deze kleur de naam Ultra Stealth. Naast deze kleur is de CFR AXS er ook nog in de kleur CFR Silver, een ijswitte kleur. Die kleur hebben we ook op de foto gezet, en die vind je terug in het artikel over de lancering van de vernieuwde Canyon Endurace CFR en CF SLX 2023. Zelf vind ik de Ultra Stealth uitvoering het gaafst, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Verder valt de afmontage in positieve zin op, want die is simpelweg super. Ik ben altijd enthousiast over de looks van de SRAM Red groep, en dan met name het zilverkleurige crankstel. En juist dat crankstel gaat op deze fiets heel goed in combinatie met de framekleuren. De carbon DT Swiss velgen zijn matzwart met de merknaam DT Swiss in het wit. De bruine zijkanten van de Schwalbe banden maken het geheel keurig af.

De focus ligt duidelijk op comfort

Dat Canyon bij deze fiets op zoek is naar comfort is overduidelijk, en als je de specs erbij pakt zou je al kunnen concluderen dat dat goed gelukt is. De S15 VCLS 2.0 zadelpen is een mooi voorbeeld, met een flex tot 20 millimeter. Maar ook de Schwalbe banden, met achter een breedte van 32 mm en voor een breedte van 30 mm. Behoorlijk breed dus, en dat zorgt voor een hele hoop extra comfort. Het frame is overigens geschikt voor banden tot en met 35 mm.

Maar naast comfort zit het woord ‘race’ natuurlijk ook nog gewoon in de typenaam Endurace. Zo is het gebruikte carbon voor de CFR heel stijf én licht, en in samenwerking met de experts van Swiss Side heeft Canyon de fiets sneller weten te maken, en dat scheelt je 7 watt bij een snelheid van 45 kilometer per uur. Verder heb je met de Endurace CFR een set dikke carbon wielen met hoge velg, een aero cockpit én één van de beste groepsets op de markt tot je beschikking. Dus je hoeft zeker niet alleen maar koffieritjes op deze Canyon te verwachten.

Naast het design van het frame en de gebruikte onderdelen is het frame an sich ook heel sierlijk. Alle kabels zijn keurig weggewerkt, de zitbuis vormt mee met het achterwiel en de staande achtervork loopt heel sierlijk over in de bovenbuis. De geometrie is lichtjes aangepast, want in mijn maat L is de reach 2 millimeter korter en de stack is 7 millimeter hoger ten opzichte van z’n voorganger. Hiermee zal je iets rechter op zitten in vergelijking met de vorige uitvoering van de Endurace.

Verstelbaar stuur en opbergruimte in frame

De Canyon CP0018 cockpit is geen standaard cockpit en heeft een aanzienlijk voordeel ten opzichte van andere cockpits waar de kabels volledig geïntegreerd zijn. Het stuur is namelijk verstelbaar in de breedte zonder dat je de kabels hoeft te demonteren. Nu hoor ik je denken dat als je eenmaal de juiste breedte van je stuur hebt gevonden je het niet zo vaak meer gaat aanpassen. Maar naast de breedte aanpassen is het dus ook mogelijk om het stuur uit elkaar te halen zodat je fiets bijvoorbeeld in een fietskoffer past. En dat is toch wel handig voor die fietsvakantie naar Mallorca.

Niet in de onderbuis, maar in de bovenbuis heeft Canyon ruimte gevonden voor een sleeve met gereedschap. Lekker praktisch, en via een klepje op de bovenkant van de buis trek je de sleeve er eenvoudig uit. Die sleeve wordt standaard zonder accessoires geleverd bij je fiets. In de sleeve is ruimte voor bijvoorbeeld een minitool, CO2-patroon en bandenlichters.

De weg op: comfortabel en enthousiast

Als ik voor het eerst de weg op ga wordt alles wat ik hierboven beschrijf al snel bevestigt. De Endurace is heel comfortabel, maar wel op een manier dat je ook gas kunt geven. Tijdens het fietsen schiet de vergelijking met een trouwe hond door mij heen. Zo lang de hond is aangelijnd blijft hij trouw bij je, maar zodra de lijn los is dan schiet hij er vandoor. En dat is ook het geval met deze fiets, want hij is enerzijds heel comfortabel. Maar als je wilt, dan kun je echt knallen. Het stijve frame en de carbon cockpit zijn lekker stijf, en de wielen en de groepset zijn ook helemaal klaar om gas te geven.

Om eerlijk te zijn moest ik wel even wennen aan de flex in de zadelpen. Want 20 millimeter flex is toch wel behoorlijk wat, en dat zorgt er voor dat je soms wat zit te wiebelen op je zadel. Bijvoorbeeld als je weer gaat zitten nadat je hebt aangezet, of als je over klinkers of kasseien rijdt. Om een vergelijking te maken: tijdens de eerste rit heb ik een paar keer gecheckt of ik een lekke achterband had, omdat je het idee krijgt dat je op een zachte band fietst.

Maar als je eenmaal gewend bent aan dat gevoel brengt het enorm veel comfort met zich mee, omdat het enorm veel trillingen dempt. En het went snel, want inmiddels heb ik het niet eens meer door en moet ik juist weer wennen aan een racer met een ‘vaste’ zadelpen. Iets anders dat veel comfort met zich meebrengt is het lekker dikke gel stuurlint. Maar ook de brede banden, want met zo’n 4 a 4,5 bar bolt dat niet alleen soepel maar zorgt het ook voor een hele hoop comfort.

De topgroep van SRAM: Red eTap AXS

En dan hebben we nog de SRAM Red eTap AXS groepset, het paradepaardje van SRAM. Het dubbele 48/35 crankstel is voorzien van een Quarq powermeter en aan de achterkant heeft de racer een 12-speed cassette met een verhouding van 10-33. De shifters zijn lekker groot waardoor je veel grip hebt als je deze vast hebt en het schakelen en remmen werkt echt feilloos. En wat ik altijd handig vind aan SRAM is dat je de batterijen van de voor- en achterderailleur kunt verwisselen, waardoor je nog een soort van back-up hebt als één van je batterijen leeg is.

Vooral op langere ritten ervaar ik de toegevoegde waarde van het comfort op de Endurace. Door het comfort eist een lange rit minder van je lichaam, waardoor je minder snel kleine pijntjes krijgt. En dat zorgt er voor dat ook lange ritten leuk blijven, zelfs als er gravelpaden of kasseien in de route te vinden zijn.

Specificaties

Canyon Endurace CFR AXS
Achterderailleur: SRAM Red eTap AXS
Voorderailleur: SRAM Red eTap AXS
Shifters: SRAM Red eTap AXS HRD
Remmen: SRAM Red eTap AXS HRD
Crankstel: SRAM Red AXS 48/35 incl. Powermeter
Cassette: Sram Red XG-1290 10-33
Wielen: DT Swiss ERC 1100 Dicut
Banden: Schwalbe Pro One TLE 30/32 mm
Cockpit: Canyon CP0018 Aero cockpit
Stuurlint: Canyon Ergospeed Gel
Zadelpen: Canyon S15 VCLS 2.0 CF
Zadel: Fizik Aliante R1 145
Gemeten gewicht:
Maten: 3XS-2XL (getest in maat L)
Adviesprijs: € 8.999,-

Conclusie

Als ik de Endurace CFR in één woord zou moeten omschrijven dan is het comfort. Want dat is echt heel goed gelukt. Lange ritten of een slecht wegdek, met de vernieuwde Endurace is het allemaal net even wat makkelijker. Maar toch heeft de Endurace ook een andere kant, namelijk die van racen. En die combi is echt heerlijk, want je kunt alle kanten op met de Endurace. Een koffieritje op zaterdag, of gas geven op elk klimmetje op zondag.

Canyon laat weinig ruimte over om kritisch te zijn op de nieuwe Endurace. Ik kan mij voorstellen dat je voorkeur uitgaat naar iets meer uitgesproken designs, maar dat is dan ook het enige wat ik kan bedenken. € 8.999,- is natuurlijk niet niks, maar je krijgt er wel heel veel voor terug. En als je de prijs vergelijkt met de topmodellen van andere merken kom je er achter dat de prijs heel netjes is.

Meer info via Canyon